6351 alüminyum alaşımında ısıl işlem şartlarının aşınma davranışına etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
VII ÖZET Bu çalışmada abrasiv aşınma testleri farklı abrasiv aşındırıcı, yük ve hız kullanılarak yapılmıştır. Abrasiv aşınma deneyleri için 6351 alüminyum alaşımından hazırlanmış 30 mm çapında 20 mm yüksekliğinde örnekler kullanılmıştır. Aşınma deneylerinden önce bütün örnekler 520 °C de 1 saat kül fınnında katı çözeltiye alınmış ve daha sonra suda su verilmiştir. Yaşlandırma işlemleri 20 °C de 7 gün (doğal yaşlandırma), 150 °C de 5 saat, 160 °C de 3 saat, 170 °C de 2 saat ve 180 °C de 1 saat kül fınnında bekletilerek yapılmıştır. Sertlik değerleri, sıcaklık düştükçe artmıştır. Abrasiv aşındırıcı tane boyutunun 6351 alüminyum alaşımında aşınmaya olan etkisinin tespiti için dört farklı aşındırıcı kağıt kullanılmıştır (30 um, 18 (im, 11 um, 5 />m SIC kağıdı). Aşınma kaybı aşındırıcı tane boyutu yükseldikçe artmıştır. Aşınan yüzeyin pürüzlülüğü de aşındırıcı tane boyutu arttıkça yükselmiştir. Uygulanan yük miktannın abrasiv aşınmaya etkisinin incelenmesi amacıyla 6.45 N, 9 N, 9.3 N, 1 1 N yük 11 um aşındırıcı SiC kağıdında teknik kuru sürtünme şartlarında uygulanmıştır. Aşınma kaybı yük arttıkça artmıştır fakat yüzey pürüzlülüğünde azalma görülmüştür. Teğetsel hız değişiminin aşınma kaybına etkisi de incelenmiştir. Aşınma kaybı hızın artmasıyla artma göstermiştir. Teğetsel hız değiştikçe pürüzlülük değerinde önce bir artma (0.208 m/s kadar) daha sonra en fazla hız değeri olan 0.338 m/s de azalma gözlenmiştir. Farklı sıcaklıklarda ısıl işlem görmüş numuneler 6.45 N yük, 0.338 m/s hız ve 11 um SiC şartlarında aşındırıldıktan sonra aşınma iz fotoğraflan çekilerek aşınma yönleri incelenmiştir. Sertlik değeri en yüksek olan numunenin aşınma izleri, sertlik değeri en düşük olan numuneye göre daha azdır. Tüm numunelerde aşınma yönü tek yöndedir ve aşınma izleri birbirine paralel bir şekilde olduğu görülmüştür. vra ABSTRACT In this thesis, the specimens were prepared.from the 6351 Al wrought alloy rods shape for abrasive wear teste. The specimens to be used for the wear tests were cylinders in 30 mm. diameter and 20 mm lenght. Before the wear tests, the specimens were solution treated at 520±2 °C for 1 h in a furnace and then quenched in water at room temperature. Later, the ageing treatment was carried out at 20 °C for 7 days, at 150 °C for 5 h, at 160°C for 3 h, at 170°C for 2 h, at 180°C for 1 h in the furnace. The hardness was increased by decreasing temperature. The abrasive wear tests have been carried out using different speeds, loads and abrasive grit size. In order to determine the effects of abrasive grit size on the wear behavior of the 6351 Al wrought alloy four grades of abrasive papers were used.(30 urn, 18 fim,11 ^m, 5 urn SiC paper) The wear loss and surface roughness increased with increasing the particle diameter. In order to understand the changes in wear behavior with load, wear tests were carried 6.45 N, 9 N, 9.3 N and 11 N using 800 grit abrasive paper under dry friction conditions. Wear loss increased with increasing loads. Surface roughness decreased with increasing the load. Wear loss increased slightly as the sliding speed increased in the range 0.1 56-0. 338ms`1.
Collections