Ortaöğretim öğrencilerinin harita okuryazarlık düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Öğrenci merkezli eğitimle beraber öğrencilerin olaylara çok yönlü bakabilmesinisağlamak temel amaç haline gelmiştir. Bu çalışma bireye düşünceleri, eylemleri, grafikve sembolleri anlama ve yorumlama imkânı vermesi, onların ufuklarının gelişmesinekatkıda bulunması bakımından önemli bir yere sahiptir. Bu açıdan düşünüldüğündearaştırma, bireylerin sahip oldukları coğrafya eğitiminde, harita okuma yazmabecerilerinin öğrenci algılarını ne kadar etkilemekte olduğunu gözlemleyebilmek veçeşitli bağımsız değişkenlere (cinsiyet, okul türü ve öğrenim durumları) bağlı olaraknasıl farklılaştığını belirlemek amacıyla yapılmıştır. Böylece bu çalışma ile alanyazındaki eksikliğin giderilebileceğine inanılmakta ve çalışmanın bu alanda yapılacakolan diğer çalışmalara veri kaynağı olacağı düşünülmektedir. Araştırmanın örneklemini 2015–2016 eğitim-öğretim yılında Sivasmerkezindeki ortaöğretim okullarındaki öğrencilerden random (rastgele) yöntemiyleseçilen ve kolay ulaşılabilir katılımcılar olan öğrenciler oluşturmaktadır. Çeşitlideğişkenlere göre yapılan bu araştırmada daha önce hazırlanmış olan haritaokuryazarlığı ölçeği kullanılmıştır (Koç ve Demir: 2014). Bu ölçek betimsel anket veritarama yöntemiyle öğrencilere uygulanıp veri analizleri gerçekleştirilmiş ve elde edilenverilerden hareketle `Bulgular ve Yorumlar` ile `Sonuç ve Öneriler` oluşturulmuştur. Araştırmada yer alan bulgular doğrultusunda; öğrencilerin cinsiyet türü, anne –baba eğitim düzeyleri ve kullandıkları harita türüne göre anlamlı bir harita okuryazarlıkfarkı bulunamamıştır. Bunun yanında öğrencilerin okul türüne göre (Fen lisesinde kiharita okuryazarlık düzeyi, diğer okullardan daha iyidir), harita kullanım sıklıklarınagöre (Haritaları sık kullanan öğrenciler daha başarılıdır), harita kullanım amaçlarınagöre (Yer-yön ve turizm maksatlı kullanan öğrencilerin harita okuryazarlıkları dahayüksektir) ve derse olan ilgilerine göre (Derse ilgili olan öğrenciler haritaokuryazarlıkta daha başarılıdır) harita okuryazarlık düzeylerinde anlamlı farklar olduğutespit edilmiştir.Anahtar kelimeler: Harita, Harita Becerileri, Harita Okuryazarlığı, OrtaöğretimÖğrencileri The main aim in student centered education has become to enable students tolook out events from various angles. This research is important in that it gives theindividual the offortunity to understant and interpretevents, grophics and symbols andtherefore to broaden their horizons. Thus, this research has been conducte so as toabsorve how much the map literacy skills of students affect their perceptions and todetermine what kind of changes may be observed depencing on several variables (gender, school and educational level). Hence it is believed that the deficit in theliteratury will be filled in and the study will be used as a source by other researchsdealing with the field. The sampling of the study is comprised by students chosen through randomsampling method from 6 different secondary scholls in Sivas in 2015-2016 academicyear. Previously prepared map literacy has been used in this research which has beenconducted according to several variables (Koç and Demir: 2014) This scale wasappliedon the students through deseriptive survey scanning method, and then data analysis wasmade and findings, comments, can cluison and suggestions were written. Within the framework of the findigs of this research, there haven't beenconsiderable differences in map literacy levels according to parentell level ofeducationand the type of may used. It has been observedthat the students do notdifferentiate in this respect. However, same considerable differences have beenobserved according to types of school (the literacy level in high school of science isbetter than in other schools); the frequencyof usingmaps (studentsusing more often aremore successful); purposes of using the map (map literacy of students usig the maps tofind direction or for touristic purposes are higher); students interest in the course(students having an interest in the course are more successful in map literacy).Keywords: Map, Map Literacy, Map Skills, Secondary School Students
Collections