Farklı metallarin sürtünme kaynağı ile birleştirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Endüstride piston kollarından motor subaplarına, türbinlerden araç aks köprülerine kadar uzanan otomotiv, makine, havacılık ve uzay endüstrilerinde kullanım alanı bulan geniş bir yelpazede sürtünme kaynağı vazgeçilmez bir üretim tekniği olmuştur. Diğer kaynak tekniklerinin yetersiz kaldığı özellikle silindirik parçaların alın kaynaklarında sürtünme kaynağının üstünlüğü hemen dikkat çekmektedir. Standart kaynak teknikleri ile birleştirilmesi mümkün olmayan alüminyum - çelik, alüminyum - bakır, çelik - seramik, Alüminyum - seramik gibi farklı malzemelerin kaynağı, sürtünme kaynağı tekniği ile mümkün hale gelmiş ve farklı mekanik özelliklere sahip malzemelerin avantajlı yönleri bir araya getirilmiştir. Bu çalışmada piyasadan temin edilen SAE 1040, SAE 1020, AISI 304, BS EN Cu-OF ve ETİAL F1 malzemelerin; AISI 304 - SAE 1040 ; AISI 304 - SAE 1020 ; ETİAL F1 - SAE 1040 ; SAE 1040 - SAE 1020 ; AISI 304 - ETİAL F1; ETİAL F1 - BS EN Cu-OF malzeme çiftlerinin torna tezgahı modifiyeli sürtünme kaynağı makinası ile; ve Ege Endüstri Firmasında üretimi devam etmekte olan ürünlerden SAE 1025,SAE 1035, SAE 1043, 25CrMo4, S460N malzemelerin, 25CrMo4 - S460N ; SAE 1025 - S460N ; SAE 1043 - SAE 1035 malzeme çiftlerinin Model 125 çift taraflı sürtünme kaynağı makinası ile kaynak işlemleri gerçekleştirilmiş; daha sonra bu örnek parçalar 120 - 240 - 360 - 420 - 600 - 800 - 1000 - 1200 'lük SiC esaslı su zımparalan ile zımparalandıktan sonra alümina tozu ile parlatılmıştır ve daha sonra metal cinsine göre gerekli dağlama çözeltileri oluşturularak dağlama işlemleri yapılmış ve tane sınırlarının açığa çıkması sağlanmıştır. Açığa çıkan tane sınırlan metal mikroskobunun altında incelenmiştir ve mikroskoba bağlı kamera ile fotoğraflan çekilmiştir. Daha sonra örnekler tekrar parlatılarak kaynak bölgesi ve çevresinde 50 ila 60 noktadan mikrosertlik ölçümü alınarak uzaklık (mm) - mikrosertlik (HV) grafiği çıkarılmıştır. *£¦# EX *`>V^_ ABSTRACT Friction welding is being an indispensable production technique at automotive, mechanics, aeronautic and at space industry in a product variety of piston arms, engine valves, turbines and axle bridges. The superiority of friction welding attracts attention especially in cylindrical pieces's forehead part's welding when the other welding processes are insufficient. Conjoining of different materials which are impossible to conjoin by using the standart welding techniques as aluminium - steel, aluminium - copper, steel - ceramic, aluminium - ceramic pieces are become possible with getting the adventageous mechanic properties of each materials. In this study, friction welding of SAE 1040, SAE 1020, AISI 304, BS EN Cu-OF and ETİAL F1 material's (pairs of AISI 304 - SAE 1020, ETİAL F1 - SAE 1040, SAE 1040 - SAE 1020, AISI 304 - ETİAL F1, ETİAL F1 - BS EN Cu-OF) are done by modified lathe friction welding machine; and the friction welding of SAE 1025,SAE 1035, SAE 1043, 25CrMo4, S460N material's (pairs of 25CrMo4 - S460N, SAE 1025- S460N, SAE 1043 - SAE 1035) are done by model 125 double ended friction welding machine which's production activitiy is going on at Ege Endüstri. Then; the sample pieces are emeried by the 120 - 240 - 360 - 420 - 600 - 800 - 1 000 - 1200 grained SiC based water sandpaper. After this operation the sample pieces are polished by alumina powder and the samples cauterizated to see the grain brands. Photograps of sample's microstructure's are taken by the metal microscope and microhardness data are taken from 50 to 60 points to draw distance (mm) - microhardness (HV) diagram.
Collections