Öngerilmeli kompozit ve kompozit olmayan köprü ve viyadük kirişlrerinin farklı kesitler için analiz ve tasarımı
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu tezde basit mesnetli kompozit otoyol köprü üst yol kirişlerinin analizinde ve projelendirilmesinde kullanılmak üzere bir bilgisayar programı geliştirilmiştir.Program 4 ana standart otoyol köprü üst yapı kiriş çeşidini ele almakta ve bunlarında alt kesit tiplerine göre çözüm yapmaktadır. Bu 4 tip kesit şunlardır. a)Washington state standart otoyol kirişi kesitleri b)Standart AASHTO-PCII tipi otoyol kesitleri c)T.C. Karayolları otoyol V tipi kesitin d) Standart AASHTO-PCI Kutu otoyol kesitleri Program bu kesit çözümlerini ve projelendirmesini AASHTO ve TÜRK şartnamelerine uygun olarak yapar. Bu çalışmada önce bu alanda yapılmış bilgisayar programlar incelenmiştir. Daha sonra, şartnameler, karayolu köprülerine gelen yükler, dağılımları, kesitlerdeki gerilimlerin bulunması ve boylamasına kirişlerin projelendirilmesi konularında gerekli bilgiler verilmiştir. Bu kesitlerin her biri için ayrı ayrı alt kesit tipleri mevcuttur.AASHTO-PCI I tipi 6 nolu kesitinin el çözümü bölüm 3'de verilmiştir. Bu çözümün bilgisayar uygulaması bölüm 4 de verilmiş aynı zamanda V tipi kesitler için de bilgisayar uygulaması bu bölümde verilmiştir. Anahtar sözcükler : Otoyol köprüleri, Basit mesnetli kompozit otoyol köprü kirişleri, Bilgisayar uygulaması. In this thesis, a computer program for analysis and design of simply supported girders for super structures of highway bridges is developed. The program can analyze and design for varies subsections of four main standards sections. These sections are as follows. A) Washington State Standard Highway Bridge Sections B) Standard AASHTO-PCI I Type Highway Bridge Sections C) T.C.K V Type. Highway Bridge Sections D) Standard AASHTO-PCI Highway Bridge SectionsIV The Computer program analyzes and design these standard girder sections. The program performs these solutions according to The AASHTO and T.C.K. Specifications. In this study, first, a general review is made about the programs on the previous studies. Subsequently, brief discussions of highway bridge structures and prestressed concrete specifications, about loads on highway bridges, and their distributions, finding of internal stresses, designing procedures of longitudinal girders are given. There are different subsections of these main sections. The computer program are given the Appendix A and the solutions of two bridge problems are given in Section 4. The solutions obtained from the numerical results of these sections are compared with the solution obtained in the Section 3. First of these sections is Standard AASHTO-PCI highway bridge I type section. For this section, the hand solution is given in this thesis. Second of this section is T.C.K. Highway bridge V type section. For this section, the hand solution is obtained from the T.C.K. Office in Ankara. Both solutions agree with the solutions of the program It can be said that the program gives correct results and then it is reliable. Further applications of the program are compared with other known solutions and are found to give corrects results. Key words : Highway bridge, Simply supported composit highway bridge girders, Computer application
Collections