Bireysel çalgısıyla canlı müzik yapan ve yapmayan müzik bölümü öğrencilerinin çalgılarındaki başarı durumları
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma bireysel çalgısı ile canlı müzik yapan ve yapmayan müzik eğitimi bölümü öğrencilerinin görüşleri temel alınarak yürütülmüştür. Araştırmada, öğrencilerin canlı müzik etkinliğinde bulunması ile okuldaki bireysel çalgılarını icra etme becerileri arasında bir ilişkinin olup olmadığı, bununla beraber canlı müzik yapan öğrencilerin, canlı müzik yapmayan müzik bölümü öğrencilerine göre, çalgılarında ne oranda yeterli olduğu araştırmaya konu oluşturmaktadır. Bu araştırmada belirlenecek olan çalgı başarı durumları, öğrencilerin cinsiyeti, yaşı, sınıfı, okuldaki bireysel çalgısı, çalgı deşifre becerisi, çalgı sınavları esnasında heyecanlanma durumu, çalgıya ayırdığı günlük çalışma süresi ve canlı müzik etkinliğinde bulunup bulunmaması gibi faktörler açısından sorgulanmıştır.Araştırmada genel tarama modeli kapsamı içerisinde ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Ayrıca tarama modeli kapsamında betimsel bir yöntem izlenmiş olup, veri toplamada 16 sorudan oluşan ?Bireysel Çalgısıyla Canlı Müzik Yapan ve Yapmayan Müzik Bölümü Öğrencilerinin Çalgı Başarı Durumlarını İnceleme? anketi kullanılmıştır. Anket soruları likert tipte hazırlanmıştır. Anketin güvenilirliğinin test edilmesinde ?Cronbach's Alfa? testi kullanılmıştır.Araştırmanın evrenini Türkiye'deki tüm müzik eğitimi bölümü öğrencileri oluşturmakla birlikte, örneklem olarak Sivas Cumhuriyet Üniversitesi ve Tokat Gazi Osmanpaşa Üniversitesi 2-3 ve 4. sınıf müzik eğitimi bölümünden 98 öğrenciden oluşmaktadır.Bu araştırmanın sonucunda; bireysel çalgısı ile okul dışında canlı müzik etkinliğinde bulunan öğrencilerin, canlı müzik etkinliğinde bulunmayan öğrencilere göre; duydukları kısa melodileri algılama ve çalgıları ile seslendirme konusunda daha başarılı oldukları, çalgı sınavlarında heyecan faktöründen daha az etkilendikleri, çalgı deşifrelerinde ve farklı formlardaki müzik türlerinin icra etme konusunda daha başarılı oldukları görülmüştür.Anahtar kelimeler : Çalgı Egzersizi, Canlı Müzik, Bireysel Çalgı. Conditions the success of students in the music department, who make live music and do not with their own musical instruments, Master?s Thesis, Sivas, 2013.This study has been applied upon students of music department, who play and do not play music with their own musical instruments. In this research, whether there is a relation between the musical activities of students and their success in playing their indivual instrumunts in school has been analyzed. At the same time, it has been questioned that those students who play musical instruments are efficient to what extent, compared to those who do not play such instruments. In this research, instrument success is defined according to the variants such as age, class, individual musical instruments of the students, their abilities to sightsee instruments, their getting excited during the exams, exircising periods for instruments and whether they attend live performances or not.In this study, relational screening model has been used within the general screening model. In addition to descriptive methods followed throughout the screening model, the survey whose name is : ?Inquisition the Success of students in the music department, who make live music and do not with their own musical instruments,? forms the main subject of this study. It consists 16 questions totally, which are prepared as likert types of 5 answers each. As a final operation, ?Cronbach?s Alfa? test was used to check the survey?s reliability.While the macrocosm of this research is all the students in the Music Department in Turkey, sample group was selected from 98 students of 2nd, 3rd and 4th class, of Sivas Cumhuriyet and Tokat Gazi Osmanpasa University.As a conclusion to this study, it is found that students who make live performances outside the school are more successful than the other students who do not make live performances, in terms of sensing melodies, and playing these tunes with their instruments. Also, they are found to be affected by the excitement factor in a less degree.They are observed to be more successful in sight reading instruments and performing different types of music forms.Keywords: Instrument Practices, Live Music, Individual Instrument
Collections