A comparative analytical study of the form of minaret in contemporary mosque architecture
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Her Her yıl, tarihi camilerin geleneksel unsurlarını taklit eden, zaman ve mekân gözetmeksizin tekrarlanan birçok cami inşa edilmektedir. Camii'nin tarihi modellerini klonlama ve ileri teknolojinin malzeme ve inşaat yöntemleri üzerindeki rolünü görmezden gelme süreci, çağdaş cami tasarımında birçok sorun yaratmaktadır. Minarenin, cami mimarisinde özel bir yeri vardır. Modern zamanlarda, birincil işlev kaybına rağmen, dünya çapında inşa edilmeye devam etmektedir. Bu çalışma da minare, cami mimarisinin temsil edilen bir unsuru olarak kabul edilmektedir. Bu nedenle araştırma, cami mimarisinin bir unsuru olan `minare` ile sınırlıdır. Seçilmiş örnek çalışmalar, cami mimarisi için Al Fozan Ödülü alan dokuz cami ve altı vaka çalışmaları mevcuttur. Bu kapsamda çağdaş mimari örnekler ile dünyaca tanınmış olan Ağa Han ve Al Fozan Ödülü ile layık görülmüş ve uygulanmış olanlar ile sınırlandırılmıştır. Bu ödüllü camiler, tasarım konseptinde en yenilikçi olanıdır. Geleneksel caminin kalıtsal öğeleri; doğrudan taklit edilmesini engelleyen gelişmiş teknolojiyi planlamak ve kullanmaktır. Araştırmanın amacı, çağdaş cami mimarisinde minarenin formunu karşılaştırmalı analitik bir çalışma yapmaktır. Ayrıca, jüri üyelerinin söz konusu örnekler hakkındaki yorumlarını incelemek, modern camide minarenin yeni özelliklerini vurgulamaya katkı sağlayacaktır. Bu çalışma, modern caminin minaresi ile geleneksel caminin minarenin ana özelliklerini ortaya çıkarmak için bir karşılaştırma yapmaktadır. Bu tez, minarenin geleneksel karmaşık devletten çağdaş cami de basit soyutlanmış olana dönüşümü üzerine kapsamlı bir çalışma sunmaktadır. Araştırma metodolojisi, birkaç kriterle ilgili birkaç örnek olay incelemesi yapmıştır. Bu kriterler şöyledir: 1) Cami tasarım yaklaşımının tipolojisi, 2) Minarenin ana elemanları (3), 3) Minarenin tasarımını oluşturan şekil dilbilgisi, 4) Cami'nin minaresi kavramına vurgu. Kompozisyon, 5) Minarenin caminin ana ibadet yeri ile yeri, 6) Minare'nin soyutlama ve ikincil unsurları. Ağa Han'ı tarafından onurlandırılan camiler şunlardır: Yaama Camii, Büyük Millet Meclisi Camii, Saïd Naum Camii, Büyük Niono Camii, Riyad Büyük Camii, Korniş Camii, Bhong Camii, Şerefrut'un Beyaz Camii ve Bait Ur Rouf Camii . Al Fozan Ödülü'nün cami mimarisi için onurlandırdığı camiler (İlk çember) şu şekildedir: Diplomatik'de dört toplum camisi, Al Kralı Fahad Petrol ve Madenler Üniversitesi, Dharan'da (KFUPM). İkinci daire için şöyledir: MSheireb Camii, Şeyh Salama Camii, Arcapita Camii. Çalışma, girişte ki çağdaş cami mimarisinin sorunları ile başlamaktadır ve özellikle minarede nasıl etki ettiğini ile devam etmektedir. İkinci bölümde ise, çağdaş cami mimarisin de minare ile ilgili önceki çalışmaları ve bu tezde hangi yönü etkilediğini gösterirmiştir. Üçüncü bölümde, geleneksel camide minarenin ortaya çıkışı ve evriminin tarihsel bir arka planı sergilenmiştir. Dördüncü bölümde, çağdaş cami mimarisi ve özellikle örnek olaylarla ilgili cami hakkında toplanan veriler sunulmuştur. Ayrıca, vaka çalışmalarının minareleri analiz edilmiş ve belirli bir tablodaki geleneksel minarenin özellikleri ile karşılaştırılmıştır. Son bölümde ise , sonuç ve sonuçların son sonuçları sunulmuştur. Minareli çağdaş bir caminin tasarlanmasında zorunlu bir unsur değildir, ancak caminin ana sembolik unsuru olarak kabul edildiği için minareli camiler vardır. Böylece minare, günümüze kadar camilerin çoğunda yapılmaya devam etmekte ve sürdürülmekte, çünkü İslam'ın sembolü ve caminin varlığının bir işareti olarak kabul edilmektedir. Çağdaş caminin taklit versiyonundaki minare, geleneksel camide minarenin özelliklerine sahiptir. Minare'nin bu unsurları, insanın kollektif hafızasında caminin miras olarak kaleme alınması ve dekorasyon amacı dışında dua çağrısına hizmet etmemektedir. Öte yandan, bazı örnek olaylarda camiler minaresi, geleneksel caminin kalıtsal özelliklerinden özgür olmaya çalışmış, çünkü günümüzde bu unsurlar gerekli değildir, inşaat yöntemlerinde ileri teknoloji, daha ekonomik ve daha kolay yapım aşamasındadır. Böylece, bazı örnek olaylarda minarelerin camileri basit, soyutlanmış olarak tanımlanabilir. Anahtar kelimeler: Islam Mimaris, Minareler, Çağdaş Cami, Modern Cami Tasarımı Every year many mosques are built around the world which imitates the traditional elements of the historical mosque that are repeated everywhere without considering the time and place. The process of cloning historical models of mosque and ignoring the role of the advanced technology in material and construction methods create many problems in contemporary mosque design. The minaret has a specific purpose in mosque architecture which continues to be built around the world especially in modern times despite the loss of the primary function. In this study, the minaret is considered as a represented element of mosque architecture. Therefore, the research is limited to one element of mosque architecture that is a minaret. The selected case studies, which obtained of Aga Khan Award, are nine mosques and six case studies which received Al Fozan Award for Mosque Architecture. These award-winning mosques are the most innovative in design concept, planning and employing the advanced technology which avoids the direct imitation of the inherited elements of the traditional mosque. The aim of the research, is to make a comparative analytical study of the form of minaret in contemporary mosque architecture. Moreover, examining the comments of the jury on these instances to assess them, as a result, highlight the new characteristics of minaret in the contemporary mosque. The study analyzes the form of the minaret in contemporary mosque to figure out the main characteristics of minaret in this age through the common characteristic appearances of the traditional mosque. This dissertation presents a comprehensive study on the transformation of minaret from traditional complex state to the simple abstracted one in the contemporary mosque. The methodology of research depends on a comparative analysis of several case studies minarets regarding the several criteria. These criteria are as follows: 1) The typology of mosque design approach, 2) The main parts (elements) of minaret, 3) The shape grammar of generating the section's design of minaret, 4) The emphasis on the concept of minaret in mosque's composition, 5) The location of the minaret with the main prayer hall of the mosque, 6) The abstraction and the secondary elements of the minaret. The mosque cases honored by Aga Khan are as follows: Yaama Mosque, Mosque of the Grand National Assembly, Saïd Naum Mosque, Great Mosque of Niono, Great Mosque of Riyadh, Corniche Mosque, Bhong Mosque, Sherefudin's White Mosque, and Bait Ur Rouf Mosque. The v mosque cases honored by Al Fozan Award for Mosque Architecture (The first circle) are as follows: Four community's mosques in Diplomatic, Al King Fahad University of petroleum and minerals, (KFUPM) in Dharan. For the second circle, such are as follows: Msheireb mosque, The Sheikha Salama mosque, Arcapita mosque. The study starts with the problems of the contemporary mosque architecture in the introduction and how do influence the minaret in particular. Furthermore, it has shown the previous related studies of the minaret in contemporary mosque architecture and in which aspect they influence on the thesis. In second chapter, it has displayed a historical background of the emergence and evolution of the minaret in the traditional mosque. In third chapter, it has presented the collected data about the contemporary mosque Architecture with its problems in general. In chapter five, the case studies mosque are shown and their minarets are analyzed and compared with the characteristics of the traditional minaret in a specific tables. In the last chapter that is the fifth, the conclusion and the last results of the comparison are displayed in it. The minaret is not a mandatory element in designing a contemporary mosque, but there are mosques which contain minaret because it is considered as a main symbolic element of the mosque. Thus, the minaret is continued and persist to be built in most of the mosques to the present day because it is considered as a symbol of Islam and a sign of the existence of the mosque. The minaret in the imitated version of the contemporary mosque has characteristics of the minaret in the traditional mosque. These elements of minaret do not serve the function of calling to prayer except as decoration purpose and the inherited image of the mosque in the collective memory of people. On the other hand, the minaret in some of the case studies mosques, tried to be free from the inherited characteristics of the traditional mosque because these elements are not necessary. Nowadays, advanced technology in construction methods, more economical and easier in construction. Thus, the minaret in some of the case studies mosques can be described as simple, abstracted, free-standing, without gradation to the top, do not contain most of the main and the secondary elements of minaret, with massive scale, mostly with square or rectangular unchanged sections, following the adaptive or experimented design approach, refers to the kiblah direction and strong emphasis on the minaret. Keywords: Islamic Architecture, Minarets, Contemporary Mosque, Modern Mosque Design.
Collections