Ortaokullarda görev yapan okul yöneticilerinin sosyal iletişim becerileri ile branş öğretmenlerinin motivasyonu arasındaki ilişki
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada, ortaokullarda görev yapan okul yöneticilerinin sosyal iletişim becerileri ile branş öğretmenlerinin motivasyonu arasındaki ilişki çeşitli değişkenlere göre incelenmiştir. Araştırma, tarama modelinde nicel bir çalışmadır. Araştırmanın evreni, Sivas merkez ilçedeki ortaokullarda görev yapan Türkçe, Matematik, Fen ve Teknoloji, Sosyal Bilgiler ve İngilizce branşlarındaki toplam 531 öğretmenden oluşmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise seçkisiz örnekleme yöntemi ile seçilen 211 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmadaki verileri toplamak amacıyla Şimşek (2003) tarafından geliştirilen ?Öğretmenlerin Okul Müdürlerinin İletişim Becerilerine Yönelik Görüşleri? adlı ölçeği ile Bektaş (2010) tarafından geliştirilen ?Sınıf Öğretmenlerinin Motivasyonu Ölçeği? kullanılmıştır.Araştırma sonunda elde edilen verilerin analizinde t testi (Independent Sample t Test), Tek Yönlü Varyans Analizi ANOVA ve Pearson Korelasyon Analizi kullanılmıştır. Elde edilen veriler, t testi ve Tek Yönlü Varyans Analizi ANOVA için 0.05 ve Pearson Korelasyon Analizi için ise 0.01 anlamlılık düzeyinde yorumlanmıştır. Araştırmadaki verilerin analizleri SPSS 18.0 paket programı kullanılarak yapılmıştır.Araştırmada, ortaokullarda görev yapan okul yöneticilerinin sosyal iletişim becerilerinin öğretmenlerin cinsiyetine göre anlamlı bir farklılık göstermediği sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca, ortaokullarda görev yapan okul yöneticilerinin sosyal iletişim becerilerinin öğretmenlerin branşlarına ve mesleki kıdemlerine göre farklılık göstermediği sonucuna ulaşılmıştır. Araştırma sonucuna göre, ortaokullarda görev yapan branş öğretmenlerinin cinsiyetlerindeki, branşlarındaki ve mesleki kıdemlerindeki farklılık, motivasyonları üzerinde anlamlı bir fark oluşturmamaktadır. Ortaokullarda görev yapan okul yöneticilerinin sosyal iletişim becerileri ile branş öğretmenlerinin motivasyonları arasındaki ilişkiyi çeşitli değişkenler açısından incelediğimiz Pearson Korelasyon Analizi sonucunda öğretmenlerin cinsiyetine göre ortaokullarda görev yapan okul yöneticileri ile erkek branş öğretmenlerinin motivasyonu arasında yüksek düzeyde pozitif bir ilişki, bayan branş öğretmenlerinin motivasyonu arasında ise, orta düzeyde pozitif bir ilişki olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Söz konusu ilişkiye öğretmenlerin branşlarındaki farklılık açısından bakıldığında, Türkçe ve Sosyal Bilgiler öğretmenleri ile yüksek düzeyde pozitif bir ilişki, Matematik, Fen ve Teknoloji ve İngilizce öğretmenleri ile orta düzeyde pozitif bir ilişkinin olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bu ilişki, branş öğretmenlerinin mesleki kıdemlerine göre incelendiğinde ise ortaokullarda görev yapan okul yöneticilerinin sosyal iletişim becerileri ile mesleki kıdemi 6-10 yıl ve 11-15 yıl olan öğretmenlerin motivasyonları arasında yüksek düzeyde pozitif bir ilişki, mesleki kıdemi, 1-5 yıl ve 16 yıl ve üstü olan öğretmenlerin motivasyonları ile de orta düzeyde pozitif bir ilişki olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Genel anlamda ise ortaokullarda görev yapan okul yöneticilerinin sosyal iletişim becerileri ile branş öğretmenlerinin motivasyonu arasında yüksek düzeyde pozitif bir ilişki olduğu sonucuna ulaşılmıştır.Anahtar Kelimeler: Okul Yöneticisi, İletişim Becerisi, Branş Öğretmeni, Motivasyon In this study, the relation between the social communication skills of school administrators in secondary schools and the motivation of branch teachers has been studied according to various variables. The study is a quantitative study with survey model. It consists of total 531 teachers of the branches of Turkish, Math, Science and Technology, Social Studies and English. The sample of the study is composed of 211 teachers chosen by random sampling. The scale named ?The Opinions Of The Teachers About The Communication Skills Of The School Principles? developed by Şimşek (2003) and ?The Scale Of The Mission Of The Class Teachers? which was developed by Bektaş (2010) have been used for gathering data in the study.In the analysis of the data obtained through the study, t test (Independent Sample t Test), one-way analysis of variance ANOVA and Pearson Correlation Analysis were used. The data obtained were interpreted in 0,05 level of significance for one-way analysis of variance ANOVA and 0,01 for Pearson Correlation Analysis. The analyses of the data of the study were carried out using SPSS 18.0.It has been concluded from the study that social communication skills of the administrators in the secondary schools don?t vary with the gender of the teachers significantly. Moreover, it has also been determined that the social communication skills of school administrators in secondary schools do not change according to their branches and seniority. According to the results of the study, the difference in their branches and their seniority do not bring about a significant difference in the motivation levels of the teachers in secondary schools.As a result of the Pearson Correlation Analysis by which we examined the relation between the social communication skills of school administrators in secondary schools and the motivation of branch teachers from the point of view of different variables, it has been concluded that there has been a high level positive relation between the administrators in the secondary schools and male branch teachers according to the gender of the teachers; however, for the motivation of the female teachers, there is a medlevel positive relation. When this relation is examined from the point of view of the difference in the branches of the teachers, there is a high-level positive relation with the teachers of Turkish and Social Studies, and a midlevel positive relation with those of Math, Science and Technology and English. When this relation is examined in terms of the professional seniority of the branch teachers, it has been determined that there is a highly positive relation between the motivations of the branch teachers with 6-10 and with 11-15 years of seniority, and the social communication skills of school administrators in secondary schools, and a positive relation of midlevel for the teachers with 1-5 years and over 16 years of senitory. In general, it has been determined that there is a high level positive relation between the social communication skills of school administrators in secondary schools and the motivation of the branch teachers.Key Words: School Administrator, Communication Skill, Branch Teacher, Motivation.
Collections