Deniz ulaşımında taşdolgu dalgakıran tabaka kalınlıklarının teknik ve ekonomik tasarımı
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
DENİZ ULAŞİMİNDA TAŞDOLGU DALGAKIRANLARIN TABAKA KALINLIKLARININ TEKNİK VE EKONOMİK TASARIMI ÖZET Deniz ulaşımında, limanlar önemli terminallerdir ve kargonun ulaşım maliyetini direkt olarak etkilerler. Ulaşım maliyetinin belirlenmesinde ise bir limanın yatırım maliyeti önemli rol oynar. Limanların altyapı tesisi olarak bilinen dalgakıranların tipi ve boyutları ise yatırım maliyetinin bir kısmının belirlenmesine sebep olur. Bu çalışmada, amaç; en uygun taş dolgu dalgakıran tipini ve boyutunu saptamaktır. Dalgakıranlar, taş dolgu, beton veya kompozit olarak inşa edilebilir. Taş dolgu dalgakıranın boyutu ise hidrodinamik modellerden elde edilen sonuçları kullanmak suretiyle saptanmaktadır. Kompozit dalgakıranların boyutu ise düzenli ve düzensiz dalga hareketine dayanarak geliştirilen ampirik formüllerden hesaplanmaktadır. Dalgakıranların boyutu ve stabilitesi, hidrodinamik, geoteknik ve yapısal analiz gerektirir. Hidrodinamik analiz, düzenli ve düzensiz dalga hareketine dayanır. Geoteknik analiz, şev stabilitesi, zeminin kayma direnci, dalgakıranın devrilme momenti ve zeminin taşıma kapasitesini kapsar. Kompozit dalgakıranlardaki keson yapının altındaki taş dolgu dalgakıranın tabaka kalınlığının saptanması da bu çalışma kapsamında yer almaktadır. Sonuç olarak değinilen analizlere uygun olarak uygun dalgakıran tipi saptanmaktadır. Bundan dolayı, kargonun ulaşım maliyeti ile birlikte yatırım maliyeti de liman ekonomisi açısından optimum noktaya ulaşacaktır. Anahtar Sözcükler :Taş Dolgu Dalgakıranlar, Dalga Kuvvetleri, Dalgakıranların Geoteknik Analizi, Kompozit Dalgakıranlar, Dalgakıranın Yatırım Maliyeti VI IN MARINE TRANSPORTATION, TECHNICAL AND ECONOMICAL DESIGN OF LAYER THICKNESS OF ROUBBLE MOUND BREAKWATERS ABSTRACT In marine transportation, the ports are the most important terminals and affects directly transportation cost of cargo. Investment cost of port play an important role in determining the transportation cost of port. Size and type of breakwaters known as infrastructure of port cause the determination of a part of investment cost. In this study, the aim is to determine the most suitable roubble mound breakwater type and size. Breakwaters can be constructed as roubble mound, concrete and composite. Size of roubble mound breakwaters is determined by using the results obtained from hydrodynamic models. Size of composite breakwaters is also calculated by using the developed empirical formulas on the basis of irregular and regular wave motion. Size and stability of breakwaters requires hyrodynamic, geotechnic and structural analysis. Hydrodynamic analysis bases on regular and irregular wave motion. Geotechnical analysis cover the slope stability, sliding resistance of soil, overturning moments of breakwaters and bearing capacity of soil. Structural analysis is especially employed in determining the size of composite breakwaters. The thickness of roubble mound layer under the caisson structure in composite breakwaters is calculated in thev scope of the study. Finally, the most suitable breakwater type is determined according to the mentioned analysis. Therefore, the investment cost together with transportation cost of cargo reach to the optimum point from aspect of the port economics. Key Words: Roubble-Mound Breakwaters, Wave Forces, Geotechnical Analysis of Breakwaters, Komposite Breakwaters, Investment Cost of Breakwater VII
Collections