Antrenör davranışları ve sporcu doyumu: ölçek geliştirme ve uyarlama çalışması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Spor ortamında birbiriyle ilgili iki önemli kavram, antrenör davranışları vesporcunun yaptığı spordan aldığı doyumdur. Antrenör davranışlarının ve sporcudoyumunun ölçülebilmesi bu konuların incelenebilmesi için önemlidir. Bu bağlamda, yabu kavramların ölçülmesi için orijinal ölçekler geliştirilmeli, ya da başka kültürlerdegeçerliliği ve güvenirliği kanıtlanmış ölçekler Türk kültürüne uyarlanarak sporaraştırmacılarının kullanımına sunulmalıdır. Bu çalışmanın amacı ?Revised LeadershipScale for Sport? RLSS - ?Yenilenmiş Spor için Liderlik Ölçeği? (YSLÖ) ve ?Athlete'sSatisfaction Questionnaire? ASQ - ?Sporcu Doyum Ölçeği?'nin (SDÖ) geçerlik vegüvenirlik çalışmasını yaparak adaptasyonlarını sağlamaktır. Bunun için ölçekleröncelikle iki dile hâkim uzmanlar tarafından İngilizce'den Türkçe'ye daha sonraTürkçe'den tekrar İngilizce'ye çevrilerek uygulanacak ölçek metinleri oluşturulmuş.Daha sonra 40 sporcuya yapılan pilot test ile ölçeklerin uygulanabilirliklerine bakılmış veölçeklerin uygulanmalarında bir sorun olmadığına karar verilerek 215 sporcuya ölçekleruygulanmıştır. Son olarak da test-tekrar test güvenirliğine bakılmak için 215 kişininiçerisinden seçilen 35 sporcuya 3 hafta arayla ölçekler yeniden uygulanmıştır. Genelolarak temel bileşenler faktör analizi ve madde analizi sonuçları incelendiğinde, YSLÖve SDÖ' nin yapı geçerliklerinin orijinal ölçeklerle benzer olduğu belirlenmiştir. İkiölçeğin de Cronbach Alfa katsayıları alt ölçekleri çoğunda istenilen düzeyde bulunmuştur(Tablo 65 ve 68). Test-tekrar test sonuçlarına göre (Tablo 62 ve 67) , YSLÖ' nin EğitimÖğretimve Demokratik davranış alt ölçekleri düşük iken, SDÖ' nin Tıbbi Personel veAkademik Destek alt ölçekleri düşük çıkmıştır. Sonuç olarak, yüksek güvenirliği vegeçerliliği olan alt ölçeklerin ve maddelerin araştırmalarda kullanılabileceklerine, fakatdüşük güvenirlik ve geçerliliğe sahip alt ölçek ve alt ölçek maddelerinin yeniden gözdengeçirilmesine gerek vardır.Anahtar Kelimeler: Antrenör Davranışları, Sporcu Doyumu, Geçerlik, Güvenirlik The two main concepts related with sport environment are the coachingbehaviours and athletes satisfaction with his or her sport. To measure the coachingbehaviors and athlete satisfaction is important to be able to investigate these concepts. Inthis sense, either original scales should be developed or, the sacales that were developedin the other cultures should be adopted to Turkish culture and presented for the usage ofthe Turkish researchers. The purpose of this study was to investigate the reliability andvalidity of the Revised Leadership Scale for sports (RLSS) and the Athlete SatisfactionScale for Sports (ASQ) and adopt these scales to the Turkish culture. For this, first of all,these scales were translated from English into Turkish, then, back translated into Englishby bilingual translaters to obtain compatible text. Then, they were administred to 40athletes for the pilot-test to examine the compatibility. After the pilot test, since there wasno problem about the compatibility, scales were administred to 215 athletes. Finally, thescales were administred to 35 athletes that were selected in those 215 athletes again in 3weeks interval to investigate the test-retest reliabilities. In general, the results of principalcomponant analysis and item analysis revealed that YSLO and SDO have similarconstruct validiy as orijinal instruments. Both instrument had high Cronback Alfa levelsfor accetable reliablity (Table 65 and 68). According to test-retest results (Table 62 and67), while two subscales of YSLO, Teaching-Learning and Democratic behavior, hadlower scores, Medical Personnal and Academic Support subscales of SDO showed lowertest-retest scores as well. As final result, subscales and items that has higher validity andreliability could be used in research, however, subscales and items that have lowervalidity and reliablity should be examined.Key Words: Coaching Behaviours, Athlete?s Satisfaction, Validity, Reliability
Collections