Çoklu Zeka Kuramına dayalı fen öğretiminin akademik başarıya ve derse yönelik tutuma etkisi: Bir meta-analiz çalışması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı 2006- 2019 yılları arasında yapılan Çoklu Zeka Kuramı'na dayalı öğrenmenin programda ön görülen öğrenme yöntemine kıyasla öğrencilerin fen akademik başarısına ve fen dersine yönelik tutumuna etkisini meta analiz yöntemiyle genel etki büyüklüğünü hesaplamaktır. Aynı zamanda tutum ve başarı değişkenlerinin moderatörleri olarak; fen alanı, sınıf düzeyi ve coğrafi bölge de ele alınmıştır. Bu amaçla, konu alanında yapılmış olan çalışmalar incelenerek belirlenen ölçütleri karşılayan akademik başarı için 44 çalışma ve fen dersine yönelik tutum için de 25 çalışma meta analize dahil edilmiştir. Bu çalışmadaki meta analiz sonuçları değerlendirildiğinde çoklu zeka kuramına dayalı öğrenmenin öğrencilerin akademik başarıları üzerindeki etki büyüklüğü 1,024 olarak hesaplanmıştır. Elde edilen etki büyüklüğü Cohen (1988) ve Thalheimer ve Cook (2002) sınıflamalarına göre etki büyüklüğü ` geniş düzey` olarak açıklanmaktadır. Sonuç olarak çoklu zeka kuramına dayalı öğrenme yöntemi, programda ön görülen öğretim yöntemine göre fen dersindeki akademik başarı üzerinde anlamlı bir etkiye sahiptir. Çoklu zeka kuramına dayalı öğrenmenin öğrencilerin fen dersine yönelik tutumları üzerindeki etki büyüklüğü 1,978 olarak hesaplanmıştır. Bu çalışmada elde edilen etki büyüklüğü Cohen (1988) ve Thalheimer ve Cook (2002) sınıflamalarına göre etki büyüklüğü `geniş düzey` olarak açıklanmaktadır. Sonuç olarak çoklu zeka kuramına dayalı öğrenme yöntemi, programda ön görülen yönteme göre fen dersine yönelik tutum üzerinde anlamlı bir etkiye sahiptir. Araştırmaya dahil edilen çalışmalarda ayrıca çoklu zeka kuramına dayalı öğrenmenin öğrenme alanlarına, çalışmaların yapıldığı bölgelere ve sınıf düzeylerine göre karşılaştırmalı etki büyüklükleri hesaplanmıştır.Çalışmadan elde edilen sonuca göre çoklu zeka kuramına dayalı öğrenme, öğrencilerin dersteki akademik başarılarına ve tutumlarına olumlu yönde etki etmektedir. Anahtar Kelimeler: Çoklu Zeka Kuramı, Zeka, Fen Eğitimi, Meta analiz The aim of this research is to investigate the effects of Multiple Intelligence Theory principles which carried out between years 2006-2019 compared to the principles stated in the Ministry of Education instructional syllabus on academic success and students' attitude towards the lesson using meta-analysis . In addition, as moderators of attitude and success variables; science field, class level and geographical region are also discussed. For this purpose, 44 research papers were examined for academic success and 25 papers for students' attitude, which were included in this meta-analysis. Upon evaluating the research results the effect rate of Multiple Intelligence Theory on academic success was calculated as 1,024. It is considered to be a `wide effect` based on the classifications of Cohen (1988) and Thalheimer and Cook (2002). As a result, the learning method based on multiple intelligence theory has a significant effect on academic success in science lessons according to the teaching method prescribed in the program. The effect rate of Multiple Intelligence Theory on students' attitude towards Science lessons was calculated to be `wide effect`. The effect rate of learning based on multiple intelligence theory on students' attitudes towards science lesson was calculated as 1,978. The effect rate obtained in this study is explained as `wide level` according to Cohen (1988) and Thalheimer and Cook (2002) classifications. As a result, learning method based on multiple intelligence theory has a significant effect on attitude towards science lesson according to the method proposed in the program. In the studies included in the research, comparative effect rates were calculated according to the learning fields of the learning based on multiple intelligence theory, regions where the studies were conducted and grade levels.According to the results obtained from the study, learning based on multiple intelligence theory positively affects students' academic success and attitudes in the course.Keywords: Multiple Intelligence Theory, Intelligence, Science Teaching, Meta-Analysis
Collections