Appropriation of science fiction elements in postmodern fiction as reflected in Angela Carter`s the Passion of New Eve and Jeanette Winterson`s The Stone Gods
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Edebiyatta postmodern eğilimler görülmeye başlandığından beri postmodern metinler ile bilimkurgu metinleri arasında bir ilişki süregelmiştir. `Postmodern` olarak tanımlanan yazarların bilimkurgudan motifler almaya istekli oluşu, onları kendilerinin ataları olan ve romanlarına bilimkurgu öğelerini dahil etmemiş olan gelenekçi realist ve modernist yazarlardan ayırır. İngiliz edebiyatında bilimkurguya karşı ilgisizliğin ona karşı ilgiye dönüşmesi ayrıntılı bir inceleme gerektiren bir durumdur. Tüm bunları göz önüne alarak, bu tez öncelikle postmodernizm ve bilimkurgunun tarihleri ve tanımları hakkında bilgiler verir. Daha sonra da, aynı alanda çalışmaları bulunan akademisyen ve eleştirmenlerden de faydalanarak postmodern kurgu ve bilimkurgu arasındaki değiş-tokuşu inceler.Bu tezde bilimkurgu öğelerinin postmodern kurguya uyarlanması örneği olarak Angela Carter'ın The Passion of New Eve ve Jeanette Winterson'ın The Stone Gods adlı romanları analiz edilir. Bilimkurgunun gelecek zaman, kıyamet(ötesi), uzay yolculuğu gibi zamansal-mekansal öğelerinin yanı sıra, bilim-kurgusal teknolojilerin de iki romanda ne şekillerde kullanıldığı incelenip, sonuç olarak The Passion of New Eve ve The Stone Gods'da bilimkurgu öğeleri kullanılmasının sebebinin bu öğelerin zaman-mekan, modernite üstanlatıları, sosyal normlar, ve geleneksel ikili karşıtlıkların postmodern sorgulamalarını yapmaya yarıyor olması olduğu iddia edilir.Anahtar kelimeler: postmodernizm, postmodern roman, bilimkurgu, AngelaCarter, Jeanette Winterson, The Passion of New Eve, The Stone Gods There has been an interaction between postmodern fiction and science fiction since the emergence of postmodern tendencies in literature. Postmodern authors' willingness to incorporate elements from science fiction differentiates them from their Victorian realist and modernist predecessors, who did not include science fiction tropes and motifs in their novels. The shift from indifference to interest towards science fiction in British literature requires a thorough analysis. As such, this thesis first gives information about the histories and definitions of postmodernism and science fiction, and then investigates the exchanges between postmodern fiction and science fiction by making references to the studies of scholars and critics who also focus on this subject.As examples of the appropriation of science fiction elements in postmodern fiction, this thesis analyzes Angela Carter's The Passion of New Eve and Jeanette Winterson's The Stone Gods. It examines the employment of spatiotemporal science fiction motifs such as future-world, (post)apocalypse, space travel, and various science-fictional technologies in both novels. Ultimately, it argues that science fiction elements are appropriated in The Passion of New Eve and The Stone Gods because they provide the best means for making postmodern interrogations of time-space, progress metanarratives, social norms, and traditional dichotomies.Key words: postmodernism, postmodern novel, science fiction, Angela Carter,Jeanette Winterson, The Passion of New Eve, The Stone Gods
Collections