Bir lisede öğrenim görmekte olan adölesanların benlik saygısı ve anne baba tutumunun problemli internet kullanımına etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Amaç: Araştırma adölesanlarda sosyo-demografik değişkenler ile benlik saygısı ve anne baba tutumunun problemli internet kullanımına etkilerini incelemeyi amaçlamaktadır. Gereç ve Yöntem: Bu araştırma tanımlayıcı ve kesitsel olarak yapılmıştır. Veri toplama aracı olarak `Sosyo-Demografik Veri Formu`, `Problemli İnternet Kullanım Ölçeği-E`, `Anne Baba Tutumu Ölçeği` ve `Rosenberg Benlik Saygısı Ölçeği` kullanılmıştır. Bulgular: Anne baba tutumu, `kabul/ ilgi ` (27,188 ± 5,281), `psikolojik özerklik` (24,271 ± 4,856), `denetleme` ortalaması (25,947 ± 4,442) düzeydedir. Anne baba tutumları (%34,8) demokratik, (%34,9) izin verici- ihmalkâr, (%10,0) otoriter, (%20,3) izin verici-hoşgörülü olarak bulunmuştur. Benlik saygısı ortalamasının (1,880 ± 1,601) yüksek, problemli internet kullanımı `internetin olumsuz sonuçları` (26,744 ± 11,614), `aşırı kullanım` (18,068 ± 5,679), `sosyal fayda/sosyal rahatlık` (14,799 ± 6,102), `genel problemli internet kullanımı düzeyi` (59,610 ± 20,318) orta düzeyde olduğu bulunmuştur. Sonuçlar: Adölesanların algıladıkları kabul/ ilgi düzeyi yaş ve kardeş sayısı arttıkça düşük, annenin ve babanın eğitim düzeyi yükseldikçe yüksek bulunmuştur. Gelir düzeyi yüksek, internet kullanımı 5 yıldan fazla, annesi sosyal paylaşım sitelerine üye olan, kendisine ait bilgisayarı bulunan, erkek adölesanların problemli internet kullanımı yüksek, 12. sınıfta öğrenim gören adölesanların problemli internet kullanımı düşüktür. Aim: This study aims to examine the effect of self-esteem and parental attitude of the adolescents on problematic internet usage through socio-demographic variables. Material and Method: This research was conducted as cross-sectional and descriptive. As data collection tool `Socio-Demographic Data Form`, `Problematic Internet Usage-E Scale`, `Parental Attitude Scale` and `Rosenberg Self Esteem Scale` were used. Findings: Parental attitude mean scores are at `acceptance/interest` (27,188 ± 5,281), `psychological autonomy` (24,271 ± 4,856), `parental control` (25,947 ± 4,442) level. Parental attitudes are found as (34,8%) democratic, (34,9%) permissive-neglectful, (10,0%) authoritative, (20,3%) permissive-tolerant. Self-esteem average is calculated as (1,880 ± 1,601) high, problematic internet usage `adverse outcome of the internet` (26,744 ± 11,614), `overuse` (18,068 ± 5,679), `social benefit/ social comfort` (14,799 ± 6,102), `overall level of problematic internet usage` are found to be moderate (59,610 ± 20,318). Results: It is concluded that acceptance/interest levels that the adolescents perceive decrease as the age and the number of siblings increase and are found to be higher when the parental educational statue rises. Problematic internet usage of those male adolescents with high level income, more than 5 years internet usage, having his/her own computer and a mother who is a member of a social networking sites are found higher, and those studying in 12th grade is observed as lower.
Collections