Fen bilgisi öğretmen adaylarının teknolojik pedagojik alan bilgilerine yönelik öz-yeterlik inanışları, tutumları ve algıları
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Tarama metodunun kullanıldığı nicel desenli bu araştırmada fen bilgisi öğretmenliği bölümünde okuyan öğretmen adaylarının, teknolojik pedagojik alan bilgilerini ve bu alana yönelik öz-yeterlik inançları, teknolojiye yönelik tutumları ve teknoloji algıları arasındaki ilişkiler belirlenmesi amaçlanmıştır. Öğretmen adaylarının teknolojik pedagojik alan bilgileri, teknolojik pedagojik alan bilgileri öz yeterlik inanışları, teknolojiye yönelik tutumları ve teknoloji algıları; cinsiyetlerine, haftada eğitim amaçlı bilgisayar başında geçirdikleri süreye ve sahip oldukları teknolojik aygıt saylarına göre anlamlı bir fark gösterip göstermediği sorgulanmıştır. Bu çalışmaya 13 devlet üniversitesinden 722 öğretmen adayı katılmıştır. Veri toplama araçları olarak; 'Kişisel Bilgi Formu, 'Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi Ölçeği'(TPABÖ), 'Teknoloji Pedagojik Alan Bilgisi Öz Yeterlik İnanç Ölçeği'(TPABÖYÖ), 'Teknoloji Tutum Ölçeği'(TTÖ) ve 'Teknoloji Algı Ölçeği' (TAÖ) kullanılmıştır. Verilerin analizinde, yüzde ve frekans değerleri, ilişkisiz t-testi, tek faktörlü varyans analizi, Tukey çoklu karşılaştırma testi, Çoklu Doğrusal Regresyon Analizi ve pearson momentler çarpımı korelasyon katsayısı hesabı yapılmıştır.Analiz sonucunda fen bilgisi öğretmen adaylarının cinsiyet değişkenine göre teknolojiye yönelik tutumları, teknoloji okuryazarlıkları ve teknoloji algıları açısından herhangi bir fark olmadığı tespit edilmiştir. Öğretmen adaylarının haftada eğitim amaçlı bilgisayar başında geçirdikleri süre arttıkça TPAB düzeylerinin arttığı, en az üç çeşit (kamera, cep telefonu, mp3 çalar, tablet, bilgisayar) teknolojik aygıta sahip olan öğretmen adayların TPAB öz yeterlik inançlarının ve TPAB'nin, 2 veya da az teknolojik araca sahip olan öğretmen adaylarından daha yüksek olduğu görülmüştür.Korelasyon analizi sonuçlarına göre ise TPAB düzeyleri, TPAB öz yeterlikleri ile yüksek düzeyde, teknoloji algıları ile orta düzeyde ve son olarak teknolojiye yönelik tutumları ile düşük düzeyde pozitif yönde ilişkili olduğu bulunmuştur. Fen bilgisi öğretmen adayların teknolojik pedagojik alan bilgilerini yordayan değişkenleri belirlemek üzere yapılan regresyon analizinden elde edilen bulgulara göre TPAB özyeterlik, teknolojiye karşı tutum ve teknolojik algı bağımsız değişkenlerinin TPAB'ni yordama katkısının anlamlı olduğu, TPAB yordayabilen değişkenler olduğu anlaşılmıştır. En yüksek yordama katkısının TPAB öz yeterlik ölçeğinden (%34.4) geldiği ve bütün değişkenlerin birlikte teknolojik pedagojik alan bilgisi düzeyini %37 açıkladığı belirlenmiştir.Anahtar SözcüklerTeknolojik Pedagojik Alan Bilgisi, Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi Öz Yeterlik İnancı, Teknolojiye Yönelik Tutum, Teknolojiye Yönelik Algı, Fen Bilgisi Öğretmen Adayı. ABSTRACTBAĞRIYANIK, Kübra Elif. Self-Efficacy Beliefs, Attitudes and Perceptions Towards Technological Pedagogical Content Knowledge of Science Teacher Candidates', Master Thesis, Sivas, 2015.In this research, it is aimed to determine the relationship between science and technology education teacher candidates' technological pedagogical content knowledge and self- efficacy beliefs and attitudes towards this area of technology and technology perception. In addition, teacher candidates' technological pedagogical content knowledge of prospective technological pedagogical content knowledge of self-efficacy, attitudes towards technology, technology and perception significant difference compared to gender, time spent by computer for educational aims in a week and technological devices which they have,have been questioned. In this study 722 teacher canditates participated from 13 state universities. As data collection tools; 'The Personal Information Form', 'Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK) Scale', 'Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK) Self- Efficacy Beliefs Scale', 'Technology Perception Scale' and 'Technology Attitude Scale' were used. In analysis of these data, percentage and frequency values, independent t- test, one -factor analysis of variance, Tukey's multiple comparison test, multiple linear regression analysis and calculating Pearson's moment product correlation coefficient was performed.At the end of the analysis, according to gender of science teacher canditates' attitudes towards technology and technology perception haven't showed any differences. It has been found that, when the time, which teacher canditates spend on the computer for educational purposes in a week, increases their TPACK levels are increacing. At least three types (camera, mobile phone , mp3 player, tablet computer) having teacher canditates of technological devices have high levels on TPACK self efficacy and TPACK. At least three types (camera, mobile phone , mp3 player, tablet computer) having teacher canditates of technological devices have high levels on technology perception and attitudes towards technologyAccording to the correlation analysis results, TPACK levels, been found to be associated a high level of TPACK self-efficacy and perceptions of technology in the middle level and finally and the attitudes toward technology with low level. Accordingto the findings regression analysis which was obtained to determine science teacher cadidates' predictive variables of the TPACK, TPACK self-efficacy , attitudes towards technology and technological perception that the independent varaibles there is a significant contribution to the argument of the procedure TPACK levels. It is stated that these four independent variables that can predict the TPACK. It was seen that the highest procedure contribution is coming from TPACK self-efficacy scale (%34.4) and all four varaibles effects %37 to TPACK.KeywordsTechnological Pedagogical Content Knowledge, Technological Pedagogical Content Knowledge of Self-Efficacy, Attitudes Towards Technology, Perception Oriented Technology, Science Teacher Candidates
Collections