Varfarinin güvenli kullanımıyla ilgili hastalara verilen eğitimin bilgi düzeylerine ve ınternational normalized ratio (INR) kontrolüne etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Amaç: Araştırma varfarinin güvenli kullanımıyla ilgili hastalara verilen eğitimin bilgi düzeylerine ve International Normalized Ratio (INR) kontrolüne etkisini incelemeyi amaçlamıştır. Gereç ve Yöntem: Bu çalışma randomize kontrollü, ön test-son test deneysel bir çalışma olarak planlanmıştır. Araştırmanın örneklemini 33 deney ve 30 kontrol grubunda olmak üzere 63 varfarin kullanan hasta oluşturmuştur. Veri toplama aracı olarak `Hasta Tanıtım Formu`, `Varfarin Bilgi Değerlendirme Formu`, ve `Eğitim Etkinliğine İlişkin Soru Formu` kullanılmıştır. Deney grubu hastalarına birebir eğitim ve eğitim kitapçığı verilmiştir. Hastaların varfarin bilgi düzeyi eğitim öncesinde 1 defa, eğitim sonrasında deney grubunun 3 defa, kontrol grubunun ise 2 defa ölçülmüştür. Hastaların eğitim öncesi ve eğitim sonrası yapılan 6 INR ölçümü kaydedilmiştir. Bulgular: Deney grubu hastalarının eğitim öncesi varfarin bilgi puan ortalaması 14.267±4.651, eğitim sonrası ise 21,959±3.391 bulunmuştur. Kontrol grubu hastalarının ise eğitim öncesi bilgi puan ortalaması 14.181±6.350, eğitim sonrası ise 15.608±6.183 bulunmuştur. Deney ve kontrol grubu hastalarının INR kontrolleri arasında anlamlı fark bulunmamıştır (p>0.05). Hastaların eğitim öncesi ve eğitim sonrası varfarin bilgi düzeyi ile terapötik aralıktaki INR sayısı arasında anlamlı ilişki bulunmamıştır (p>0.05). Sonuçlar: Eğitim sonrasında deney grubunun bilgi düzeyi yüksek, kontrol grubunun ise orta düzeydedir. Hasta eğitimi hastaların varfarin bilgi düzeyini arttırmada etkilidir. Hastaların varfarin bilgi düzeyi ile terapötik aralıktaki INR sayısı arasında anlamlı ilişki yoktur. Aim:This study aimed to examine the effect of patients training about safe usage of warfarin on the level of knowledge and INR control. Material and Method:This research was conducted as randomized controlled pre-test and post-test experimental study. The sample of the study consisted of 63 patients using warfarin, including 33 experimental and 30 control group.`Patient Identification Form`,`Warfarin Knowledge Assessment Form` and `Questionnaire on the Training Effectiveness` were used as data collection tools. The experimental group was given one to one training and patient education booklet. Patients' warfarin knowledge level was measured 1 time before training. As for after the training, it was measured 3 times in experimental group, and 2 times in control group. 6 INR results of patients' were recorded before and after training. Findings:Avarage score of experimental group patients' warfarin knowledge was found 14.267±4.651 before training, and 21,959±3.391 after training. Avarage score of control group patients' warfarin knowledge was found 14.181±6.350 before training, and 15.608±6.183 after training. There was found not a significant difference between the patients' groups in INR controls (p>0.05). There was not a significant correlation between pre and post training of patients' warfarin knowledge level and the number of INR values within the target range (p>0.05). Results:After training, warfarin knowledge score was found high level in experimental group, and moderate level in control group. Patient education is effective in increasing the patients' knowledge level of warfarin. There was not a significant correlation between patients'warfarin knowledge level and the number of INR values within the target range.
Collections