Türkiye ve Amerika Birleşik Devletleri 4. ve 5. sınıf sosyal bilgiler programlarının karşılaştırılması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada Türkiye ve Amerika Birleşik Devletleri 4. ve 5. sınıf Sosyal Bilgiler programları, programın dört temel öğesi olan hedefler, içerik, öğretim süreçleri ve değerlendirme teknikleri açısından karşılaştırılarak, benzerlik ve farklılıkları belirlemek amacıyla yapılmıştır. Elde edilen bulgular alt problemlere göre yorumlanmıştır. Amerika Birleşik Devletleri ve Türkiye'deki ilköğretim 4. ve 5. sınıf Sosyal Bilgiler programı ile sınırlandırılan bu çalışma, konusu gereği uluslarası karşılaştırmalı bir çalışmadır. Çalışmada var olan durumu olduğu gibi ortaya koymak amaçlandığından tarama modeli kullanılmıştır. Ülkelerin eğitim sistemleri ve öğretim programlarına ait bilgiler literatür taramasıyla kütüphanelerden ve internetten elde edilen bilgilerden sağlanmıştır. Bu bilgiler doküman analizi yöntemiyle değerlendirilerek çalışma için gerekli olan veriler elde edilmiştir. Ülkelerin Sosyal Bilgiler programı hedefleri, içeriği, öğretim süreçleri ve ölçme ve değerlendirme boyutları Amerika Birleşik Devletleri programı temel alınarak 4. ve 5. sınıf düzeylerinde incelenmiştir.Çalışma bulguları açısından ele alındığında görülmektedir ki, her iki ülkede de Sosyal Bilgiler dersinin amaçları, içerikleri, öğretim süreçleri ve değerlendirme aşamasında gözlemlenen farklılıklar ülkelerin programları oluştururken temel aldıkları felsefeden kaynaklanmaktadır. Bu felsefeler evrensel anlamdaki karşılıklarından ziyade ülkelerin öznel ihtiyaçlarından ve ülkelerin kendi ulusal filizlerinden geçirilerek oluşturulmaya çalışılmıştır. Bu durum da beraberinde programların teknik öğelerinin (amaçlar, içerik, öğretim süreçleri, ölçme ve değerlendirme) farklılaşmasına yol açmaktadır. Benzer yönler ise, hızla küreselleşen dünyada ülkelerin birbirleriyle ortak ihtiyaçlarından oluşmaktadır. Yine bu benzerlik programların dört temel öğesi olan amaçlar, içerik, öğretim süreçleri ve ölçme-değerlendirmesinde anlam bulmaktadır. Bu nedenle incelenen ülkelerin Sosyal Bilgiler programlarının benzerlik göstermesi kaçınılmaz bir husustur.Çalışma sonucunda elde edilen veriler ve değerlendirmeler doğrultusunda, Türkiye Sosyal Bilgiler Programı ile ilgili eksikliklerin giderilmesi için çözüm önerileri sunulmuştur.Anahtar Kelimeler: Türkiye Sosyal Bilgiler Programı, Amerika Birleşik Devletleri Sosyal Bilgiler Programı, Karşılaştırmalı Eğitim. This study aims at comparing the 4th and 5th grade Social Studies curricula in Turkey and the USA in terms of the four main aspects of the curricula; namely, objectives, contents, instructional tecqniques. and assessment techniques; and to determine the similarities and differences. The findings obtained are interpreted with reference to the sub-problems.This study, limited to the 4th and 5th grade Social Studies Curricula in Turkey and the USA, is a comparative study. The survey model was used in the study, since it aimed at presenting the current situation as is. The information on the education systems and the curricula of the countries was obtained via literature survey in the libraries and over the internet. This information was assessed using document analyses method and the data required for the study was obtained. The objectives, contents, instructional methods and assessment and evaluation methods were examined at the 4th and 5th grade level, taking the USA curricula as basis. When the findings of the studies are considered, it is seen that the differences in the objectives, contents, instructional methods and the assessment aspects of the Social Studies curricula of the two country root from the philosophies on which the curricula are based. These philosophies were formed by the subjective needs of the countries and their own sprouts, rather than universal correspondences. This brings along the diversification of the technical elements (objectives, contents, instructional methods, assessment and evaluation) of the curricula. Similarities in the curricula root from the common requirements of the countries in the rapidly globalising world. Again this similarity finds its meaning in the four main aspects of the curriculum; objectives, contents, instructional methods and assessment and evaluation. Thus, it is inevitable for the Social Studies curricula of these countries to present similarities. In parallel with the data and the assessments obtained in the study, solution suggestions have been presented in order to eliminate the deficiencies regarding the Social Studies Curricula in Turkey. Keywords: Social Studies Curriculum in Turkey, Social Studies Curriculum in USA, Comparative Education.
Collections