Örgüt kültürü ve eğitim-öğretim ortamlarının fiziksel-mekansal koşulları arasındaki ilişki
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, Yönetim, Eğitimbilim, Eğitim Yönetimi, Ekolojik Psikoloji ve Mimarlık bilimlerinin kesiştiği alana katkı sağlamak; bu anlamda okullarda öğretmen davranışlarını etkileyen örgüt kültürü boyutlarını ve fiziksel-mekansal koşulları saptamak; okulların örgüt kültürü ile fiziksel-mekansal koşulları arasında bir ilişki olup olmadığını yordayarak, bu ilişkiyi betimlemektir. Araştırmanın problemi ise okullarda öğretmen algısına göre, davranışları etkileyen örgüt kültürü boyutlarının ve fiziksel-mekansal koşulların neler/nasıl olduğu; bu ikisi arasında bir ilişkinin var olup olmadığı ve varsa ilişkinin nasıl/ne yönde olduğudur. Araştırma olgubilim deseninde nitel bir araştırma olup; örneklemini, küçük bir ilde görev yapan ve 5'er kişiden oluşan 10 grup yani toplam 50 öğretmen oluşturmuştur. Veriler araştırmacı tarafından hazırlanan 3 açık uçlu soru yardımıyla, odak grup görüşmesi tekniğiyle toplanmıştır. Verilere, belirlenen tema ve alt temalar doğrultusunda içerik analizi uygulanmıştır. Araştırmada öncelikle odak grup görüşmesine ait bulgular örgüt kültürü, fiziksel-mekansal koşullar ve aralarındaki ilişki ile ilgili olmak üzere ayrı başlıklar altında incelenmiş, daha sonra örgüt kültürü ve fiziksel-mekansal koşullar literatürüne ilişkin bulgulara yer verilmiştir. Bulgular tablo ve grafik yardımıyla sunulmuştur. Araştırma sonucundan örgüt kültürü ve fiziksel-mekansal koşullar arasında bir ilişki olduğu ve örgüt kültürünün eğitim-öğretim ortamlarının fiziksel-mekansal koşullarını oluşumunda/değişiminde etkilediği sonucuna ulaşılmıştır. Bu sonuç bağlamında, örgüt kültürüne ait kuramsal çerçevenin fiziksel-mekansal koşullar açısından tekrar ele alınması; okullarda fiziksel-mekansal koşullarla ilgili sorunların çözümünde örgüt kültürünün, istenilen bir örgüt kültürü geliştirilebilmesi için de fiziksel-mekansal koşulların etkisinin göz önünde bulundurulması önerilmektedir. The purpose of this research is to contribute to the area where the sciences of Administration, Pedagogy, Educational Administration, Ecological Psychology, Architecture coincide and to detect the extend of organizational culture and physical-spatial conditions which affect the teacher behavior at schools, and to decscribe the relationship questioning if there is a relationship between the organizational culture and physical-spatial conditions of schools. The problem is what and how the the conditions the extent of organizational culture and physical-spatial conditions that effect the behaviors acording to teacher perception at schools are, if there is a correlation between these two and if there is any, in what ways and what they are. The reseacrh is a quantitave resarch in terms of phenomenology; and the sample is 50 teachers in 10 groups formed by 5 people who work in a small city. Data is acquired with the help of 3 open-ended questions prepared by the researcer and using the focus group discussion technique. Content analysis has been applied to the data in terms of the determinated theme and sub-theme. In the research, firstly, findings concerning focus group discussion are analysed under separate headings. These are organizational culture and physical-spatial conditions and the relationship between them. Then findings related to organizational culture and physical-spatial conditions literature are included. Findings are presented with the help of table-graph. At the end of the research, it has been concluded that there is a relationship between organizational culture and physical-spatial conditions and it has also been concluded that organizational culture affects the physical-spatial conditions of educational-instructional enviorenment during their forming or changing. With regards to that conclusion, it is suggested that the theoric frame of organizational culture should be re-approached in terms of physical-spatial conditions; resolving problems related to the physical-spatial conditions in schools, to develop an organizational culture that desired organizational culture, it is also suggested to consider the effect of physical-spatial conditions.
Collections