Sağlık çalışanlarında mobbing algısı ve iş doyumunun belirlenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Sağlık sektöründe mobbing yaygın bir şekilde yaşanmaktadır. Mobbing yaşantısı çalışanların iş performansını, sosyal ilişkilerini ve ruh sağlığını olumsuz etkilemektedir. Bu araştırma Kars ili merkezindeki sağlık kurumlarında çalışan sağlık çalışanlarında mobbing algısı ve iş doyumunu belirlemek amacı ile tanımlayıcı olarak yapılmıştır. Çalışmaya 390 sağlık çalışanı alınmıştır. Araştırma verileri kişisel bilgi formu, Mobbing algı ölçeği ve Minnesota İş Doyumu Ölçeği ile toplanmıştır. Verilerin analizinde yüzdelik dağılım, Mann Whitney U, Kruskalwallis, Varyans analizi ve Pearson Korelasyon analizi kullanılmıştır.Çalışmada hekimlerin %62,4'ünün, hemşirelerin %53,4'ünün, ebelerin %49,4'unun, teknisyenlerin %68'inin, diğer sağlık çalışanlarının %63,3'ünün mobbing davranışına maruz kaldığı saptanmıştır. Hekimlerin %32,8'inin, ebelerin %56,3'ünün ve teknisyenlerin %41,1'inin hiçbir şey yapmadığı, hemşirelerin %33,8'inin bu durumu diğer arkadaşlarıyla paylaştıklarını, diğer sağlık çalışanlarının ise %29,2'sinin durumu sorun yaşadıkları kişiler ile paylaştıklarını belirlenmiştir. Hekimlerin %98,3'ü, hemşirelerin %94,8'i, ebelerin %97,6'sı, teknisyenlerin %92,0'ı, diğer çalışanlarının %89,7?si mobbing?in iş doyumunu etkilediğini belirtmiştir. Sağlık çalışanlarında mobbing algısı ile iş doyumu arasında güçlü ilişki olduğu sağlık çalışanlarında iş doyumu arttıkça mobbing algısının azaldığı saptanmıştır.Sağlık çalışanlarının yarıdan fazlası mobbing davranışına maruz kalmıştır. Sağlık çalışanlarının büyük çoğunluğu mobbing yaşantısının iş doyumuna etkilediğini belirtmiştir. İş doyumu ile mobbing algısı yakından ilişki olduğundan iş doyumu arttıkça mobbing algısı azalmaktadır. Bu nedenle sağlık çalışanlarının mobbing konusunda farkındalık kazanması mobbing ve mobbing ile başetme yollarını öğrenmesi iş doyumu ve verimi açısından yaşamsal önem taşımaktadır.Anahtar sözcükler: Mobbing, İş doyumu, Sağlık çalışanları Mobbing appears widely in the health sector. The experiences of mobbing at work negatively influence work performance, social relations, and mental health of personnel. This descriptive study was carried to determine mobbing perceptions and job satisfaction among healthcare professionals working in different health institutions in the center of the province of Kars. Three hundred and ninety healthcare professionals were enrolled in the study. Study data were collected with a personal information form, mobbing perceptional scale, and the Minnesota Job Satisfaction Scale. In the analysis of the data, percentage distribution, the Mann-Whitney U, Kruskal Wallis Variance Analysis and Pearson's correlation analysis tests were used. Among the participants, 62,4% of the physicians, 53,4% of the nurses, 49,4% of the midwives, 68,0% of the technicians, and 63,3% of other health professionals reported exposure to mobbing behaviors. It was determined that 32,8% of the physicians, 56.3% of the midwives and 41,1% of the medical technicians did not do anything, and remained unresponsive. However, 33,8% of the nurses shared the event with their friends, while 29,2% of other health professionals shared directly with the person who caused the problematic event. Exposure to mobbing was pointed out as a negative experience influencing job satisfaction by 98,3% of the physicians, 94,8% of the nurses, 97,6% of the midwives, 92,0% of the technicians, and 89,7% of other health professionals. A power relationship was identified between mobbing perceptions and job satisfaction among health professionals.More than half of healthcare professionals have been exposed to mobbing behaviors. A vast majority of healthcare professionals stated that exposure to mobbing at work has considerably influenced their job satisfaction. Therefore, raising awareness about the problem of workplace mobbing and learning how to deal with mobbing are crucially important in terms of job satisfaction and productivity of healthcare professionals. Key Words: Mobbing, Job Satisfaction, Healthcare Professionals
Collections