Mimari cephede çok boyutlu tasarım arayüzü olarak video haritalama ve algısal mekân deneyimi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
21. yüzyıl kavram bütünlüğü çerçevesinde çağdaş birey ve yaşadığı sosyal çevre, gereksinimlerin ve önceliklerin değişmesiyle farklılaşmakta; bu değişime sahne olan kent ve yapıları ise dönüştürmektedir. Bu ilkeler bağlamında bir varyasyon mimarlığı, performatif geometri ve canlı mekân olguları günümüz tasarım anlayışını oluşturmaya başlamıştır. Araştırma kapsamında, çok boyutlu mimari cephe tasarım ara-yüzü olan video mapping üzerinden bireyin algısal mekân deneyimi irdelenmiştir. Yürütülen çalışma çerçevesinde kamusal mekânda algısal okunabilirlik, mekânsal deneyim ve mimari cephe üzerinden tartışılmıştır. Kamusal alanların seçilme sebebi, mekânın oluşum itibariyle sosyal çevre temelli olması ve kişiler arası etkileşime olanak tanıması olarak aktarılabilir. Araştırmada bir araç olan video mapping ise ara-yüz olarak kullanılmıştır. Yapılan araştırmanın hedefi, kamusal ölçekteki mekânlarda algısallığa dördüncü boyut getiren video mapping ile bireysel deneyim süreçlerini gözlemlemek; kişiden kişiye neden ve nasıl farklılaştığını saptamaktır. Mimarlık, görsel iletişim-tasarım, grafik-sinema gibi farklı disiplinlerin ortak paydada buluşmasıyla ortaya çıkan video mapping, bir melez tasarım ürünü olup; değişken ve esnek mekâna ulaşmada bir aracıdır. Araştırmanın yöntemi ise: mevcut video mapping örneklerinden özgün sınıflandırmaya dahil edilen performansların seçilerek bir alan çalışması dahilinde izletilmesi ve konuya ilişkin anket uygulanması ile video mapping tasarımcılarıyla yapılacak röportajlarla desteklenmesi olarak belirlenmiştir. Ek olarak İstanbul Zorlu Center PSM'de gerçekleşen Dijital Devrim adlı sergide, konuyla ilgili bölümleri kapsayacak şekilde bir kullanıcı/gözlemci ölçme anketi uygulanmıştır. Araştırmaya tasarımcı ve katılımcının her ikisi de dahil edilerek tasarlanan ve algılanan mekânın durumlar üzerinden okunması; üretim ve tüketim süreçlerinin her ikisinin de dahil olduğu veriler elde edilmesi hedeflenmiştir. Çalışmanın ana amaçlarından biri olan, 21. yüzyılda kullanıcı özneli, yenilikçi, değişken, sanal mekân kavramı üreticisi ve tüketicisi üzerinden sorgulanmıştır. Due to the 21. century concept integrity, contemporary individual and the social environment that he or she lives in has been differentiated in terms of changes in necessities and priorities; the city and it's constructions which are the scenes of this change have been transformed. In contex of these principles, architecture of variation, performative geometry and alive space concepts are becoming todays design mentality. As part of research, individual's perceptual space experience has been examined in regard to video mapping as a multidimensional design interface on architectural facade. Within the framework of studies carried out, perceptual readability in public space has been discussed in terms of spatial experience and architectural facade. On account of space is based on social environment and it enables individuals to interact with one another by the nature of it's existence, public spaces has been selected. In research the tool named video mapping has been used as an interface. The aims of the study are to observe individual experience processes' due to the video mapping's capability of providing fourth dimension to perception in the public spaces and to determine why and how it changes from person to person. Video mapping is a hybrit design product which emerges from the combine usage of the fields like architecture, visual communication design, graphic-cinema and a intermediary to attain variable and flexible space.The method of the study is: conducting a survey which contains presentation of the uniquely classified performances from existing video mapping works and support it with the video mapping designer interviews. In addition a user/observer surveying is conducted in the related areas of the study on exhibition named Digital Revolution which performed in İstanbul Zorlu Center PSM. Through these methods, the aim is to gain datas from both production and consumption processes by reading designed and percieved spaces on situations with the participation of designer and user in study. User as a subject, innovative, variable, virtual space concept in 21. century which is the one of the most significant purposes of the research has been examined through it's producer and consumer.
Collections