Yaşayan Aşıklık geleneğinin müzik eğitimine etki ve katkıları (Sivas ili örneği)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
İnsan oğlu yaşadığı süre içerisinde gezdiği,göç ettiği,yaşadığı yerlerde kültür alışverişinde bulunmuşlardır.Geniş yelpazeli kaynağını oluşturmuş ve yüzyıllara aktarılmasını sağlamışlardır.Bu süreci sözlü olarak günümüze kadar taşıyan şüphesiz Aşıklar –Ozanlar olmuştur.Halk edebiyatının oluşmasında kültürel değerlerimizin yaşanmasındaki yüce değerlerimizdir Aşıklarımız. Bilindiği üzere Sivas ili bu kültüre büyük kaynaklar beslemiş,nice ozanlar yetiştirmiş,bu coğrafyada kültürümüz adına sayısız kaynaklara erişilmiştir.Aşıklık geleneğinin bu yörede süreklilik arzetmesi kaynaklara ulaşmamızda büyük önem taşımaktadır.Sözlü edebiyatın büyük bir bölümünün oluşmasındaki kaynaklar ozanlarımızdır.Devam etmekte fakat eski gücünü yitirmiş olan bu gelenek bu bölğede halen varlığını sürdürmektedir.Bir çok kişiyi bu alanda cezbeden,kişileri bu alana meyillendiren,usta çırak aracılığıyla geliştirilen bu gelenek son dönemlerde bir çok kişiyi mesleki müzik alanlarına kadar ulaşmalarını sağlamıştır.Günümüzden 20 yıl öncesinde aşıklardan ders alarak bu kültüre aşık olmuş bir çok kişi üniversitelerde bu alanlarda akademik kariyer edinmiş,müzik öğretmenliği bölümünü okumuş,kültür bakanlıklarının kadrolarında ses ve saz sanatçıları olmuşlardır.Ör:Zekeriya Kaptan(C.Ü.Akademisyen) ,Kürşat Taydaş (C.Ü.Akademisyen),Mehmet Ali Ünalmışer(Kültür Bakanlığı Saz Sanatçısı),Uğur Kaya( Kültür Bakanlığı Saz Sanatçısı), Gamber Karakuş ( Kültür Bakanlığı Saz Sanatçısı),İlker Soğukpınar (Müzik Öğretmeni)… Çok sayıda örneklerimiz bulunmaktadır.Bu kültüre gönülden bağlı olan insanlar bir yönden kültürümüzün yaşamasına katkı sağlamakta bir yönden ustalarından aldıkları hazla bu icaracılığı mesleki müzik eğitimine ve yaşantılarına taşımışlardır. Açıl Ahmet, The Effects and Contributions of the Minstrelsy Tradition toMusic Training ( Study is the first model which is made in Sivas) , Post Graduate ,Sivas- 2015.The Minstrelsy Tradition that has maintained its effects and existence forcenturies and has vivid nowadays has one of the most important factors for TurkishCulture.The people who have different culture has come to Sivas because of itsgeographical position, so Sivas has kept in touch for years in terms ofcommercial,financial,social and cultural sights. Sivas has safed this feature for yearsand Sivas has become one of the most important center that is obeyed the MinstrelsyTradition‟s rules and its form of the execution. It has been aimed how to contributeand affect on Sivas music training with the Minstrelsy Tradition and its form of theexecution.In this context,it has been observed that the Minstrelsy Tradition hasreached with master-apprentice relationship these days in Sivas and the masterapprenticerelationship has continued in this study.In addition to this, it has beenmade firm that Cem Rituels, Zakirlik Tradition, Kahvehane (coffee houses culture)and sazlı-sözlü ortamlar ( feasts,joviality) have survived and theirs effects have beenresearched on music training in Sivas.The study which determines status determination as descriptive form is aqualitative survey.Data have been acquired from qualitative researching techniqueslike document analysing,observing,interviewing and random samplingtechniques.The data which are acquired have been evaluated by using descriptiveresolution techniques.It has been concluded that the Minstrelsy Tradition and its form of theexecuation contribute and affect on Sivas peoples‟s who live in there music cultureand music training.
Collections