Üniversite kız öğrencilerinin jinekolojik kanserlerden korunma ile ilgili bilgi ve davranışlarının belirlenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Araştırma, üniversite kız öğrencilerinin jinekolojik kanserlerden korunma ile ilgili bilgi ve davranışlarını belirlemek amacıyla tanımlayıcı olarak yapılmıştır.Araştırmanın evrenini Kayseri ilinde bulunan özel kız öğrenci yurtlarından, veri toplama formunun uygulanmasına izin verilen 5 yurtta kalan 937 öğrenci oluşturmaktadır. Evrenden örneklem seçimi yapılmamış, araştırmaya katılmayı kabul eden 792 öğrenci araştırma kapsamına alınmıştır. Veriler soru formu aracılığı ile toplanmıştır. Araştırmadan elde edilen veriler SPSS 15.0 programıyla analiz edilmiş olup, Mann Whitney U Testi, Kruskal Wallis H Testi ve Khi-Kare önemlilik testi kullanılmıştır.Araştırmaya katılan öğrencilerin %20.08'i Sağlık Bilimleri ile ilgili bölümlerde öğrenim görmektedir. %25.88'i 1.sınıfta, %29.55'i 2.sınıfta ve %15.66'sı 3.sınıfta okumaktadır. Yaş ortalamaları 20.51±1.96 olarak belirlenmiştir. Öğrencilerin %97.35'i bekardır. Öğrenim görülen fakülte/yüksekokul ile endometrium kanseri, over kanseri ve toplam jinekolojik kanser bilgi puanı arasındaki fark istatistiksel olarak anlamlı bulunmuştur (p<0.05). Öğrencilerin sınıfları ile over kanseri ve toplam jinekolojik kanser bilgi puanı arasındaki fark istatistiksel olarak anlamlı bulunmuştur (p<0.05). Öğrencilerin medeni durumları ile over kanseri, vulva kanseri ve toplam jinekolojik kanser bilgi puanı arasındaki fark istatistiksel olarak anlamlı bulunmuştur (p<0.05).Öğrencilerin %3.16'sının cinsel ilişki deneyimi vardır. Cinsel ilişki deneyimi olan öğrencilerin %40'ı ilk cinsel ilişki deneyimini 16-18 yaşları arasında yaşamıştır. Cinsel ilişki deneyimi olan öğrencilerin %92'si aile planlaması yöntemi kullanmaktadır. Aile planlaması yöntemi kullanan öğrencilerin %34.78'i oral kontraseptif, %30.43'ü kondom kullanmaktadır. Öğrencilerin kullandıkları AP yöntemleri ile toplam jinekolojik kanser bilgi puanı arasındaki fark istatistiksel olarak anlamlı bulunmuştur (p<0.05). Cinsel ilişki deneyimi olan öğrencilerin %36'sı birden fazla cinsel partnere sahipken, %8'i cinsel yolla bulaşan bir enfeksiyon geçirmiştir. Öğrencilerin birden fazla cinsel partner varlığı durumları ile yalnızca vajinal kanseri bilgi puanı arasındaki fark istatistiksel olarak anlamlı bulunmuştur (p<0.05). Cinsel ilişki deneyimi olan öğrencilerin yalnızca %28'i pap smear yaptırmıştır.Öğrencilerin cinsel ilişki deneyimleri ile jinekolojik enfeksiyon geçirme, jinekolojik muayene yaptırma ve KKVM yapma durumları arasındaki fark istatistiksel olarak anlamlı bulunmuştur (p<0.05).Öğrencilerin toplam jinekolojik kanser bilgi puan ortalamasının 52.48±13.45 olduğu belirlenmiştir. Öğrencilerin toplam jinekolojik kanserlerden aldıkları en düşük puan 0, en yüksek puan 100'dür. This research has been conducted as a descriptive study to identify of the knowledge and manners of the female university students towards prevention from gynecologic cancers.The research universe is consisting of 937 female students living in 5 private dormitories in Kayseri in which the conduct of the data collection was permitted. Sampling in the research universe has not been done, 792 students accepting to join in the research have been included in the research scope. The data has been collected through a question form. Data collected in the research has been analyzed by SSPS 15.0 program, and Mann Whitney U Test, Kruskal Wallis H Test and Chi-Square Distribution Test have been used.20.08 % of the students are studying in Health Sciences and related departments. 25.88% of them are 1. Year-students, 29.55 % are 2. Year-students, and 15,66% are 3- year students. The average of the students? age is 20.51 ± 1.96. 97.35 % of them are single. The difference between the faculties/colleges of the students and their knowledge points they get for endometrium cancer, ovarian cancer and total gynecologic cancer is statistically meaningful (p?0,05). The difference between students? classes and their knowledge points for ovarian cancer and total cancer is statistically meaningful (p?0,05). The difference between marital status and their knowledge points for ovarian, vulva and total gynecologic cancer is statistically meaningful (p?0,05).3.16% of the students have sexual experince. 40% of them had their first sexual experience when they were between 16-18 years old. 92% of the students having sexual experience use birth control methods. 34.78% of them use oral contraceptives and 30.43% use condom. The difference between birth control methods used by the students and total gynecologic cancer knowledge points is statistically meaningful (p?0,05). While 36% of the students having sexual experience have more than one partner, 8% experienced sexually transmitted disease. Only the difference bewteen the situation having more than one partner and vaginal cancer knowledge points is statistically meaningful (p?0,05). Solely 28% of the students having sexual experience had pap smear done.The difference between sexual intercourse experience and gynecologic infection experience, gynecologic examination and performing a VSE (vulva self exam) is meaningful(p?0,05).The average of total gynecologic cancer knowledge points of the students is found to be 52.48±13.45. The lowest point they get in total gynecologic cancer is 0, the highest point is 100.
Collections