Planlı eğitimin epilepsili çocuğun yaşam kalitesi ve uyku kalitesine etkisinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Amaç:Bu çalışmanın amacı; planlı eğitimin epilepsili çocuklarda yaşam kalitesi ve uyku kalitesine etkisinin olup olmadığı değerlendirmektir.Gereç ve Yöntem:Deneysel tipteki araştırma, Manisa Celal Bayar Üniversitesi Hafsa Sultan Hastanesi Çocuk Nörolojisi Polikliniği' nde yürütülmüştür. Araştırmanın örneklemini, deney (37 çocuk) ve kontrol (37 çocuk) grubu olarak toplam 74 epilepsili çocuk oluşturmuştur. Araştırma verileri çocuk tanıtım formu, Genel Çocuk Yaşam Kalitesi Ölçeği, Çocuklar İçin KINDL Epilepsi Yaşam Kalitesi Modülü, Pittsburgh Uyku Kalitesi İndeksi ile yüz yüze görüşme tekniği ile toplanmıştır. Deney grubu için eğitimden önce anket formu uygulanmıştır. Bu eğitimden 1 ay sonra aynı anket formu eğitim etkinliğini değerlendirmek için tekrar uygulanmıştır. Kontrol grubuna anketler uygulanmıştır. Aynı gruba eğitim verilmeden aynı anket formları 1 ay sonra tekrar uygulanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde, verilerin yüzde dağılımları yapılarak veriler arası anlamlılık için Ki-kare, Bağımlı Gruplarda T Testi, Bağımsız Gruplarda T Testi, Mann Whitney U Testi, Wilcoxon İşaretli Sıralar Testleri ve ölçekler arasındaki ilişkiyi değerlendirmek için Pearson Korelasyon Analizi yapılmıştır. Bulgular:Araştırma kapsamına alınan çocuklardan deney grubuna uygulan eğitim sonucunda Genel Çocuk Yaşam Kalitesi Ölçeği, Çocuklar İçin KINDL Epilepsi Yaşam Kalitesi Modülü puan ortalamalarının arttığı ve Pittsburgh Uyku Kalitesi İndeksi ölçek puan ortalamasının azaldığı bulunmuştur. Genel Çocuk Yaşam Kalitesi Ölçeği ve Çocuklar İçin KINDL Epilepsi Yaşam Kalitesi Modülü ile Pittsburgh Uyku Kalitesi İndeksi arasında negatif yönde; Çocuklar İçin KINDL Epilepsi Yaşam Kalitesi Modülü ile Genel Çocuk Yaşam Kalitesi Ölçeği arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Sonuçlar:Epilepsili çocukların planlı eğitim ile yaşam kalitesi ve uyku kalitesi düzeylerinin arttığı ve planlı eğitimin epilepsili çocuklar üzerinde etkili olduğu görülmüştür. Aim:The purpose of this study is; to assess whether planned education in epileptic children has an impact on quality of life and sleep quality.Material and Methods:The experimental type study was carried out in the child neurology clinic of Manisa Celal Bayar University Hafsa Sultan Hospital. The sample of the study consisted of 74 epileptic children in total as experimental and control group. The study included a children's presentation form, the General Child's Quality of Life Scale, the KINDL Epilepsy Quality of Life Module for Children, the Pittsburgh Sleep Quality Index with face-to-face interview technique. Questionnaire form was applied before the training for the experiment group. One month after this training, the same questionnaire was reapplied to assess the educational effectiveness. Questionnaires were applied to the control group. The same questionnaire was administered to the same group without training again after one month. Percentage distributions of the data were done and the T-Test in Dependent Groups, T-Test in Independent Groups, Mann Whitney U-Test, Wilcoxon Signed Rank Tests were used. Pearson Correlation analysis was performed to evaluate the relationship between the scalesResults:A s a result of the study, it was found that for experiment group The General Child Quality of Life Scale score, KINDL Epilepsy Quality of Life Module for Children score increased and Pittsburgh Sleep Quality Index score decreased. The General Child Quality of Life Scale and the KINDL Epilepsy Quality of Life Module for Children correlated negatively with the Pittsburgh Sleep Quality Index. A positive relationship was found between the KINDL Epilepsy Quality of Life Module for Children and General Child Quality of Life Scale.Conclusion:The quality of life and sleep quality increase with planned education in children with epilepsy and the planned training with epilepsy were found to be effective on children.
Collections