Yerel yönetimlerde denetim ve özerklik
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Kamu hizmetleri, toplumun ortak gereksinimlerini karşılayan ve devamlılık arzeden hizmetlerdir. Bu nedenle, gereksinimlere uygun, verimli ve kolay ulaşılabilir hizmet üretimi, herşeyden önce idari yapının buna uygun bir şekilde örgütlenmesine, unsurları arasında akılcı bir görev paylaşımı yapmasına bağlıdır. Ülkemizde idare, merkezden yönetim ve yerinden yönetim esaslarına göre faaliyet göstermektedir. Merkezi ve yerel yönetimler, idarenin birbirini tamamlayan iki önemli parçasıdır. Günümüzde yerel yönetimler, kamu ekonomisi içinde yer alan, il, belde veya köy halkının mahalli nitelikte ortak ve medeni kamusal mal ve hizmet ihtiyaçlarını, kendi yürütme ve karar organlarıyla düzenleyip sağlayan kamu tüzel kişileridir. Yerel yönetimler demokrasinin bir bakıma özü gibidir. Toplumun kendi kendisini yönetmesinin bilinen en başarılı, en mükemmel ve en mantıklı yoludur. Küreselleşmekte olan dünyamızın bir takım demokratik ülkeleri, idareyi tavandan tabana doğru kademelendirerek bu yolla iktidarı merkezde, yönetimi ise yerinde tutmaya çalışmaktadırlar. Keza ülkemizdede kökü çok eskiye dayanan bir yerel yönetim sistemi sözkonusudur ve bizde'de, belediyeler, il özel idareleri ve köy meclisleri aracılığıyla yönetim tabana doğru yayılmış, yerel hizmetlerin muhataplarının karan ve öncelikleri doğrultusunda çalışmalar yapılmıştır. Yerinden yönetim kuruluşu olan yerel yönetimler, esas itibariyle özerkliğe sahip kuruluşlardır. Fakat bu özerklik, mutlak ve sınırsız değildir. Özerkliğin mutlak ve sınırsız olmadığını ortaya koyan en mühim husus, bunların kendi dışındaki bazı organlar tarafından denetlenmesidir. Türk Yerel Yönetimlerinin, kararlan, organları, görevleri, akçal (mali) kaynakları üzerinde merkezi idarenin koyu vesayet denetimi mevcuttur. Kanımızca yerel yönetimlerin bir miktar daha güçlendirilerek daha fonksiyonel ve merkezden biraz daha bağımsız hale gelmesi hususunda reform nitelikli bir takım yasal düzenlemeler gerekmekte olup halkın yönetime daha aktif olarak katılması hedeflenmelidir. III EXTRACT Public services are those which satisfy the common requirements of the society and show continuity. Therefore, production of services suitable for requirements, which are productive and easily accessible, is, above all, depended upon the organization of the administrative structure accordingly and its making a rational task division among its components. Administration is carried out through central and local governments in our country. Central and local governments are two important components of administration which complete each other. In the present day, local governments are legal public entities which are included in the public economy and organize and provide through its own executive and deciding bodies any common and civil public goods and services requirements of local nature of the provincial, countryside or village people. Local governments are, in a way, core of democracy. It is the most successful, most excellent and most reasonable way of self-administration of the society which has ever been known. Some democratic countries of our world which is globalizing lay out the administration from the top to the bottom in steps, thus trying to keep the government in the capital and the local one on site. Likewise, there is a local government system in our country, whose roots go back to very old times. In our country too, the administration has been dispersed towards the bottom through municipalities, provincial public departments and village assemblies and efforts have been made to the decisions and priorities of the recipients of such local services. Local governments which are organization of on-site administration are, as a matter of fact, such organization which possess autonomy, but such autonomy is not unlimited. The most prominent fact indicating that autonomy is not absolute and unlimited is that they are controlled by some bodies not contained within them. The central government has an intense custodian control over the decisions, bodies, tasks and financial sources of the Turkish Local Governments. We are of the opinion that the local governments must be strengthened to some extent and some legal regulations of reforming nature are required to make them more functional and a little more independent of the central government, and the people are aimed to participate in the administration at a more active level. IV
Collections