Flight scheduling problem
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Hava taşımacılığı sektörinde artan rekabet oranıyla beraber, çeşitli hava yolları başta filo yönetimi olmak üzere, planlama ve işletim aşamalarında büyük ve karmaşık optimizasyon sorunlarıyla karşılaşmaktadırlar. Havayolu endüstrisinde, işletim maliyetlerini enaza indirerek hem filo'dan uygun uçağın uygun bir destinasyona atanmasını hemde pekçok çeşit kısıtın karşılanması gerekmektedir. Atama, farklı ihtiyaçlar, karşılamak ve maliyetleri minimize etmek durumundadır. İyi bir uçuş programı,havayolu işletim etkinliğini artırdığı gibi,yonetimide karar verme süreçlesinde yardimci olur. Bu tezde, mevcut uçaklar arasından uygun bir uçağın uygun yine mevcut destinasyonlar arasından, bir destinasyona atamasını yapacak ve mevcut kısıtlarıda karşılayacak entegre bir modelin sunumunu yapmış bulunuyoruz. Geliştirmiş olduğumuz bu uçak atama modelli, koltuk kapasitesi, uçuş yapılacak mesafe, filo'daki uçak sayısı gibi kısıtlarıda gözömüne olarak en düşük maliyetle mevcut en uygun uçağı en uygun destinasyona atamaktadır. Model,doğru uçağı,doğru destinasyona minimum maliyetle atamaktadır. Model özellikte Lineer Programlama modellerini çözmek için geliştirilmiş olan ve erişmi serbest olan bir optimizasyon yazılım olan GAMS kullanılarak çözülmiştir. Anahtar Kelimeler: Uçuş Programlama, Uçak Atama, Optimizasyon Modeli With an increasingly competitive environment of the air transportation sector, several airlines are compelled to design strategies in order to cope with large and perplexing optimization problems at planning and operations levels, especially the fleet management. In the airline industry, the Fleet Assignment Model designates fleet-types to a series of destinations while satisfying an assortment of constraints and minimizing the operation cost. The assignment has to meet a large variety of requirements and has to deal with the complementary objectives of minimizing all costs over the operated network. Setting a good flight schedule, for amalgamated airlines, intensifies their operating efficiency and it helps the management in their decision-making. In this dissertation, we introduce an integrated model in which facilities with constraining capacities have to meet the amount of fleet-types and destinations available so as to produce a better schedule that best assigns an appropriate fleet-type to the appropriate flight leg. We have developed a fleet assignment model to assign the best available aircraft type to the desired destination with a minimum cost satisfying the imposed constraint such as seat capacity; flight destination range; the number of aircraft in the fleet and so on. The model successfully assigned the right plane to the right destination at the right time with a minimum cost. The model has been solved using GAMS, which is an optimization software specifically designed to solve LP models, which is an open source program on the web. Keywords: Flight Scheduling, Fleet Assignment, Optimization Model.
Collections