Yaşam boyu öğrenme argümanı olarak teknoloji bağımlılığı ve yaşama yansımaları
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Çağımızda bilgi, sadece okul hayatında öğrenilmesi zorunlu kılınan akademik konuların dışına çıkmış ve çağı yakalamak isteyen her bireyin hayatının her alanında zaman ve mekân sınırlaması olmaksızın ihtiyaç duyduğu bir kavram haline gelmiştir. Bilginin gelişmiş ve gelişmekte olan toplumlarda bu denli önemli olması günümüz insanının bilgiye ulaşma ve yeni bilgiler edinme yöntemlerini hızla değiştirmeye başlamıştır. Teknolojinin hayatımıza girmesi ile birlikte bilgiye ulaşmak, paylaşmak ve yeni bir bilgi oluşturmak günlük hayatımızın sıradan bir parçası haline gelmiştir. Teknolojik gelişmelerin yaşamımızın her alanına kolayca ve farkında olmaksızın girdiği günümüzde yaşam boyu öğrenme bu gelişmelerden olumlu etkilenirken bireylerin kontrolsüz teknoloji kullanımının beraberinde getirdiği bir takım sorunlar ortaya çıkmaya başlamıştır. Literatür incelendiğinde internet bağımlılığı, medya ve sosyalleşme, internetin bireyler üzerindeki olumlu ve olumsuz etkileri, sosyal ağların kişiler üzerindeki etkileri gibi konular üzerinde araştırmalar olduğu görülmekle birlikte 21. Yüzyılın en büyük sorunlarından biri olarak görülen Teknoloji Bağımlılığı kavramının üzerinde durulmadığı görülmektedir. Yaşam boyun öğrenme kavramı literatürde incelenmesine rağmen teknoloji bağımlılığı kavramı çerçevesinde ele alınmamasından ötürü bireylerin hayatlarını önemli derecede etkileyen bu kavramların beraber incelendiği bu çalışma ile alan yazındaki eksikliğinde giderilebileceğine inanıyoruz.Bu araştırmada, Cumhuriyet Üniversitesi Eğitim Fakültesi'nde öğrenim görmekte olan öğrencilerin yaşam boyu öğrenme ışığında Teknoloji Bağımlılığı düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından değişimini analiz edip yorumlayarak olası sonuçlar hakkında çözüm önerileri sunulmuştur.Araştırmanın evrenini 2013-2014 eğitim öğretim yılında Cumhuriyet Üniversitesi Eğitim Fakültesinde öğrenim gören öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini 2013-2014 eğitim öğretim yılında Cumhuriyet Üniversitesi Eğitim Fakültesi'nde öğrenim gören Sınıf Öğretmenliği, Fen ve Teknoloji Eğitimi, Okul Öğretmenliği, Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Bölümü, Türkçe Öğretmenliği Bölümü, Sosyal Bilgiler Öğretmenliği, Fizik Bölümü, Kimya Bölümü ve Matematik Bölümünde öğrenim gören 487 öğrenci oluşturmaktadır. Teknoloji Bağımlılığının cinsiyet, öğrenim gördükleri bölüm, gün içerisinde teknolojik cihazlarla geçirdikleri süre, en çok kullanılan teknolojik ürün, aile gelir düzeyi, anne çalışma durumu, baba çalışma durumu açısından incelendiği araştırmada öğrencilerin teknoloji bağımlılıklarının hangi değişkenler tarafından etkilendiğini belirlemek amacıyla anket uygulanmıştır. Araştırmada tarama modeli kullanılmıştır.Araştırma kapsamında, veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen `Teknolojik Bağımlılık Ölçeği` kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen verilen SPSS 17.0 programında değerlendirilerek frekans ve yüzde değerleri hesaplanmıştır. Araştırmanın nicel boyutuyla ilgili toplanan verilerde, bağımsız değişkenlere göre teknoloji bağımlılığı düzeyinde farklılık olup olmadığını incelemek amacıyla, Mann Whitney U testi ve tek yönlü varyans analizleri yapılmıştır. Araştırma sonucunda, teknoloji bağımlılığı düzeyi açısından kadın ve erkekler arasında anlamlı bir farklılığa rastlanmamıştır. Aynı şekilde gün içerisinde teknolojik cihazlara ayrılan süre, en çok kullanılan teknolojik cihaz, anne çalışma durumu ve baba çalışma durumu bağımsız değişkenleri ile teknoloji bağımlılığı arasında anlamlı bir farklılık görülmemiştir. Öğrencilerin öğrenim gördükleri bölüm değişkeni ile teknoloji bağımlılığı arasında anlamlı farklılaşmalar tespit edilmiştir. Bölümler arasında Fen ve Teknoloji Öğretimi Bölümü'nde öğrenim gören öğrencilerin teknoloji bağımlılık düzeylerinin diğer bölümlerden daha yüksek olduğu tespit edilirken, Fizik Bölümü öğrencilerinin teknoloji bağımlılık düzeylerinin en düşük seviyede olduğu tespit edilmiştir. Bu sonuçlara ek olarak aile gelir düzeyi değişkeni ile teknoloji bağımlılığı arasında anlamlı farklılaşmalar tespit edilmiştir. Aile gelir düzeyi 1000-2000 TL arasında olan öğrencilerin teknoloji bağımlılık düzeylerinin, aile gelir düzeyi 500-1000 TL arası olanlara göre daha yüksek olduğu gözlemlenmiştir.Araştırma sonuçlarından elde edilen bulgular sonucunda teknoloji bağımlılığının artmaması ve yaşam boyu öğrenen yeni nesiller yetiştirilebilmesi adına öğrenmeyi öğrenen ve teknolojiyi doğru amaçlar doğrultusunda kullanan nesiller yetiştirmek önerilerimiz arasındadır.Anahtar Kelimeler: Teknoloji Bağımlılığı, Yaşam Boyu Öğrenme In our period, knowledge is not just the academic subject that has to be learnet at school life and became a concept that is needed in any section of any invidual who wants to move with the times without the limitation of time or place. Because of the importance of knowledge in developed and also developing countries in our period's people rapidly changed the methods of reaching and getting it. That the technology come into our lives it became a daily routine to reach, share or create a new knowledge. On those days that te technological developments get into out lives easily and unconsciously, while life-long learning influenced positively individual's frantically technology usage started to yield up some problems.When the sources are examined it is also seen there is some researches about the subjects such as internet addiction media and socializition, positive and negatice effects of internet of individuals and effects of social net on individuals but it is observed that it is not stressed the concept of Technological Addiction, one of biggest problem of 21St century. Although Life-long Learning is observed in the sources, it is not handled in accordance with Technological Addiction concept, whit this study when we observe these two concepts together we belive that we are going to remove teh imperfection that effects individuals life significantly.In this resarch, students who are studying Faculty of Education at Cumhuriyet University, it is analysed solution propostion are represented about the possible result in the light of Life-long Learning and levels of Technology Addiction with varios labile.The universe of the research is formed by the students who are studying at Cumhuriyet University in the year of 2013-2014. In this research there are 487 students formed in the education year of 2013-2014 who are studying at Educational Faculty at Cumhuriyet Universty in the branches of Classroom Teaching Departments, Science and Technology Teaching Department, Science Teaching Department, Maths Teaching Departments, Chemist Teaching Department, Turkish Teaching Department, Social Science Teaching Department, Psychologial Consultation and Guiding Department. A questionnaire measument is appliced to observe the Techology Addiction in the view of gender, the branches they are studying duration, they are whit techonogical equipment, ,techonogical production they used mostly level of family income working possition of mother's and father's. In the exlent of research as a data capture instrument `Technology Addiction Scale` is used by the researcher. Whit the quatitative measurement about coptured data acoording to indipendent compricus to observe whethes there is any difference or not in the level of Technology Addiction, Mann Whitney U test an one way Varions, analyses are done, datas obtained in the resarches are viewed SPSS 17.00 programme frequancy and percentage valves are calculated.The reault of research in the views of Technology Addiction there isn't a meaningful difference between men and women. In the same way there isn't also meaningful difference between the duration of the usage of technological equipment, the most used technological equipment, working position of mother/father independence variables and technological addiction. There is an meaningful diffarence between the brances of students are studying and techonogy addiction. Even though it is exactly stated that students studying at major Science and Technology Teaching Department come first in technology addiction, it is exactly stated the lowest degree goes to students who are studying at Physics Department among the majors. As on addiction to these result there is a meaningful difference between level of family income and techonogical addiction. It is observed students whose family income is between 1000-2000 TL techonogy addiction is higher than the students whose family income is between 500-1000 TL.In accorddance with the findings of research result not to increase techonogical addiction and in the name of growing life-long learning new generation are amoung our proposal to grow individuals who learn learning and using technology in accorddance with their goalsKeywords: Technology Addiction, Life-long Learning.
Collections