Lise 9. sınıf öğrencilerinin beden eğitimi ve spora ilişkin tutumları ile okula yabancılaşma düzeyleri arasındaki ilişkinin belirlenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZETTezin Başlığı: Lise 9. Sınıf öğrencilerinin beden eğitimi ve spora ilişkin tutumları ile okula yabancılaşma düzeyleri arasındaki ilişkinin belirlenmesiÖğrencinin Adı : Mehmet YANIKDanışmanı: Prof.Dr.Hatice ÇAMLIYERAnabilim Dalı : Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Anabilim DalıAmaç: Bu araştırmada, lise 9.sınıf öğrencilerinin beden eğitimi ve spora ilişkin tutumları ile okula yabancılaşma düzeyleri arasındaki ilişkinin bazı sosyo-demografik değişkenler (cinsiyet, ailede beraber yaşayan kişi sayısı, aile sosyo-ekonomik düzeyi, okul başarı durumu, beden eğitimi derslerine katılım durumu, okul takımına katılım durumu) ile katılımcıların ''Okulda Ders Dışında Size Sunulan Spor Etkinlikleri Yeterlimi dir? ve '' Okulda İstediğin Spor Faaliyeti Olsa Katılır mısın?'' sorularına verdikleri cevaplar açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır.Gereç ve Yöntem: Araştırma örneklemi, Balıkesir il merkezinde tesadüfi örneklem medotu ile seçilen ortaöğretim kurumlarında öğrenim gören 9.sınıf öğrencilerinden 451 kadın ve 398 erkek olmak üzere toplam 849 orta öğretim öğrencisinden oluşmuştur. Araştırmada veri toplamak amacıyla; kişisel bilgi formu, 9.sınıf öğrencilerinin beden eğitimi ve spora ilişkin tutum ölçeği ve öğrenci yabancılaşma ölçeği kullanılmıştır. Ölçeklerin uygulanabilmesi için öncelikle ölçek sahiplerinden ve çalışmanın yapılabilmesi için il milli eğitim müdürlüğünden yasal izin alınmış, ilgili okullarda uygulama yapılmıştır.Arastırmada elde edilen verilerin istatistiksel çözümlemeleri IBM-SPSS paket programı kullanılarak yapılmıstır.Verilerin analizinde uygun analiz türünün belirlenmesi aşamasında denek sayısı, verilerinin normal dağılım gösterip göstermediği, homojen bir yapıya sahip olup olmadıkları incelenmeiş olup parametrik analiz yöntemlerinin kullanılmasına karar verilmiştir. Özellikle denek sayısı bu kararı vermede etkili olmuştur.Verilerin analizinde frekans ve yüzde dağılımı, aritmetik ortalama ve standart sapma, `iki ortalama arasındaki farkın önemliliği testi` (t testi), ikiden fazla değişken gruplarının karşılaştırılmasında ise tek yönlü varyans analizi (one way ANOVA) kullanılmıştır. Tek yönlü varyans analizi (Anova) sonucunda farklılığın kaynağını belirlemek için Post-Hoc Tukey testlerinden yararlanılmıştır. Araştırmada anlamlılık düzeyi olarak p< 0,05 düzeyi kabul edilmiştirBulgular: Araştırma sonuçlarına göre çalışmaya katılan 9.sınıf öğrencilerinin beden eğitimi ve spora ilişkin tutum ölçeği ortalamaları =2,99 , öğrenci yabancılaşma ölçeği ortalamaları ise =2,97 olarak bulunmuştur. Sonuçlar: Çalışmaya katılan öğrencilerin tutum ortalamalarının okul başarısı, beden eğitimi derslerine katılım durumu, okul takımında yer alma durumu ve ders dışı etkinlik yeterliliğine ilişkin sorulan soru ile aralarında anlamlı farklılık bulunmuştur.Yabancılaşma ölçeği puan ortalamalarının ise ailede yaşayan kişi sayısı, aile aylık gelir düzeyi, okul başarı durumu ile ders dışı etkinlik yeterliliğine ilişkin soru ile spor faaliyetlerine katılma durumuna ilişkin soruya verilen cevap ile aralarında anlamlı fark bulunmuştur. Anahtar Kelimeler: Beden eğitimi dersine karşı tutum, Okula yabancılaşan öğrenci, Sosyo-demografik değişkenler. SUMMARYThesis Title: Determining the relationship between the high school 9th graders' attitudes towards physical education and sports and their levels of alienation from schoolName of Student: Mehmet YANIKDissertation Advisor: Prof.Dr.Hatice ÇAMLIYERDepartment: Department of Physical Education and Sports Teaching Purpose: This study aims to investigate the relationship between the high school 9th graders' attitudes towards physical education & sports and their levels of alienation from school, both in terms of certain socio-demographic variables (gender, number of people living together in the family, socio-economic status of the family, school achievement, participation in physical education classes, participation in school teams) and their answers to the questions of `Are the extracurricular sporting activities provided to you in the school adequate?` and `Would you participate if the school provides a sporting activity you like?` In the study, the relational screening model was used.Methodology: The study sample consisted a total of 849 secondary school students (451 females and 398 males) selected by random sampling method among 9th graders studying at the secondary schools located in the Province of Balikesir, Turkey.In order to collect data in the study, personal information form, 9th graders' attitude scale towards physical education and sports, and student alienation scale was used. In order to apply the questionnaires, legal permissions were obtained from the developers of the questionnaires and provincial education directorates, and then questionnaires were applied in the related schools.Statistical analysis of the data obtained in the study was performed using IBM-SPSS program. In determining the analysis type to be used for analyzing the data, number of subjects, normality of the distribution of data, data homogeneity were examined, and it was decided to use parametric analysis methods as a result. In particular, the number of subjects was instrumental in making this decision.In data analysis, frequency and percentage distributions, arithmetic mean and standard deviation, `significance test for the difference between the two averages` (t test), and -for the comparison of multivariate groups- the one-way analysis of variance (one way ANOVA) was used. The post-hoc Tukey tests was utilized to determine the source of the difference in the one-way ANOVA's results. In the study, statistical significance was accepted at p<0,05Findings: According to the study results, the mean score of the 9th graders, who participated in the study, taken in the Attitudes Toward Physical Education and Sports Scale was =2,99 and the mean score taken in the Student Alienation Scale was =2,97. Conclusion: In addition, the difference between the mean attitude scores of the students participated in the study and school achievement, participation in physical education classes, participation in school team and the answers to the question asked regarding the adequacy of the extracurricular activities was found to be significant. And, the difference between the mean alienation scores and the number of people living in the family, average family income, school achievement and the answers to the questions asked regarding the adequacy of the extracurricular activities and participation in sporting activities were found to be significant.Keywords: Attitudes towards physical education classes, Students' school alienation, Socio-demographic variables.
Collections