Trabzon ilindeki çay işletmelerinde çalışanların iş tatmin düzeylerinin belirlenmesine yönelik bir uygulama
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
İş tatmini, işin özellikleri ile işgörenlerin istekleri birbirine uyduğu zaman gerçekleşen ve işgörenin işinden hoşnutluk duymasınısağlayan bir olgudur. Örgütün amaçları, iş tatmin düzeyi sağlandığında çalışan için önem taşır. Bu nedenle, hem örgüt hem deçalışan açısından önemli olan işgörenlerin iş tatmin düzeyinin belirlenmesine yönelik olarak dünyada ve ülkemizde yapılan birçok araştırma mevcuttur. Fakat, çalışma türleri ve işgören profilleri açısından mevsimlik işler ve mevsimlik işgörenlerin tanımlanmasındaki belirsizlikler yüzünden; çay işletmelerinde de olduğu gibi ; ülkemizdeki mevsimlik iş kollarındaki işgörenlerin iş tatmin düzeylerininbelirlenmesine yönelik fazlaca araştırma yapılamamıştır.Bu araştırmanın amacı; bu konudaki ihtiyaçtan yola çıkarak, hem çay işletmelerindeki mevsimlik çalışanların iş tatmin düzeylerinin belirlemek, hem de bundan sonra yapılacak çalışmalara ışık tutmaktır. Araştırma alanı olarak Trabzon ilindeki çay üretim işletmeleri seçilmiştir.Bu çalışmada önce, mevsimlik işgörenlerin profili ve demografik özellikleri tespit edilmeye çalışılmıştır. Sonra, Çaykur ve özel sektör işletmeleri karşılaştırılarak mevsimlik işgörenlerin iş tatminini etkileyen faktörler ve iş tatmin düzeyleri analiz edilmiştir. Ayrıca,mevsimlik çalışanların iş tatmin düzeyinin örgütsel ve bireysel sonuçları ile işgörenlerin işten öncelikli beklentilerine yönelik bazı değerlendirmeler yapılmıştır.Bu çalışmadan elde edilen önemli sonuçlar şu şekilde özetlenebilir :Çaykur ve özel sektörde çalışan mevsimlik işgörenler genel olarak tatminsizlik yaşamasına rağmen, özel sektör çalışanlarının genel iş tatmin düzeyinin Çaykur çalışanlarına göre daha düşüktür.Çaykur işgörenleri için iş tatminini olumsuz olarak etkileyen en önemli faktör ücretlerin düşüklüğü iken, özel sektör çalışanları için ücretlerin düşüklüğü ve iş güvencesine yönelik kaygılar ön plana çıkmaktadır.ANAHTAR KELİMELER : İş tatmini, tatminsizlik, mevsimlik iş, mevsimlik işgören, çay işletmeleri. Job satisfaction is a fact which comes true when the features of the job are compatible with the demands of employees and which makes the employees content with their jobs. The aims of the organization attain importance on condition that job satisfaction is provided. Therefore, a lot of research to determine the level of the satisfaction of the employee regarding both organization and employees themselves has been conducted in our country and in the world.Yet, with regard to working types and employee profiles, on account of uncertainties about seasonal works and workers, as in the tea enterprises, sufficient research has not been conducted to determine the job satisfaction levels of employees of seasonalworkforce in our country.The purpose of this research is to shed light on both determining the satisfaction levels of seasonal workers in tea enterprises and founding basis for further studies. As a research field tea, enterprises in Trabzon have been selected.This study aims to fix the profiles and demographic features of the seasonal workers before all else. Afterwards, by comparing Çaykur ( State-Owned Institution) and private enterprises, the factors influencing job satisfaction and job satisfaction levels have been analyzed. Moreover, some evaluations on the organizational and individual results of the job satisfaction levels of the seasonal workers with their prior expectations about their jobs have been made.In this study the following important results can be recapitulated:Notwithstanding their prevailing dissatisfaction, general job satisfaction level of private sector seasonal workers is lower than the ones working in Çaykur.While the most important factor affecting negatively the job satisfaction of the employees of Çaykur is low income, it is low income and job guarantee in private sector workers.KEY WORDS: Job satisfaction, dissatisfaction, seasonal job, seasonal employee (worker), tea enterprises.
Collections