Avrupa Birliği spor eğitimi temelinde spor liselerinin işlevsellik açısından durum analizi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Amaç : Bu araştırmanın amacı, Avrupa Birliği spor eğitimi temelinde Türkiye spor liselerinin işlevsellik açısından durum analizini yapmaktır. Yöntem : Avrupa Birliği'nin beden eğitim ve spor alanında faaliyet gösteren birimlerinin raporlarında vurgu yapılan yetenekli sporcuların akademik ve sportif eğitimleri gün geçtikçe önem kazanan bir olgudur. Türkiye spor liselerinin de bu amaçlar doğrultusunda kurulduğu bilinmektir. Karşılaştırmalı eğitim yaklaşımları ile şekillenen araştırma, hem nitel hem de nicel araştırma yöntemlerinin kullanıldığı bir karma yöntem çalışmasıdır. Doküman analizi ve odak grup görüşmeleri gibi nitel boyutlarının yanı sıra araştırmacı tarafından hazırlanarak spor liseleri mensuplarına uygulanan spor liselerinin işlevsellik açısından durum analizi anketi de çalışmanın nicel boyutunu oluşturmaktadır. Bulgular : Çalışmadan elde edilen bulgulara göre spor liseleri, MEB tarafından ilk kez kuruldukları 2004 yılında belirlenen akademik ve sportif amaçlarını karşılayamamaktadır. Avrupa Birliği eğitim bilgi ağına üye ülkelerin yetenekli sporcuların eğitimleri için geliştirdikleri birçok ulusal stratejiler ve Avrupa Birliği Konseyi'nin sporda eğitim ve antrenman konusunda bir araya getirdiği uzman bir grup tarafından raporlanan sporcular için çifte kariyer önerileri ışığı altında Türkiye spor liseleri Avrupa'daki spor eğitimi politikaları ile karşılaştırılmıştır. Avrupa'daki benzer okulları, branşında elit sporcu olma yolunda ilerleyen yetenekli sporcular için üst seviyede branş ve akademik eğitim programları hazırladıkları, öğretim programlarını bu yönde geliştirdikleri, içerisinde üst düzey eğitim, spor ve sağlık tesislerini barındıran yüksek eğitim ve antrenman merkezlerini hizmete açtıkları ve bu sporculara burs olanakları sağladıkları belirlenmiştir. Sonuç : Sonuç olarak Türkiye spor liselerinin durumu Avrupa Birliği ülkelerinin yetenekli sporcuların eğitimi için sunduğu fırsatlara göre yetersiz bulunmuş, yetenekli sporcuların eğitimini istenilen seviyeye çıkarabilecek çeşitli spor lisesi önerileri sunulmuştur. Purpose: The purpose of this study is to analyze the situation of the sports high schools in Turkey based upon the sport education of the European Union. Academic and athletic educations of talented athletes that are in the reports of departments related to physical education and sport of European Union, are going to be gradually more important. It is known that Turkish Sports High Schools have also established in accordance with this purpose. Method:This study, is essentially a comparative education study, is a mix method study that have both qualitative method and quantitative method. Alongside qualitative dimensions like documents analyses and focus group discussions of this study, the survey of the situation analyses of Turkish Sports High Schools that is prepared by author, creates quantitative dimension in this study. Findings: According to results of this study, Turkish sports high schools can't implement academic and athletic objectivesthat have been determined in 2004, establishment year of them by Ministry of National Education of Turkey. In the final section of this study, Turkish sports high schools have been compared with similar educational systems based upon national strategies in the Eurydice reports and another report called European Union guidelines on dual careers of athletes. The similar educational systems in the Europe give talented athletes opportunities like high-level academic and athletic special educational programs, curriculum based on academic and athletic success, top class sports facilities have got educational, athletic and health centers, and scholarships advantages. Results: As a conclusion, the situation of Turkish sports high schools has been shown it is inadequate according to their equivalent schools in Europe, and some sports high schools models that helps to make talented athletes better, have offered governmental agencies by author.
Collections