Ortaokul öğrencilerinin insan haklarına yönelik tutumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
insan hakları eğitimi, sosyal bilgiler öğretim programlarında yoğun bir şekildeele alınmaya başlanmıştır. Demokratik standartların yükseltilmesinde ve bilinçliyurttaşın inşasında insan hakları eğitiminin önemi büyüktür. Ancak öğrencilerimizininsan haklarına karşı tutumlarının yeterince pozitif olup olmadığı soru konusudur.Bu çalışmanın amacı; ortaokul öğrencilerinin insan haklarına yönelik tutumlarınıçeşitli değişkenler açısından incelemektir.Araştırmanın çalışma grubunu; 2014-2015 eğitim- öğretim yılında Sivas ilmerkezinde bulunan dört ortaokul kurumunda öğrenim görmekte olan 690 öğrencioluşturmaktadır.Ortaokul öğrencilerinin insan haklarına yönelik tutumlarını çeşitli değişkenleraçısından inceleyen bu araştırmada veriler Ercan, Demir ve Yaman (2015) tarafındangeliştirilen 21 maddelik `İnsan Hakları Tutum Ölçeği` ve 11 maddeden oluşan kişiselbilgi formu uygulanarak toplanmıştır. Veri toplama araçlarının uygulanmasından sonraelde edilen veriler SPSS Statistic 18 paket programı kullanılarak bilgisayar ortamındaistatistiksel işleme tabi tutulmuş; bu bağlamda verilerin frekans ve yüzde değerlerihesaplanmış, değişkenlerin durumuna göre aritmetik ortalama, standart sapma, bağımsızgruplar için t-testi, tek yönlü varyans analizi ve Tukey HSD testleri yapılmıştır. Yapılananalizlerle öğrencilerin insan haklarına yönelik tutumları farklı değişkenler açısındandeğerlendirilmiştir. Sonuç olarak; ortaokul öğrencilerinin insan haklarına yöneliktutumlarında cinsiyet, öğrencilerin kitap okuma sıklığı, günlük internete girme sıklığı,en sevdikleri ders ve sosyal bilgiler öğretmeninin cinsiyeti değişkenine göre farklılıklargösterirken; bilgisayarlarının olup olmaması, anne eğitim durumu, baba eğitim durumu,aile aylık geliri, en sevmedikleri ders ve kendilerine ait bir çalışma odasının olupolmaması değişkenlerine göre ise anlamlı bir farklılık göstermemektedir. viAnahtar Kelimeler: İnsan Hakları, Tutum, İnsan Haklarına Yönelik Tutum,Değişken. Recently human rights education has begun to be handled intensively in thecurriculum of social studies. Human rights education is very important in raisingdemocratic standards and in training conscious citizens. However, whether attitudes ofour students against human rights are positive enough or not is a discussion topic.The aim of this study is to examine the attitudes of secondary school studentstowards human rights in terms of various variables.The study group is composed of 690 students attending four different secondaryin the county town of Sivas province in 2014 – 2015 academic year.In this study which examines the attitudes of secondary school students towardshuman rights in terms of various variables, the data was collected by administrating 21-article HR (Human Rights) attitude scale and 11-article personal information form,which were developed by Ercan, Demir and Yaman (2015). After data collection toolswere administrated, obtained data were processed by using SPSS Statistic 18 packageprogramme in computer environment. In this context, frequency and percentage valuesof the data were calculated, t-test for independent groups, one-way analysis of varianceand Tukey's HSD test was done. Attitudes of students towards human rights wereevaluated in terms of different variables through the analysis carried out. As a result itwas seen that whereas attitudes of secondary school students towards human rightsvaried according to their gender, reading habits, daily internet usage frequency, theirfavourite lesson and to the gender of social studies teacher variables, their attitudes didnot show significant difference according to whether they have a computer or not,mother/father education level, monthly family income, the lessons that they dislike mostand whether they have their own study rooms or not variables, are not very different.Keywords: HumanRights, Attitude, Attitude towards Human Rights, Variable.
Collections