Lise öğrencilerinin yurtseverlik tutumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi (Sivas ili örneği)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Yurtseverlik eğitim programlarının vazgeçilmez değeridir. Bu bağlamda öğrencilerin yurtseverlik değerini öğretim programlarının kazanımları açısından ne düzeyde benimsediği merak konusudur. Ayrıca öğrencilerin yurtseverlik tutumlarını betimlemek, hem eğitim programlarının yurtseverliğe ilişkin kazanımlarının işlevselliği hem de bu konudaki çalışmalara bilimsel veri sağlaması açısından da önemlidir. Bu çalışmanın amacı, Lise öğrencilerinin yurtseverlik tutumlarının bazı demografik değişkenlere göre farklılık gösterip göstermediğini tespit etmek, lise öğrencilerinin kör ve yapıcı yurtseverlik algısını betimlemektir. Bu çalışmada nicel araştırma yöntemlerinden betimsel tarama deseni kullanılmıştır. Araştırmanın katılımcılarını, 2014–2015 eğitim öğretim yılında Sivas merkezdeki liselerde öğrenim gören 866 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırma verileri, Schatz, Staub & Lavine (1999) tarafından geliştirilen ve Yazıcı ve Yazıcı (2010b) tarafından Türkçe'ye uyarlanan `Yurtseverlik Tutum Ölçeği` kullanılarak elde edilmiştir. Veriler SPSS-24 programı ile analiz edilmiştir. Öğrencilerin yurtseverlik tutumlarının bağımsız değişkenlerle ilişkisini betimlemek için bağımsız örneklem T-testi, tek yönlü varyans analizi (Anova), Tukey HSD Testi ve Tamhane's T2 Testi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, öğrencilerin yapıcı yurtseverlik tutumları kör ve toplam yurtseverlik puanlarına göre yüksek bulunmuştur. Ayrıca öğrencilerin yapıcı yurtseverlik tutumları okul türü, anne mesleği, en fazla okunan kitap türü, kitap okuma sıklığı değişkenlerine göre farklılık gösterirken; cinsiyet, anne ve baba eğitim düzeyi, baba mesleği ve aile gelir düzeyi değişkenlerine göre farklılık göstermemiştir. Öğrencilerin kör yurtseverlik tutumları cinsiyet, okul türü, anne ve baba eğitim düzeyi, anne mesleği, aile gelir düzeyi, en fazla okunan kitap türü, kitap okuma sıklığı değişkenlerine göre farklılık gösterirken; baba mesleğine göre farklılık göstermemiştir. Toplam yurtseverlik tutumları ise cinsiyet, okul türü, baba eğitim düzeyine göre farklılık gösterirken; anne eğitim düzeyi, anne ve baba mesleği, aile gelir düzeyi, en fazla okunan kitap türü ve kitap okuma sıklığı değişkenlerine göre farklılık göstermemiştir.Anahtar Kelimeler: Yurtseverlik, Yurtseverlik Tutumları, Kör Yurtseverlik, Yapıcı Yurtseverlik, Değişken. Patriotism is an indispensable value of educational programs. İn this context, it is a matter of curiosity to what extent students adopt the value of patriotism in terms of the achievements of the curriculum. Also to describe the patriotic attitudes of students is important in terms of the functionality of the gains of patriotism of educational programs and providing scientific data to the studies on this subject. The aim of this study is to determine whether patriotic attitudes of high school students differ according to some demographic variables and to describe high school students's perception of blind and constructive patriotism.In this study, one of the quantitative research methods, descriptive review design was used. The participants of the study consisted of 866 students studying in high schools in Sivas center in the 2014-2015 academic year. The study data were obtained by using the `Patriotism Attitude Scale` developed by Schatz, Staub & Lavine (1999) and adapted into Turkish by Yazıcı and Yazıcı (2010b). The data were analyzed using SPSS 24 software. To describe the relationship between students's patriotic attitudes and independent variables were used Independent sample T-test, one-way analysis of variance (Anova), Tukey HSD Test and Tamhane's T2 Test.As a result of the study, students's constructive patriotic attitudes were found higher than the blind and total patriotic attitudes. Students's constructive patriotic attitudes differed according to the variables of school type, mother's profession, most read book type, frequency of reading but there were no differences according to gender, education level of mother and father, father profession and family income level. Students's blind patriotic attitudes differed according to gender, type of school, education level of mother and father, mother's profession, family income level, most read book type and frequency of reading but did not differ according to the father's profession. Total patriotism attitudes differed according to gender, type of school and father education level but there were no differences according to mother education level, mother and father occupation, family income level, most read book type and the frequency of reading books.Key Words: Patriotism, Patriotism Attitudes, Blind Patriotism, Constructive Patriotism, Variable
Collections