Bazı değişkenlere göre okul yöneticileri ve öğretmenlerin bilgi yönetimi tutumları ile öğrenen okul (örgüt) algıları arasındaki ilişki
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
YİĞİT, Yakup, Bazı Değişkenlere Göre Okul Yöneticileri ve Öğretmenlerin Bilgi Yönetimi Tutumları ile Öğrenen Örgüt(Okul) algıları arasındaki ilişki, Yüksek Lisans Tezi, Sivas, 2013.Bu çalışma, Öğrenen Örgüt ve Bilgi Yönetimi Yaklaşımları temele alınarak yürütülmüştür. Araştırmanın amacı, öğretmenlerin ve okul yöneticilerinin Bilgi Yönetim tutumları ile Öğrenen Örgüt(okul) algıları arasında bir ilişki olup olmadığını araştırmak ve bazı değişkenler açısından ilişkiyi incelemektir.Çalışma, taramaya dayalı nicel yöntem şeklindedir. Araştırmanın evreni Milli Eğitim Bakanlığı Sivas İl milli eğitim Müdürlüğü Zara, İmranlı, Hafik ilçelerindeki tüm okullarda çalışmakta olan 281' i öğretmen ve 55' i okul yöneticisi olmak üzere toplam 336 eğitim çalışanından oluşmaktadır.Araştırmada Doç. Dr. Kamile DEMİR tarafından Geliştirilen `Bilgi Yönetimi Tutum Ölçeği' ve araştırma kapsamında Yrd. Doç. Dr. Celal Teyyar UĞURLU, Yrd. Doç. Dr. Soner DOĞAN ve Öğretmen Yakup YİĞİT tarafından geliştirilen `Öğrenen Okul Ölçeği' veri toplama araçları olarak kullanılmıştır.Elde edilen veriler, betimsel istatistiğe dayalı analiz edilmiştir. Çalışma evreninin baskın oldukları alt boyutları ortaya çıkarmak için yüzde ve frekans değerleri, Bilgi Yönetimi tutum ve öğrenen okul algı düzeylerini belirlemek için ise aritmetik ortalamaları verilmiştir. Bilgi Yönetimi Tutum ve Öğrenen Okul algıları arasındaki ilişki regresyon analizi ile araştırılmıştır. Okul yöneticileri ve öğretmenlerin bilgi yönetim tutumları ve öğrenen okul algıları arasındaki farklılığı bağımsız değişkenler açısından betimlemek için Man Whitney U testi ve Kruskal Walis testleri kullanılmıştır.Araştırmada, okul yöneticileri ve öğretmenlerin Bilgi Yönetim Tutumlarının Alt boyutlarını (Kendini Geliştirme alt boyutu Tamamen Katılıyorum, İletişim alt boyutu Katılmıyorum, Bağlılık alt boyutu Kararsızım) olmak üzere genel anlamda katılıyorum düzeyinde kullandıkları, Öğrenen Okul algılarının alt boyutlarını ise (Kişisel hâkimiyet alt boyutu Tamamen Katılıyorum, Zihni Modeller alt boyutu Katılıyorum, Paylaşılan Vizyon alt boyutu Katılıyorum, Takım Halinde Öğrenme alt boyutu Katılıyorum) olmak üzere genel anlamda katılıyorum düzeyinde kullandıkları sonucuna ulaşılmaktadır.Öğrenen Okul alt boyutları ile Bilgi Yönetimi Tutumları alt boyutları arasındaki ilişki incelendiğinde, öğrenen okul algıları alt boyutları olan Takım Halinde öğrenme ve Paylaşılan Vizyon arasında anlamlı düzeyde bir ilişkiye ulaşılmazken, Bilgi yönetim tutumları alt boyutları ile öğrenen okul alt boyutlarından Kişisel Hakimiyet ve zihni modeller arasında anlamlı bir İlişkiye ulaşılmaktadır. Genel anlamda ise bilgi yönetimi tutumları ve öğrenen okul algıları arasında anlamlı ilişki vardır. Değişkenlere göre incelendiğinde ise Cinsiyet değişkeni açısından Bilgi Yönetimi Tutumları arasında anlamlı farklılık tespit edilmezken, Öğrenen okul algıları takım halinde öğrenme davranışları bayan öğretmenler lehine, Zihni modeller Davranışları ise erkek öğretmen ve okul yöneticileri lehine farklılaşmaktadır. Yaş ve kıdem değişkenleri açısından Bilgi Yönetimi ve Öğrenen Okul algıları arasında benzer ilişkilere ulaşılmıştır. Bilgi Yönetimi Tutumları açısından iletişim alt boyutu 40 ve üzeri yaşa sahip okul yöneticileri ve öğretmenler lehine, Bağlılık alt botu ise 20-29 yaş aralığındaki okul yöneticileri veöğretmenler lehine farklılaşmaktadır. Öğrenen okul algıları ise aynı değişken açısından takım halinde öğrenme 20- 29 yaş aralığındaki okul yöneticileri veöğretmenler lehine, Zihni Modeller ise 30-39 yaş aralığındaki okul yöneticileri veöğretmenler lehine anlamlı farklılık tespit edilmiştir. Okul türü değişkenine göre ise okul yöneticileri veöğretmenlerin öğrenen okul algıları ve bilgi yönetimi tutumları arasında okul öncesi eğitim kurumlarında görev yapan okul yöneticileri ve öğretmenler lehine anlamlı farklılık tespit edilmiştir.Anahtar Sözcükler: Örgüt, Bilgi Yönetimi, Öğrenen Okul. YİĞİT, Yakup. Relation between attitudes of Teachers' Knowledge Management based on some of the variables and learning organization (school) perceptions. Master's Thesis, Sivas, 2012.This study was carried out on the basis of learning organizations and knowledge management attitudes. The aim of this study is to investigate whether there is a relationship between teachers' knowlegde management attitudes and perceptions of learning organization (school) and also to examine the relationship in terms of certain variables.The sample of the study due to the directorate of the Ministry of Education of Sivas Province of national education Zara, Hafik, school districts responsible İmranlı 281 teachers and 55 school principals i consists of a total of 336 people.In the research, 'Knowledge Management Attitudes Scale' developed by Assoc. Dr. Demir Kamile, 'Learning School Scale' developed by Asst. Assoc. Dr.Celal Teyyar UĞURLU, Asst. Assoc. Dr.Soner DOĞAN and Teacher Yakup YİĞİT were used as data collection tools.The data obtained were analyzed on the descriptive statistics analysis. The frequency and the percent values were given in order to search out the dominant sub-dimension fields of study group, and the arithmetic means were given to determine the levels of perceptions of learning school. The relationship between Knowlegde Management Attitudes and perceptions of learning school were investigated by regression analysis.The Kruskal-Wallis tests andMan-Whitney U test were used in order to describe the difference between School teachers 'knowledge management' attitudes and perceptions of learning according to the independent variables.In the study it was concluded that teachers sub-dimensions of knowledge management attitudes ( totally agree sub-dimensions of Self-Improvement, disagree sub-dimension of Communication, undecided sub-dimension of loyalty) generally were used at the level of agree .Moreover, sub-dimension perceptions of learning school (completely agree sub-dimension of Personal dominance, agree sub-dimension of the Mental Models, agree sub-dimension of Shared Vision, agree sub-dimension of team learning) generally were used in the level of agree.In terms of sub-dimensions of perceptions of learning school and sub-dimensions of Knowledge Management Attitudes, while no significant relation was found between team learning sub-dimensions of perceptions of learning school and shared Vision, a significant relation was found between sub-dimensions of Knowledge Management Attitudes and personal dominance sub-dimensions of perceptions of learning.There is a significant relation between Knowledge Management Attitudes and perceptions of learning school in general meaning. When investigated in terms of gender while no significant differences between the attitudes of Knowledge Management was found, perceptions of school learning differentiates in team learning in the favour of the female teachers but in mental behaviour models in the favour of the male teachers.In terms of age and seniority, similar relation was found between perceptions of Knowledge Management and Learning School. In terms of Knowledge Management Attitudes while the sub-dimension of Communication is in the favor of the teachers aged 40 and above, the sub-dimension of Loyalty is in the favor of teachers between the ages of 20-29. In terms of the same variables while perceptions of school learning, team learning is in favor of teachers between the ages of 20-29, Mental Models are in favor of teachers between the ages of 30-39. In the terms of school type variables between teachers' perceptions of school learning and knowledge management, a significant difference was found in favor of pre-school teachers.Keywords: Organization, Learning School and Knowledge Management
Collections