Okulöncesi eğitimi alanındaki araştırmaların yönelimleri: Bir içerik analizi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı; 2006-2017 yılları arasında Türkiye merkezli dergilerde okulöncesi alanında yayımlanan makalelerin künye bilgisine, yazar sayılarına, konu alanlarına, araştırma modeline, örneklemine, veri toplama araçlarına ve veri analiz yöntemlerine göre yönelimlerini ana hatlarıyla sınıflandırarak kapsamlı ve bütüncül bir şekilde analiz etmektir. Çalışmada, 2006-2017 yılları arasında okulöncesi eğitimi alanında yazılan makalelerini incelemek amacıyla nitel araştırma yöntemlerinden içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Bu çalışmanın evrenini 2006 yılından sonra program değişikliği sebebiyle güncellik dikkate alınarak son 12 yılda (2006-2017) Türkiye merkezli yayımlanan okulöncesi eğitimi içerikli basılı ve elektronik olarak yayımlanmış makaleler oluşturmaktadır. Çalışmanın örneklemi ise amaçsal örneklemenin bir çeşidi olan ölçüt örnekleme yöntemiyle belirlenmiştir. Okulöncesi eğitimi alanında Türkiye merkezli basılı veya elektronik yayımlanmış makaleler, Çiltaş, Güler ve Sözbilir (2012) tarafından geliştirilen yayın sınıflama formuna okulöncesi eğitimine uyarlanarak kodlanmıştır. Okulöncesi eğitimi araştırmaları için yeniden düzenlenen ve yedi bölümden oluşan yayın sınıflama formu ile elde edilen veriler içerik analizi yöntemi kullanılarak analiz edilmiştir. Çalışma verilerinden elde edilen sonuçlara göre; Türkiye'de okulöncesi eğitimi alanında yapılan çalışmaların iki yazarlı olduğu, çoğunlukla ele alınan konularda ise gelişim alanları, öğretim materyalleri, yaklaşım-strateji-yöntem-teknik ve uygulama, program çalışmaları, aile katılımı, başarı-tutum-algı ve eğitim-öğretim sorunlarının yer aldığı tespit edilmiştir. Okulöncesi eğitimi alanı ile ilgili yapılan makale çalışmalarında yoğunlukta olarak nicel araştırma yöntemlerinden deneysel olmayan tarama yöntemi kullanılmıştır. Çalışmalar, örneklem grupları açısından analizine bakıldığında; okulöncesi öğrencilerinin en büyük örneklemi oluşturduğu görülmektedir. Makalelerin örneklem sayısına bakıldığında en çok 31-100 aralığında örneklem sayısının kullanıldığı görülmektedir. İncelenen makalelerde yararlanılan veri toplama araçlarına bakıldığında en çok yararlanılan veri toplama aracının görüşme formu olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Okulöncesi eğitim alanındaki makalelerin araştırma yöntemlerinde çeşitliliğin artırılması yoluyla, veri toplama araçlarında ve analizindeki tekniklerde zenginlik artırılması önerilmektedir. The aim of this study is to analyse comprehensively in an integrated way the tendencies of research articles in the field of preschool education published in Turkey between 2006-2017 by categorizing them with regard to their bibliographic information, number of authors, subject areas, research models, samples, data collection tools and data analysis models. In the study, with the aim of analysing the research articles published in Turkey between 2006-2017 in the field of preschool education content analysis which is a qualitative research model has been used. The universe of the study is the research articles in the field of preschool education either electronic or hard-copy published in Turkey-based journals in last 12 years after 2006 curriculum change considering currency. The sample of the study has been determined through criterion sampling which is a type of purposive sampling. The research articles in the field of preschool education either electronic or hard-copy published in Turkey-based journals have been used after adapting the publication classification form developed by Çiltaş, Güler and Sözbilir (2012). The data obtained through seven-part publication classification form which was revised for preschool education was analysed by using content analysis. According to the results obtained from the data of the study, it was determined that the research studies in the field of preschool education in Turkey had two authors and frequently focussed subjects were developmental areas, instructional materials, approach-strategy-method-technique and practice, curriculum studies, family involvement, achievement-attitude-perception and problems related to education. Non-experimental survey method, one of the quantitative research methods, was used intensively in the research article studies in preschool education. When the analysis of sample groups of the studies was considered, it was seen that preschool students formed the greatest sample. When the number of the samples of the articles was considered, it was seen that mostly sample groups between 31-100 were used. When the data collection tools of the articles were analysed, it was concluded that mostly used data collection tool was interview form. It was suggested that through raising the variety of the research methods of the research articles in the field of preschool education, wealth of data collection and analysis techniques can be increased.
Collections