Üsküdar Meydanı`nın bir aktarma merkezi olarak değerlendirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Ulaşım ve iletişim bakımından ayrı bir öneme sahip olan İstanbul metropoliten alanının en önemli sorunlarından birisi, kent içi ulaşımdır. İstanbul'un kent içi ulaşım sorunlarının ortaya çıkardığı olumsuzlukların başında ise kentte yaşayanların gün içinde uzun süreleri yolda geçirmeleri, moral olarak olumsuz etkilenmeleri ve bu durumun ekonomik kayıplara neden olmasıdır. İki kıta üzerinde yer alan bir dünya metropolünün ulaşım sisteminin oluşturulmasının ve değişen koşullara göre güncellenmesinin oldukça kapsamlı ve farklı boyutlarda oluşu, kent içi ulaşım sisteminde karayolu, raylı sistem, deniz yolu ve bu yollardaki çeşitli ulaşım modelleri ile özellikle kesişme noktaları, transfer/aktarma noktaları önem taşımaktadır.Bu bağlamda İstanbul metropoliten alanında olduğu gibi iskele meydanları, denizyolu ulaşımının yanı sıra bir ulaşım odağı kimliği taşımaktadır. Söz konusu alanlar ulaşım sistemi içerisinde önemli rol oynamaktadır. Ulaşım master planının önemi ortaya çıkarken kent planlama ve ulaşım ilişkisi de önem kazanmaktadır. Günümüzde ideal ulaşım sistemi, insanı merkeze alan, yaya odaklı bir ulaşım sistemidir. Buna karşın yapılan ulaşım yatırımları dikkate alındığında önceliğin karayolunu ve lastik tekerlekli araçları önemsediği görülmektedir.Araştırmanın birinci bölümünde konu, literatüre dayalı bulgularla ortaya konulmuştur.İkinci bölümde kavramsal yaklaşım yer almaktadır. Ulaşım ve aktarma merkezi ile ilgili tanımlar, bileşenler ele alınmaktadır.Üçüncü bölümde alanda yapılan çalışmalara yer verilmiştir. Alan çalışması kapsamında İstanbul ulaşımında son dönemde yapılan yatırımlarla önemli bir aktarma merkezi olan Üsküdar İlçesi seçilmiştir. İstanbul'da türler arası ulaşım sistemi kapsamında önemli rolü olan Üsküdar İlçesi'nin tarihi süreçteki önemi göz önünde bulundurularak yapısının ve mimarisinin bozulmadan nasıl bir aktarma merkezi olabileceği hakkında çözümler ortaya konulmuştur.Dördüncü bölümde Üsküdar Meydanı'nın aktarma merkezi olarak konum ve çevre ilişkileri, tarihsel süreci ve meydanın genel ulaşım sistemi ele alınmıştır.Beşinci bölüm araştırmanın sonuç ve öneriler bölümünü oluşturmaktadır. Anahtar Kelimeler: Meydan, Aktarma, Tarihi Meydan, Tarihi Merkez, Deniz Ulaşımı With its exceptional significance in terms of transportation and communication, İstanbul Metropolitan Area faces urban transport as one of its most important problems. The primary drawback resulting from the urban transportation problems of Istanbul is the fact that the residents of this city spend a long time on the road during the day and get demoralized, which in turn lead to economic losses. The issues of importance in this regard are the considerable comprehensiveness and the multifaceted nature of the creation and updating of the transportation system of a global metropolis lying in two continents in the face of changing conditions, making use of land routes, rail system, maritime routes in urban transportation, different transportation models, and last but not least, creating points of intersection and transfer. In this context, pier squares are at the focal point of maritime transportation, as well as in Istanbul Metropolitan Area. These areas are significant for the transportation system. It also underlines the importance of the transportation master plan, as well as that of the relationship between urban planning and transportation.Today, the ideal transportation system is human-centered and it focuses on pedestrians. On the other hand, transportation investments illustrate that land route and wheeled public transport are of top priority. In the first part of this research, the findings based on the literature are presented.In the second part, the conceptual approach is introduced. Definitions and components related to transportation and interchange centers are dwelt upon.The work in the area is presented in the third section. Within the scope of the field work, the district of Üsküdar, which has been an important transit center in Istanbul thanks to the recent investments, was chosen. Solutions to render Üsküdar a transfer center without affecting its structure and architecture, considering the importance of this district in the historical process and in the transportation system with different means.Fourth chapter shows the relation of location and environment, historical process and the overall transportation system of the transit center in Üsküdar square.Conclusions and recommendations constitute the fifth chapter of the study. Key Words: Square, Transfer, Historic Square, Historical Center, Marine Transportation
Collections