İlköğretim okullarında kurum denetiminin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, ilköğretim okullarında gerçekleştirilen denetimlerde yönetici görüşlerine göre ?kurum denetim boyutlarının? ne düzeyde denetlendiğini ortaya koymaktır.Araştırma betimsel bir araştırmadır. Bu doğrultuda veri toplama tekniği olarak hem nicel hem nitel boyutları içeren karma yöntem kullanılmıştır. Araştırma, nicel verilerin elde edilmesinden sonra, nitel verilerle desteklenmiştir.Araştırma kapsamında, 2011-2012 eğitim öğretim yılında Sivas il merkezinde görev yapan 285 ilköğretim okulu yöneticisinden 203 ilköğretim okulu yöneticisi çalışma grubu olarak belirlenmiştir. Ayrıca nitel boyut için, çalışma grubu içerisinden `maksimum çeşitlilik örneklemesi' esas alınarak 37 ilköğretim okulu müdürü seçilmiştir.Araştırma kapsamında, veri toplama aracı olarak nicel boyut için ?İlköğretim Okulları Kurum Denetimi Boyutları Anketi? geliştirilerek uygulanmıştır. Anket araştırmacı tarafından teftiş yönergesi dikkate alınarak hazırlanmış ve 6 boyut ve 75 maddeden oluşmaktadır. Nitel boyut için ilköğretim okullarında gerçekleştirilen denetimlerde kurum denetim boyutlarının daha çok hangi alanlarda yapıldığı ve bu denetimlere ilişkin okul yöneticilerinin önerilerini açığa çıkarabilmek için görüşme formu geliştirilmiş ve uygulanmıştır. Görüşme formu nicel araştırma verilerini desteklemek amacıyla 6 boyuttan oluşmuştur.Araştırmanın nicel boyutuyla ilgili toplanan verilerde, kıdem, görev unvanı ve kurum tipi bağımsız değişkenlerine göre algı düzeyinde bir ilişki olup olmadığına bakmak için, SPSS veri analiz programı kullanılarak Cramer's V analizleri yapılmıştır. Anlamlılık düzeyi .05 olarak kabul edilmiştir. Araştırmanın nitel boyutuyla ilgili görüşme formları kullanılarak elde edilen yazılı veriler betimsel analiz tekniği ile çözümlenmiştir.Araştırma sonucunda, okul yöneticilerinin kıdem, görev unvanı ve kurum tipi bağımsız değişkenlerine göre eğitim-öğretim ve değerlendirme, öğrenci işleri, büro ve personel işleri, hesap-ayniyat ve döner sermaye işleri ve demirbaş işleri boyutlarında anlamlı bir ilişki görülmemiştir.Görev unvanı değişkenine göre fiziki durum boyutuna ilişkin görüşlerde ?Okul bahçesinin uygulama bahçesi ve sportif etkinlikler için düzenlenmesi ile ilgili yapılan işlemlerin ne derece denetlendiğini düşünüyorsunuz?? maddesinde anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Okul yöneticilerinin kıdem, görev unvanı ve kurum tipi bağımsız değişkenlerine göre; fiziki durum boyutunda diğer maddelerde anlamlı bir ilişkiye rastlanmamıştır.Fiziki durum, eğitim-öğretim ve değerlendirme, öğrenci işleri, büro ve personel işleri, hesap-ayniyat ve döner sermaye işleri ve demirbaş işleri boyutlarına ilişkin denetimlerin ?çoğunlukla? düzeyinde yapıldığı görülmüştür.Yapılan nitel görüşmelerde ve nicel veriler sonucu elde edilen verilerde ilköğretim okullarında gerçekleştirilen denetimlerde fiziki durum denetiminin en çok ?Wc temizliği ve genel temizlik? konularında olduğu bulgusuna ulaşılmıştır. ?Okul bahçesinin uygulama bahçesi ve sportif etkinlikler için düzenlenmesi? ise fizik durum boyutunun denetiminde en az denetimin yapıldığı konu olduğu bulgusuna ulaşılmıştır.Yapılan nitel görüşmelerde ve nicel araştırma sonucu elde edilen verilerde ilköğretim okullarında gerçekleştirilen denetimlerde eğitim-öğretim ve değerlendirme denetiminin ?ünitelendirilmiş yıllık plan, günlük ve ders plânlarının hazırlanması ve uygulanması ve öğretmenler, zümre öğretmenler ve şube öğretmenler kurulu çalışmaları? en yüksek değeri almış olan yargısı olup bu boyutta denetimin en fazla yapıldığı konu bulgusuna ulaşılmıştır.Hem nitel hem de nicel araştırma sonucunda öğrenci işleri denetiminin ?diploma, karne, kurs belgesi, takdirname, teşekkür, yoklama fişleri, sicil, rapor, kayıt silme, dosya isteme-gönderme? işleri bu boyutta en yüksek değeri almış olan yargı olup, denetimlerin en fazla bu konularda gerçekleştiği bulgusuna ulaşılmıştır. ?Müzik ve Beden Eğitimi derslerinden sorumlu olmayan öğrencilere ilişkin işlemler ve öğrenci istatistiklerinin izlenmesi? ise bu boyutun denetiminin en düşük değer alan yargısı ve bu boyutun en az denetlenen konusudur.Hem nitel hem de nicel araştırma sonucunda personel ve büro işlerinin denetimi boyutunun ?kurumlarda tutulması gerekli defter, dosya ve kayıtların kuralına uygun tutulması? en yüksek değer alan yargısı olup bu alanda denetimin en fazla yapıldığı konu olduğuna ulaşılmıştır. ?Rehber öğretmenlerin mevzuatına uygun çalıştırılması? ise bu boyutta en düşük değer alan yargıdır ve bu boyuta ait en az denetimin yapıldığı konudur.Hem nitel hem de nicel araştırma sonucunda hesap-ayniyat ve döner sermaye işleri denetiminin ?kooperatif veya kantin hizmetlerinin yürütülmesi? en düşük değer almış olan yargısı olup bu boyutta en az denetim bu konuda yapılmaktadır.Hem nitel hem de nicel araştırma sonucunda demirbaş işleri denetiminin ?ortak kullanım alanlarındaki (Öğretmenler odası, B.T.S., kütüphane vs.) eşyaların ortak kullanım alanına verilmiş olması? en düşük değer almış olan yargısı olup bu boyutta en az denetim bu konuda yapılmaktadır. The aim of this research is to prove the in the view of administrators, in the inspections in elementary schools are monitored in what level checked according to ?dimensions for supervision of institution?.This research is a descriptive one. In this direction, as data gathering technique, an integrated method including both quantitative and qualitative dimensions is used. Research is built up with qualitative data after quantities data is gathered.In the extent of research, 203 primary school administrators of 285 primary school administrators working in 2011-2012 years, Sivas city centre are identified as study group. In addition, for quantitative dimension, 37 school managers are chosen from this study group as predicated on maximum variety sample.In the extent of research, as data gathering device, ?Survey to Dimension for Supervision of Institutions? scales are used for quantitative dimension. The survey was prepared by the researcher, taking into account the inspection mandate and includes 6 dimensions and 75 items. For qualitative dimension, an interview form is developed and applied to reveal how the controlling in supervision of most institutions and interview forms was developed and implemented for suggestions of schools managers in these supervisions problems. The interview form consists of 6 dimensions in order to support quantitative research data.According to quantitative data collected in this study, Cramer's V analyzes were performed using SPSS data analysis program for whether there is a relationship at the level of perception and independent variables such as seniority, title and institution type arguments. Written data was analyzed by analysis method through using interview forms related to qualitative dimension of research.As a result of this research, (according to independent variables) there is no significant relationship of school administrators seniority, title and institution type arguments compared to education, evaluation, student affairs, office and personnel affairs, accounting-office supply inventory, working capital works.According to the title of the task about the variable size of the physical condition in article ?The school garden, playground and sports activities related to the regulation application transactions checked to what extent do you think?? no significant relationship was found. To the independent variables as school administrator?s seniority, title and institution type, physical status were not related to the size of other substances significantly.Physical status, education-training and assessment, student affairs, office and personnel affairs, accounting-office supply and rotary controls for the size of the capital works and equipment works has been usually made in the level of 'mostly'.
Collections