Perakende sektöründe promosyon tahminleme
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Perakende, kar oranlarının küçük buna karşılık rekabetin çok yoğun olduğu bir sektördür. Bu rekabette işletmelerin en çok başvurduğu araçlardan biri de promosyon aktiviteleridir. Genelde fiyat indirimi olarak yapılan promosyonlar, çapraz ürün , ürün bantlama, yan ürün gibi pek çok farklı şekillerde uygulanabilir. Uygulanan promosyonlar satışların artması yönünde fayda sağlasa da perakendecilerin envanterlerini doğru yönetmelerini de zorlaştırmaktadır. Promosyon dönemlerindeki satışları doğru tahmin eden firmalar başta tedarik yönetiminde doğru kararların alınmasıyla maliyetlerini optimum seviyeye çekme, iade, imha ve stok gibi olumsuz mal hareketlerinde de azalma yönünde avantajlı duruma gelmektedir.Bu tez çalışması ulusal bir süpermarket zinciri olan Migros T.A.Ş.'nin desteği ile yapılmıştır. Tüm Türkiye çapında seçilmiş yaklaşık beşyüzseksen mağazadaki alkolsüz içecek grubundaki malların bir yıllık satışı incelenmiştir. Satış bilgileri Oracle veritabanı üzerine işlenmiş , işlemler PL/SQL dili ile yapılmıştır. Çalışma bu şekli ile Oracle Forms aracı kullanılan Migros dışındaki tüm işletmelerde de kolayca çalışabilir bir uygulama haline getirebilir. Aynı anda birbirini farklı yönlerden etkileyen promosyonların uygulandığı işletmelerde sonuçların analiz edilmesi zor bir hal almaktadır. Bölgesel ya da mağazaya özel fiyatların devreye girmesi ile geriye doğru analizlerin gittikçe zorlaştığı bu gibi durumlarda ne kadar farklı promosyonlar uygulanırsa uygulansın perakende sektöründe olan tüm işletmelerde çalışabilecek basit bir tahmin modelinin geliştirilmesi için de çalışmalar yapılmıştır. Bu çalışmalar ile birlikte fiyat elastikiyeti formülleri kullanarak doğru ve etkin şekilde satış tahminlerine ulaşılmaya çalışılmıştır. The retail industry is highly competitive, with low profit margins. Promotion is a key element of the competition. There are many types of promotional activities: price reduction, 2 for the price of 1, product bundling and product samples. Although, promotional activities is a method of increasing sales, it can turn some additional challenges for stock management. At that point, we can easily say that, sales forecasting is a crucial part of a retail business to reduce costs, reduce waste and maximize revenues. In retail, holding excess inventory adds to costs for a Company. When forecasting helps the retailer to meet the demands of the customer, more efficient use of shelf and display space within the retail establishment is the result, in addition to optimal use of inventory space.This thesis is composed with support of Migros T.A.Ş which is a Retail Company. The products in nonalcoholic beverages group and five hundred eighty stores, one-year sales data which are on Oracle database are analyzed with PL/SQL language. This application can be easily adapt for other Retail Companies. Typically, in forecasting mechanisms, there are many different parameters which works at the same time. They affects the results many different ways and it is very difficult job to analyze the results. Regional or store-based price differentiations make the historical analysis more difficult. With all these challenges, in this thesis the aim is developing simple forecasting model which can work all Companies in Retail Industry. The purpose of this work is reaching accurate and efficient demand forecast with using price elasticity formulas.
Collections