Cinselliği değerlendirme becerisi geliştirme programının öğrenci hemşirelerin bilgi, tutum ve davranışlarına etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma, ?Cinselliği Değerlendirme Becerisi Geliştirme Programı'nın öğrenci hemşirelerin bilgi, tutum ve beceri düzeyine etkisini belirlemek amacıyla ön test-son test kontrol gruplu modelde deneysel olarak yapılmıştır. Araştırma Cumhuriyet Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Bölümü'nde uygulanmıştır. Araştırmanın evrenini 2011-2012 öğretim yılı Hemşirelik Bölümü son sınıf öğrencileri (115) oluşturmuştur. Örneklem araştırmaya katılmaya gönüllü olduğuna dair yazılı onam veren toplam 74 öğrenciden (37 deney ve 37 kontrol) oluşmuştur. Programdan önce her iki gruptaki öğrencilere Kişisel Bilgi Formu, Cinselliği Değerlendirme Bilgi Testi, Cinsel Tutum ve İnançlar Ölçeği ve Cinselliği Değerlendirme Becerisi Formu uygulanmıştır. Deney grubundaki öğrenci hemşireler Bilgi Motivasyon Davranış (Information-Motivasyon-Behavioural ? IMB ? ) modeline göre hazırlanan ve 18 saat süreli Cinselliği Değerlendirme Becerisi Geliştirme Programı'na alınmıştır. Programdan hemen sonra deney ve kontrol grubundaki öğrenci hemşirelere Cinselliği Değerlendirme Bilgi Testi, Cinsel Tutum ve İnançlar Ölçeği ve Cinselliği Değerlendirme Becerisi Kontrol Formu uygulanmıştır. Cinselliği Değerlendirme Bilgi Testi ve Cinsel Tutum ve İnançlar Ölçeği Program bitiminden 2 hafta ve 3 ay sonra tekrar uygulanarak programın kalıcılığı değerlendirilmiştir. Elde edilen veriler, ortalama ve frekans dağılımı olarak sunulmuş, istatistiksel analizde ki kare testi, tekrarlı ölçümlerde varyans analizi ve bağımlı gruplarda t-testi kullanılmıştır. Deney ve kontrol grubundaki öğrenci hemşirelerin program öncesi Cinselliği Değerlendirme Bilgisi ve Cinsel Tutum ve İnançları puan ortalamaları benzer bulunmuşttur (p>0.05). Cinselliği Değerlendirme Becerisi toplam puan ortalamasının ise kontrol grubunda deney grubundaki öğrenci hemşirelerden anlamlı düzeyde yüksek olduğu saptanmıştır (p<0.05). Programdan hemen sonra yapılan ölçümde ise deney grubundaki öğrenci hemşirelerin cinselliği değerlendirme beceri puan ortalamasının kontrol grubundaki öğrenci hemşirelerden anlamlı düzeyde yüksek olduğu belirlenmiştir (p<0.05). Programdan hemen sonra, 2. hafta ve 3. ay sonra yapılan ölçümlerde de deney grubundaki öğrenci hemşirelerin cinselliği değerlendirme bilgi ve tutum puan ortalamaları kontrol grubundaki öğrenci hemşirelere göre anlamlı düzeyde yüksek bulunmuştur (p<0.05). Sonuç olarak, cinselliği değerlendirme becerisini geliştirme programının öğrenci hemşirelerin bilgi, tutum ve becerisi üzerinde olumlu etkisi olduğu söylenebilir. This study has been performed experimentally in order to determine the effect of sexuality assessment skill development program on knowledge, attitude and skill levels of student nurses in a model with pre test ? final test control group. The research has been applied in Cumhuriyet University Health Science Faculty Nursery Department. The universe of the research consists of 2011-2012 academic year nursery department final grade students. (115) The sampling consists of 74 students who gave written confirmation for voluntarily participation to the experiment. (37 experiment, 37 control group) Before the program, personal info form, sexuality assessment info test, sexual attitude and beliefs scale and sexuality assessment skill forms were applied to the students in both groups. The student nurses in the experiment group were taken to sexuality assessment skill development program which lasted for 18 hours and prepared according to Information-Motivation-Behavioural (IMB) model. Right after the program, sexuality assessment info test, sexual attitude and beliefs scale and sexuality assessment skill forms were applied to the student nurses in experiment and control groups. Sexuality assessment info test, sexual attitude and beliefs scale were applied once again 2 weeks and 3 months after the end of program in order to evaluate the permanence of the program. The obtained data were submitted as average and frequency distribution and chi-square test were applied in the statistical analysis, variance analysis was used in repeated measurement and t-test was used in dependent groups. The sexuality assessment info test, sexual attitude and beliefs scale point averages of the student nurses in experiment and control groups before the program was found to be similar. (p>0.05). However it was found out that sexuality assessment skill point averages of the student nurses in the control group were significantly higher than experiment group. (p<0.05). In the measurement made right after the program, it was found out that sexuality assessment skill of the student nurses in experiment group were significantly higher than student nurses control group. (p<0.05). In the measurements made 2 weeks and 3 months after the program, sexuality assessment info test, sexual attitude and beliefs scale point averages of the student nurses in experiment group were found to be significantly higher than student nurses in control group. (p<0.05). As a result, it can be said that the sexuality assessment skill development program has a positive effect on knowledge, attitude and skills of student nurses.
Collections