Sosyal bilgiler öğretiminde bilgisayar destekli öğretimin kavram yanılgılarını giderme üzerine etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Kavram terimini nesnelerin ve olayların ortak özelliklerini kapsayan ve onları birortak ad altında toplayan genel ifade olarak tanımlayabiliriz. En basit tabiriyle konularhakkında çağrışım yapabilen en kısa söz dizimidir. Kavram yanılgısı ise bireyin birkavramı aslolan manası dışında kabullenmiş olmasıdır. Sosyal Bilgiler öğretimi kavramçeşitliliği bakımından oldukça zengindir. Bu açıdan öğrencilerde kavram yanılgılarına sıkrastlanması mümkündür.Bu çalışmanın genel amacı, ilköğretim 6. sınıf öğrencilerinin iklim, hava durumu,coğrafi konum, özel konum, matematik konum, harita ve ölçek kavramlarıyla ilgili kavramyanılgılarını belirlemek ve bu yanılgıların giderilmesinde bilgisayar destekli öğretiminetkisini, ortaya koymaktır. Araştırmanın çalışma grubunu Sivas ili merkezinde bulunan ikiortaokulun 6. Sınıfında öğrenim gören 4 sınıfta bulunan öğrenciler oluşturmaktadır.Sınıflardan ikisi deney (n=54) diğer ikisi kontrol grubu (n=50) olarak oluşturulmuştur.Araştırmada yöntem olarak yarı deneysel eşitlenmemiş öntest-sontest kontrol grupludesen kullanılmıştır. Deney grubunda öğrencilerin belirlenen kavramlarla ilgiliyanılgılarını gidermeye yönelik olarak hazırlanan bilgisayar destekli ders yazılımıkullanılırken, kontrol grubunda ise bu kavramlara ait yanılgıların giderilmesine yönelikmevcut öğretim programına dayalı öğretim yöntemi kullanılmıştır.Araştırmada veri toplamak amacıyla; kavram ve başarı testi kullanılmıştır. Deney vekontrol grubu öğrencilerinin öntest ve sontest puanlarının analizi için IBM SPSS Statistics22 paket programı kullanılarak, tanımlayıcı istatistik, tek faktör üzerinde tekrarlı ölçümleriçin iki faktörlü ANOVA (repeated measures), ilişkisiz örneklemler için t testi ve TwoWay ANOVA işlemleri yapılmıştır. Yapılan analizler sonucunda öntestte deney ve kontrolgrubu arasında anlamlı bir farklılık görülmezken; sontestte deney grubunun lehine anlamlıbir farkın olduğu belirlenmiştir.Araştırmanın sonucunda iklim, hava durumu, coğrafi konum, matematik konum, özelkonum, harita ve ölçek kavramlarıyla ilgili bulunan mevcut kavram yanılgılarınıngiderilmesinde bilgisayar destekli öğretime dayalı hazırlanan ders yazılımının mevcutöğretim programına dayalı öğretime göre daha etkili olduğu belirlenmiştir. Araştırmadaelde edilen bulgular ışığında bazı önerilerde bulunulmuştur.Anahtar Kelimeler: Sosyal Bilgiler, Kavram Yanılgısı, Bilgisayar DestekliÖğretim, Ders Yazılımı The concept is a term of the common features of objects and events and can describethem in general terms together under a common name in its simplest expression about threadsassociate with short syntax. Misconceptions are the concept of the individual is the realmeaning except that personal accept. The concept of teaching social studies is rich indiversity. In this respect it is possible to common misconceptions in studentsThe overall aim of this study is determine the misconceptions of elementary schoolsixth grade students about the concepts of weather condition, climate, map, scale,geographical position, specific position and math position and to demonstrate theeffectiveness of the computer assisted instruction in overcoming these misconceptions. Thestudy group of the research consisted of the sixth grade students studying in four classes in anelementary school located in the center of Sivas. Two of the class experimental (n = 54) theother two control groups (n = 50) was generated.In the research, the non-equivalent control group design of the quasi-experimentalmodel was employed as the research method. While computer-assisted instructional softwarewere used in experimental group in order to remove students' misconceptions regarding theconcepts of weather condition, climate, map, scale, geographical position, specific positionand math position, teaching based on the existing curriculum was used in the control group.To collect data in the research, concept and achievement test was used. The analysis ofthe pretest and posttest scores of experimental and control group students was performed IBMSPSS 22 software through the statistical measures of descriptive statistics, independentsamples t-test and two-way ANOVA. The analyses conducted revealed that there did not exista statistically significant correlation in the pretest between experimental and control groups;there existed a significant difference in the posttest in the favour of the experimental group.It was concluded in the research that course software prepared based on computerassisted instruction is more effective than the teaching based on the existing curriculum in theovercoming of their misconceptions regarding the concepts of weather condition, climate,map, scale, geographical position, specific position and math position. In the light of theresearch findings, some suggestions were given.Key Words: Social Studies, Misconception, Computer Assisted İnstruction, Course Software
Collections