Virtuality as a challenge to architectural materiality and spatial experience
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Çağdaş mimarlık, yeni ufuklar açan, iddialı bir zemine –sanallığa- doğru hareket etmektedir. Maddeselliğin yenilikler getiren yönleri tasarlanmakta ve farklı mekanlar ortaya çıkmaktadır. Gelinen bu noktadan sonra mimarlar, sanallık koşullarından doğan mimari mekânsal deneyimleri göz önüne alarak, öncü felsefeler kurabileceklerdir. Maddeselliğin ortadan kalkmasının bazı sonuçları hali hazırda hissedilebiliyorsa da, maddesel olmayan bir mimarlığın takdiri özellikle çok yönlüdür.Her ne kadar sanallığın maddesel olmayan bir niteliği olsa da, insanları bocalatan ve şaşırtan ama aynı zamanda odaklayan ve ilham veren yanları ile mekânsal deneyimi yoğunlaştırma potansiyeli vardır. Mimarlık her zaman çok katmanlı bir disiplin olmuş olduğundan, yaşadığımız biri gerçek diğeri sanal, biri maddesel diğeri maddesel olmayan iki mekanın birbirini nasıl tamamlayabileceği önemli bir çalışmadır. Bu tezde önerilen maddesel olmayan mimarlık, maddenin yokluğundan çok, maddenin görünür yokluğu üzerinedir.Mimarlığın maddesel olması ya da olmaması, algıya dayanmaktadır. Mimarlık ve sanallık arasındaki ilişkiye olan farkındalığımızı genişletmek üzere mimari mekânsal deneyimi zenginleştirmek amacı ve maddesel olan ve olmayana yönelik farklı yaklaşımları biçimlendirmek yoluyla yapılan her bir girişim, bu çalışmaya yapılan katkıların ortak varsayımıdır. Mimarlık sanallığı, mimari mekansal deneyimi zenginleştirmek motivasyonu ile, maddesel olan ve olmayanı birleştiren, onları karşıt değil beraber ele alan bir mimarlığıkuracak bir araca dönüştürebilir. Tez, böylece, sanallık sebebiyle gerçek maddeselliğin ortadan kalkmasının, mimari mekansal deneyim üzerindeki etkilerini, tez kapsamında geliştirilen oyun benzeri bir proje `Virtual Zumthor- Sanal Zumthor` üzerinden araştırmaktadır.Tez, üç ana bölüm ve bir oyun-benzeri proje üzerine yapılandırılmaktadır. Sanal mimari mekansal deneyimi değerlendirmek için uyarlanacak faktörlerin seçilmesi ile başlar. İkinci bölümde, oyun benzeri `Virtual Zumthor-Sanal Zumthor` projesinde kullanılacak olan mimari maddeselliğin başlıca öğeleri belirtilir ve devamında sanallık ile ortadan kalkmasını araştırır. Üçüncü bölümde, `Virtual Zumthor`'un geliştirilme süreci ve çıktıları yer almaktadır.Bu tez, sanallığın maddesel olmamasını, mimarlığın maddeselliğine bir meydan okuma olarak ele alarak, mimari mekansal deneyimi geliştire ve zenginleştirme potansiyeline işaret eder. Contemporary architecture is shifting toward a challenging ground -virtuality-. Innovative aspects of materiality are conceived, and different spaces are occurring. Hence, architects can establish pioneering philosophies, considering the architectural spatial experiences, that might be engendered under virtuality condition. Some aspects of displacement of materiality are already perceptible, however, the appreciation of immaterial architecture is especially compound.Though virtuality has an immaterial aspect, it has the potential to intensify the spatial experience, making people feel confused and astounded but also concentrated and inspired.And since architecture has always been a multi-layered discipline, it is, therefore, significant to study about how the two spaces we populate; one physical one virtual; one material and the other immaterial; might complete each other. The immaterial architecture suggested in this thesis is more the apparent absence of matter rather than the absence of matter.Whether architecture is immaterial or material is reliant on perception. The contributions to this study share a common assumption, in that each is an attempt to stretch our awareness about the relationship between virtuality and architecture, through shaping a different attitude toward material & immaterial, with the intention of enriching the architectural spatial experience.Architecture can turn virtuality into an instrument,toward generating an architecture that combines the immaterial and the material; so that they are in juxtaposition, not opposition, with the drive of enriching the architectural spatial experience.Therefore, this thesis is experiencing the effects of displacement of real architectural materiality; caused by virtuality; on architectural spatial experience, through developing a gamic project `Virtual Zumthor` as part of the thesis. This thesis is structured around three main chapters and a gamic project. It initiates by selecting factors that might be adapted to evaluate a virtual architectural spatial experience. In the second chapter, it specifies the main aspects of architectural materiality; that will be used to develop the gamic project Virtual Zumthor;and then investigates their displacement caused by virtuality. And in the third chapter,it describes the development process of the gamic project, and its outcomes.This thesis settles stating that, the immateriality of virtuality is a challenge to the materiality of architecture, nevertheless, it offers a great potential to improve and enrich the architectural spatial experience.
Collections