Bilimsel tartışma odaklı etkinliklerle zenginleştirilmiş öğretiminin 6. sınıf öğrencilerinin akademik başarılarına, fen bilimlerine yönelik tutumlarına ve bilimin doğasını anlama düzeylerine etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Araştırmanın amacı, bilimsel tartışma odaklı etkinliklerle zenginleştirilmişöğretimin 6. sınıf öğrencilerinin akademik başarılarına, fen bilimlerine yöneliktutumlarına ve bilimin doğasını anlama düzeylerine etkisinibelirlemektir. Araştırma danicel araştırma yöntemlerinden ön test- son test deney-kontrol gruplu yarı deneyseldesen kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu, Sivas ilinde 2014-2015 eğitimöğretim yılında öğrenim gören 36 (deney=19, kontrol= 17) 6.sınıf öğrencisindenoluşmaktadır. Dersler, kontrol grubunda mevcut öğretim programının öngördüğüşekilde işlenirken deney grubunda ise bilimsel tartışma odaklı yönteme göre ele alınmışve çalışma her iki grupta da 5 haftalık (20 saatlik) bir süre zarfında araştırmacıtarafından yürütülmüştür.Araştırmada veriler, istatistik programı kullanılarak parametrik testlerden ilişkiligruplar t-testi ve ilişkisiz gruplar t-testi kullanılarak analiz edilmiştir. Çalışmanınveritoplama araçları; araştırmacı tarafından hazırlanan 20 maddelikmaddenin tanecikliyapısı ünitesi akademik başarı testi, Geban, Ertepınar, Yılmaz, Altan ve Şahbaz (1994)tarafından hazırlanan fen bilgisi tutum ölçeği ve Can (2008) tarafından hazırlanan üçfaktörlü bilimin doğası anlama ölçeğidir. Araştırmada maddenin tanecikli yapısı ünitesikazanımlarına paralel ve Toulmin tartışma modeline uygun olarak oluşturulanetkinliklerile bilimin doğasını anlamaya yönelik etkinlikler kullanılmıştır.Araştırmanın sonuçlarına göre bilimsel tartışma odaklı etkinliklerlezenginleştirilmişöğretim ile fen bilimleri dersi öğretim programının öngördüğü şekildeders işlenen 6.sınıf öğrencilerin akademik başarı ön test puan ortalamaları arasındaanlamlı bir farklılık yokken, akademik başarı son test puanları arasında deney grubulehine anlamlı bir farklılık elde edilmiştir. Öğrencilerin bilimin doğasını anlamadüzeylerinebakıldığında ise bilim, bilim insanı ve bilimsel bilgi alt boyutlarınıntamamında deney grubu lehine anlamlı farklılık olduğu görülmüştür. Ayrıca araştırmada vöğrencilerin fen bilimlerine yönelik tutumları karşılaştırılmış olup deney ve kontrolgruplarının ön test ve son test puan ortalamaları arasında anlamlı bir farklılık olmadığıgörülmüştür.Anahtar Kelimeler: Bilimsel tartışma, akademik başarı, fen tutum, bilimin doğası The aim of this study is to determine the effect of teaching enriched withscientific discussion on the academic achievement of 6th grade students, their attitudestowards science course and the level of their understanding of the nature of science. Inthe research, quasi-experimental design with pre-test- post test inexperimental-controlgroup of quantitative method was used. The study group of the research consisted of 36sixth grade students studying in the 2014-2015 academic year in Sivas (experiment: 19,control:17).While the courses were teached according to the existing curriculum in thecontrol group, in the experimental group they were handled according to the scientificdiscussion focused method and the study was conducted by the researcher in 5 weeks(20 hours) in both groups. In the research, the datas were analyzed with t-test which is related groups fromthe parametric tests and unrelated groups by using statistical program. The datacollection tools of the study prepared by the researcher are 20-item academicachievement test of Particle Structure unit, the science attitude scale prepared by Geban,Ertepınar, Yılmaz, Altan and Şahbaz (1994) and the scale of understanding the nature ofscience wih three factors prepared by Can (2008). In the research, activities which arecreated as a parallel with the achievements of the Material Particulate Structure unit andsuitable for Toulmin Discussion Model and activities to understand the nature ofscience were used. According to the results of the research, while there was no significant differencebetweenthe avarage of the academic achievement pre-test scores of 6th grade studentswho were taught in the science program with the education enriched by the activitiesfocused on scientific discussion, there was a significant difference between theacademic achievement post test scores in favor of the experimental group. When thelevel of understanding the nature of science is examined, it has been seen that there is a viisignificant difference in favor of the experimental group in all sub-dimensions ofscience, scientist and scientific knowledge. Also, in the research, the students' attitudestowards science were compared and there was no significant difference between theavarage of the pre-test and the post-test scores of the experimental and control groups.Key Words: Scientific discussion, academic achievement, science attitude, nature ofscience
Collections