Femur trokanterik bölge kırığı nedeniyle çivileme yapılan hastalarda ameliyat öncesi verilen eğitimin ameliyat sonrası günlük yaşam aktiviteleri ve yaşam kalitesine etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Amaç: Araştırma; femur trokanter kırıkları nedeniyle çivileme yapılan hastalarda ameliyat öncesi verilen eğitimin ameliyat sonrası günlük yaşam aktiviteleri ve yaşam kalitesine etkisini belirlemek amacıyla randomize kontrollü girişim çalışması olarak planlanmış ve uygulanmıştır. Gereç ve Yöntem: Araştırma örneklemini, 26 Mart 2014-11 Temmuz 2014 tarihleri arasında İzmir ilinde bir eğitim ve araştırma hastanesinin ortopedi ve travmatoloji kliniğine trokanterik kırık nedeniyle yatan, çivileme işlemi yapılması planlanan ve çalışma kriterlerine uyan 29 girişim ve 27 kontrol olmak üzere toplam 56 birey oluşturmuştur. Araştırma öncesinde etik kurul onayı ve hastalardan onam alınmıştır. Veriler yüz yüze görüşme yöntemi ile, kişisel bilgi formu, Barthel İndeksi (Bİ), Harris kalça skoru (HKS) ve SF-36 yaşam kalitesi ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Her iki gruptaki hastalara ameliyattan bir gün önce Bİ ve SF-36 yaşam kalitesi ölçeği uygulanmıştır. Girişim grubundaki hastalara ameliyattan bir gün önce klinikte verilen rutin eğitiminin yanı sıra görsel materyaller eşliğinde sözel sunum ve video gösterimini kapsayan eğitim programı uygulanmıştır. Hastalara ameliyattan bir ve üç ay sonra HKS, Bİ ve SF-36 yaşam kalitesi ölçeği ile tekrar uygulanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde tanımlayıcı istatistikler, Student t testi, Mann Whitney U, Wilcoxon işaretli sıra testi ve Ki kare testi, tekrarlayan ölçümlerde ANOVA, Friedman testi ve Wilcoxon İşaretli Sıra Testi kullanılmıştır. Bulgular: Girişim grubundaki hastaların ameliyattan sonra birinci ve üçüncü aydaki HKS, Bİ ve SF-36 yaşam kalitesi ölçeği toplam puanları kontrol grubundan daha yüksek olarak saptanmıştır. Grupların zaman içerisindeki değişimlerinde istatistiksel olarak anlamlı fark bulunmuştur (p<0,05).Sonuçlar: Araştırmadan elde edilen bulgular sonucunda; femur trokanter kırıkları nedeniyle çivileme yapılan hastalara ameliyat öncesi verilen eğitimin günlük yaşam aktivitelerini ve yaşam kalitesini arttırdığı görülmüştür. Hastalara ameliyat öncesinde hemşireler tarafından düzenli hasta eğitim programlarının uygulanması önerilmektedir. Aim: This paper is planned and applied as randomized controlled trial to determine the effect of preoperative education in postoperative activities of daily living and quality of life at patients with trochanteric femoral fracture treated with nailing.Materials and Methods: The study sample consists of the patients who are planned for nailing for trochanteric fracture and meets the study criteria; in a department of orthopaedics and traumatology in a education and research hospital in Izmir, between March 26, 2014 and July 11, 2014. 56 individual is included as 29 for intervention and 27 for control group. Ethics commitee approval and informed consent is obtained from patients, before the study. Data is collected by; face-to-face interviews, personal information form, Barthel Index (BI), Harris Hip Score (HHS) and Short Form Health Survey (SF-36). BI and SF-36 is applied to both groups, one day before the surgery. An education program that includes oral presentation and video display with visual materials is given one day before the surgery, in addition to rutine clinic education, for patients in intervention group. HHS, BI and SF-36 is applied again at first and third months postoperatively. Data is evaluated with descriptive statistics, Student t test, Mann Whitney U, Willcoxan signed rank test, repeated measures ANOVA, Friedman test and Chi-square test. Findings: Total HHS, BI and SF-36 scores at postoperative first and third months is higher ain interventation group than control group. Change over time is statistically significant between groups (p<0,05). Results: Study findings shows, preoperative education improves postoperative activities of daily living and quality of life at patients with trochanteric femoral fracture treated with nailing. Rutine preoperative patient education managed by nursing staff is recommended.
Collections