Seyahat acentaları ve tur operatörlerinde fiyatlandırma kararlarını etkileyen faktörler ve muhasebeleştirme
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
IIIÖZETTurizm sektöründe dağıtım sistemi içerisinde seyahat acentelerinin konumu,tanımları, sınıflandırılması, tur operatörleri ve seyahat acenteleri arasındaki farklarhakkında bilgi verildikten sonra, faaliyet alanları ve bu faaliyetlerini etkileyenfaktörlere değinilmiştir. Ayrıca bu bölümde seyahat acentelerinin yönetim veorganizasyon yapısına değinilmiş, çalışmanın temelini teşkil eden paket tur kavramıirdelenmiştir. Seyahat acentelerinin yasal sınıflaması ve denetimi konusu ilekavramların açıklaması sonlandırılmıştır.Daha sonra seyahat acentelerinin muhasebe düzenleri, sektöre özgü belge vedefterler esas alınarak incelenmiş, maliyet oluşumu ve fiyatlandırma arasındakiilişkilere değinilmiştir. Sektördeki uygulama yapılan işletmeye ait hesap planı ve KDVuygulamaları ile teorik bölüm sonlandırılmıştır.Paket tur uygulayan bir işletmenin, muhasebe standartlarını uygulama düzeyive karşılaştığı sorunlar, gözlem ve görüşme yöntemleri kullanılarak incelenmiş veedindiğimiz sonuçlar ile çalışmamız bitirilmiştir. IVABSTRACTIn the first chapter, after the necessary information is given about the position of the travelagencies in the tourism distribution system, their definitions, classifications and the differencebetween tour operators and travel agencies, their operation areas and the factors effectingthese operations are mentioned. Besides these, in this chapter, managerial and organizationalstructures of the travel agencies have also been explained. With the legal classification and theaudit of the travel agencies, this chapter of conceptual explanations is finalized.In the second chapter, after the accounting concepts and principles are explained briefly, theaccounting system of the travel agencies is examined by taking the documents and accountbooks which are peculiar to tourism industry, as the basis. Then the relationship between thecost formation process and pricing is focused on. The package tour concept which is themajor issue of this work, is examined before this theoretical chapter is finished with theaccount plan and VAT (Value Added Tax) applications of the tourism company which is usedfor the practicing example in this work.In the last chapter, a package tour practicing company?s level of accounting standardsapplication and the problems it faced, are examined by using the methods of observation andinterview.
Collections