8. sınıf öğrencilerinin matematik odaklı akademik risk alma davranışlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı; 8. sınıf öğrencilerinin matematik dersine ilişkinözyeterlikleri, cinsiyet, TEOG, çalışma süresi, anne eğitim düzeyi, baba eğitim düzeyi,özel ders alıp almama ve ailenin gelir düzeyi değişkenlerinin matematik odaklıakademik risk alma davranışlarını ne oranda yordadığını belirlemek ve matematiköğretmenlerinin öğrencilerinin matematik odaklı akademik risk alma davranışlarınailişkin görüşlerini ortaya koymaktır.Araştırmada nicel ve nitel araştırma yöntemlerinin bir arada kullanıldığı karmayöntem kullanılmıştır. Araştırmanın nicel boyutunu oluşturan araştırma örneklemi;2014-2015 öğretim yılında Sivas il merkezindeki Milli Eğitim Bakanlığına bağlıortaokullarda öğrenim gören 8. sınıf öğrencilerinden maksimum çeşitlilik örneklemeyöntemi kullanılarak seçilmiştir. Bu doğrultuda; nicel boyuta ilişkin örneklem toplam1031 8. sınıf öğrencisinden oluşmaktadır. Araştırmanın nitel boyutunu oluşturançalışma grubu ise belirlenen 20 ortaokuldan kolay ulaşılabilir durum örneklemesiyleseçilen 30 matematik öğretmeninden oluşmaktadır.Araştırmaya ilişkin nicel verilerin elde edilmesinde; İlhan ve Çetin (2013)tarafından geliştirilen `Matematik Odaklı Akademik Risk Alma Ölçeği` ve Umay(2001) tarafından geliştirilen `Matematiğe Karşı Özyeterlilik Algısı Ölçeği`kullanılmıştır. Araştırmaya ilişkin nitel verilerin elde edilmesinde ise matematiköğretmenlerine yönelik araştırmacı tarafından geliştirilen görüşme formundanyararlanılmıştır.Elde edilen nicel verilerin analizinde; SPSS 21 paket programındanyararlanılarak doğrusal çoklu hiyerarşik regresyon analizi uygulanmıştır.Görüşmelerden elde edilen nitel verilerin analizinde ise NVIVO 8 programındanyararlanılarak içerik analizi yöntemini kullanılmıştır.Araştırmada; Matematik Odaklı Akademik Risk Alma (MOARA) bağımlıdeğişkeni için en önemli yordayıcının Matematik Konularında DavranışlarındakiFarkındalık (MDF) değişkeni olduğu ve bu değişkeni Matematik Benlik Algısı (MBA),Matematiği Yaşam Becerilerine Dönüştürebilme (MYBD), Okul Dışı MatematikÇalışma Süresi (ODMÇS) ve TEOG değişkenlerinin takip ettiği; Güç İşlemleri TercihEtme Eğilimi (GİTE) bağımlı değişkeni için en önemli yordayıcının MDF değişkeniolduğu ve bu değişkeni MYBD, ODMÇS, MBA ve TEOG değişkenlerinin takip ettiği;Başarısızlık Sonrası Olumsuzluk Eğilimi (BSOE) bağımlı değişkeni için en önemliyordayıcının MDF değişkeni olduğu ve bu değişkeni MBA, Cinsiyet ve MYBDdeğişkenlerinin takip ettiği ve Başarısızlık Sonrası Toparlanma Eğilimi (BSTE) bağımlıdeğişkeni için en önemli yordayıcının MYBD değişkeni olduğu ve bu değişkeni MDF,MBA, ODMÇS, Cinsiyet, AED2 ve TEOG değişkenlerinin takip ettiği sonucunaulaşılmıştır. Araştırmadan elde edilen nicel ve nitel sonuçlar değerlendirildiğinde,sonuçların tutarlılık gösterdiği ve birbirini desteklediği tespit edilmiştir.Anahtar Kelimeler: Matematik dersi, Matematik odaklı akademik risk alma,Özyeterlik The aim of this study is to determine put at what rate do the following variables,namely the self-efficacy of 8th grade students in math lesson, as well as their genders,TEOG (Transition from Primary to Secondary Education), studying periods, level ofeducation of their mothers and fathers, whether receiving private lesson or not, and levelof income of their families, predict the mathematics-oriented risk-taking behaviors of 8thgrade students, and to put forth the opinions of the mathematics teachers regarding themathematics-oriented risk-taking behaviors of their students.Combined method, which involves concurrent use of quantitative and qualitativeresearch patterns, was used in this study. Research sample, forming the quantitativedimension of the study, was selected amongst the 8th grade students, who were studyingin the secondary schools of the Ministry of National Education, domiciled in theCentrum of Sivas City, during the educational term of 2014-2015, by making use ofmaximum diversity sampling method. In this respect, the sampling regarding thequantitative dimension consists of a total of 1031 8th grade students. Study group,forming the qualitative dimension of the study, consisted of 30 mathematics teachers,having been selected from 20 designated secondary schools by means of easilyaccessible situation sampling.`Mathematics-Oriented Risk-Taking Scale`, having been developed by İlhan &Çetin (2013), and `Sense of Self-Efficacy towards Mathematics Scale`, having beendeveloped by Umay (2001), were used in the course of collecting the quantitative dataregarding the study. While obtaining the qualitative data regarding the study, on theother hand, the interview form having been developed for the mathematics teachers bythe researcher was used.In the analysis of the quantitative data obtained, hierarchical regression analysiswas applied by making use of SPSS 21 package program. While analyzing thequalitative data obtained from the interviews, on the other hand, content analysis wasapplied by making use of NVIVO 8 program.It has been found in the course of the study that, MDF (Awareness in theBehaviors regarding Mathematics) variable was the most significant predictor forMOARA (Mathematics-Oriented Academic Risk-Taking) dependent variable, whichwas succeeded by MBA (Self-Confidence / Sense of Self in the Issue of Mathematics),MYBD (Converting Mathematics into Life Skills), ODMÇS (Period of StudyingMathematics out of the School) and TEOG (Examination for Transition from Primary toSecondary Education) variables, MDF variable was the most significant predictor forGİTE (Tendency to Prefer Difficult Processes) dependent variable, which wassucceeded by MYBD, ODMÇS, MBA, and TEOG variables, MDF variable was themost significant predictor for BSOE (Tendency to Negativity after Failure) dependentvariable, which was succeeded by MBA, Gender, and MYBD variables, MYBDvariable was the most significant predictor for BSTE (Tendency to Recuperation afterFailure) dependent variable, which was succeeded by MDF, MBA, ODMÇS, Gender,AED2 (Educational Level of Mother), and TEOG variables. Upon the assessment ofboth quantitative and qualitative results attained from the study, it has been found outthat, the said results were consistent, and supporting each other.Keywords: Mathematics Lesson, Mathematics-Oriented Academic Risk-Taking,Self-Efficacy.
Collections