Farklı müfredat programlarında öğrenim gören hemşirelik öğrencilerinin öz-duyarlık, öz güven ve boyun eğici davranışlarının incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma, farklı müfredat programlarında öğrenim gören hemşirelik öğrencilerinin öz-duyarlılık, öz güven ve boyun eğici davranışlarının incelenmesi amacıyla tanımlayıcı, kesitsel ve karşılaştırmalı olarak yapılmıştır.Yöntem: Araştırmanın amacına uygun olarak Klasik, Entegre ve PDÖ müfredat programının yürütüldüğü üç okulun 1. ve 4. sınıfları örneklemi oluşturmuştur (n=523). Araştırmanın verileri bireysel bilgi formu, Öz Duyarlık Ölçeği (ÖDÖ), Öz Güven Ölçeği(ÖGÖ) ve Boyun Eğici Davranışlar Ölçeği (BEDÖ) ile toplanmıştır. Uygulama 2008- 2009 Eğitim Öğretim Yılı Bahar Döneminde gerçekleştirilmiştir. Verilerin analizi SPSS 15 paket programında frekans dağılımı, aritmetik ortalama, Varyans Analizi ve iki ortalama arasındaki farkın önemlilik testi kullanılarak yapılmıştır.Bulgular: Öğrencilerin yaş ortalaması 21.06 ± 1.82 olup %.61.6'sı birinci sınıfta ve % 84.9'u kız'dır. Çalışmada ölçekler arasında ÖDÖ ve ÖGÖ arasında pozitif yönde zayıf (r = 0.388); ÖDÖ ve BEDÖ arasında negatif yönde zayıf (r=-0.307) ve ÖGÖ ile BEDÖ arasında (r=-0.325) negatif yönde zayıf ve hepsinde istatistiksel olarak önemli bir ilişki bulunmuştur (p<0.05).Öğrencilerin ÖDÖ (min:1, max:5) puan ortalaması 3.31±0.56, ÖGÖ (min:33, max:165) puan ortalaması 131.98±20.85 ve BEDÖ (min:16, max:80) puan ortalaması 36.48±11.43'dır. Bu sonuçlara göre araştırmaya katılan öğrenciler orta düzeyde öz-duyarlık, öz güven ve boyun eğiciliğe sahiptir. Klasik Program öğrencilerinin ÖDÖ ve ÖGÖ puan ortalamaları diğer iki program öğrencilerinden istatistiksel olarak önemli düzeyde düşük, BEDÖ puan ortalamaları ise yüksektir (p<0.05). Buna karşın, EntegreProgram öğrencilerinin ÖDÖ ve ÖGÖ puan ortalamaları diğer iki program öğrencilerinden daha yüksek, BEDÖ puan ortalamaları ise daha düşüktür (p<0.05).Tüm programların 1. sınıf öğrencilerinin, ÖGÖ ve BEDÖ puan ortalamaları arasında fark yoktur (p>0.05), ancak Klasik Program 1.sınıf öğrencileri en düşük öz duyarlığa sahiptir (p<0.05). Cinsiyetlere göre 1. sınıflar arasındaki karşılaştırmada en düşük öz duyarlığa Klasik Program erkek öğrencileri sahiptir (p<0.05). Entegre Program 4. sınıfta olan kız öğrencilerin diğer program kız öğrencilerine göre öz duyarlık ve öz güvenleri yüksek ve boyun eğicilikleri düşüktür (p<0.05).Programların kendi içindeki karşılaştırmalarında Klasik ve PDÖ Program 1. ve 4. sınıf öğrencileri arasında ÖDÖ, ÖGÖ ve BEDÖ puanları açısından fark yok iken, Entegre program 4. sınıf öğrencilerinin ÖDÖ ve ÖGÖ puanları 1. sınıf öğrencilerinden istatistiksel olarak önemli düzeyde yüksek, BEDÖ puanları düşüktür (p<0.05). Çalışmanın bulguları doğrultusunda önerilerde bulunulmuştur. This study was conducted to determine self-compassion, self-confidence, and submissive behaviour of nursing students trained under different curricula. It is a cross-sectional and comparative study.Method: The sample consisting of 523 subjects was formed from the 1st year and the 4th year students of schools applying three different curricula: classic, integrated, and Problem-Based Learning (PBL). The data of the study was obtained using a Personal Information Form, the Self-Compassion Scale (SCS), the Self-Confidence Scale (CS), and the Submissive Acts Scale (SAS). It was administered in the spring term of the acadenic year 2008-2009. The data analysis was performed using SPSS 15 packet program in order to determine frequency distribution and arithmetical mean. Variance analysis was conducted and the significance test of the difference between two means was performed.Findings: The mean age of the students was 21.06 ± 1.82 and 61.6 % of them were 1st year students and 84.9 % of them were girls. In this study, there was a slight positive (r=0.388) statistical significance between the findings obtained from the application of the SCS and the CS; there was a slight negative (r = -0.307) statistical significance between the findings obtained from the application of the SCS and the SAS; and there was a slight negative (r= -0.325) statistical significance between the findings obtained from the application of the CS and the SAS. There was a statistically significance (p<0.05) in all the scales. The SCS point mean (min: 1, max: 5) was 3.31±0.56; the CS point mean (min: 33, max:1.65) was 131.98±20.85; and the SAS point mean (min: 16, max: 80) was 36.48±11.43. According to these results, the students who participated in this study had middle level self-compassion, self-confidence, and submissive behaviour. The students under the Classic Curriculum had significantly lower point means in SCS and CS than the point means of the students under the other curricula while their SAS point means were higher (p<0.05). However, the point means of the students under the Integrated Curriculum for SCS and CS were higher than those of the students under the other curricula while their mean points for SAS were lower (p<0.05). There was no difference between the CS mean points and the SASmean points (p>0.05) whereas the mean points of the students under the Classic Curriculum were the lowest (p<0.05). In terms of gender, boys under the Classical Curriculum had the lowest point means for self-compassion (p<0.05). The fourth year girls under the Integrated Curriculum had higher means for SCS and CS than the other girls while their point means for SAS was lower (p<0.05).When comparing the students in their own groups, it was found that there was no point difference in all categories between the 1st and the 4th year students under the Classic and PBL curricula while the SCS and the CS points of the 4th year students under the İntegrated Curriculum were significantly higher than those of the 1st year students and their SAS were lower (p<0.05). Suggestions were offered in accordance with the results of the study.
Collections