The mediator role of emotion regulation difficulties in the relationship between parental acceptance-rejection and test anxiety
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı, lise öğrencilerinin algıladıkları ebeveyn kabul ve red boyutlarının sınav kaygısıyla ilişkisini araştırmanın yanı sıra bu ilişkide duygu düzenleme güçlüklerinin (farkındalık, açıklık, kabul etmeme, stratejiler, amaçlar ve dürtü) aracı rolünü incelemektedir. Araştırmanın örneklemini, Kocaeli ili temel liselerinde öğrenim gören 284 lise öğrencisi oluşturmaktadır. Katılımcılara Demografik Bilgi Formu, Ebeveyn Kabul-Red Ölçeği Çocuk/Ergen Kısa Formu, Duygu Düzenleme Güçlüğü Ölçeği ve Sınav Kaygısı Envanteri uygulanmıştır. Çalışmanın amacı doğrultusunda korelasyon analizleri, bağımsız gruplar t-testleri, tek yönlü ANOVA, Çok Değişkenli Varyans Analizi (MANOVA) ve aracı değişken analizleri gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın sonuçları değerlendirildiğinde, hem algılanan ebeveyn reddi ile hem de sınav kaygısı ile duygu düzenleme güçlükleri arasında pozitif bir ilişki bulunmuştur. Ayrıca ebeveyn reddinin, sınav kaygısının ve duygu düzenleme güçlüklerinin bazı alt boyutları arasında pozitif ilişkiler bulunmuştur. Bunun yanı sıra, bazı değişkenlerin cinsiyet, baba ve anne eğitim düzeyi açısından farklılaştığı belirlenmiştir. Son olarak yapılan aracı değişken analizleri; duygu düzenleme güçlüğünün açıklık, kabul etmeme ve amaçlar alt boyutları anne ve baba kabul-reddi ile sınav kaygısı arasındaki ilişkide aracı rol üstlenirken farkındalık, stratejiler ve dürtü alt boyutlarının aracı etkisi bulunmadığı tespit edilmiştir. Çalışmanın sonuçları, önemi ve sınırlılıkları ilgili literatür dahilinde tartışılmış, gelecek çalışmalar için öneriler açıklanmıştır. This study aims to examine how dimensions of perceived parental acceptance-rejection correlates with test anxiety, and what mediating role emotion regulation difficulties (awareness, clarity, non-acceptance, strategies, goals, and impulse) play in this relationship. The study sample was composed of a total of 284 high school students from two basic high schools in the province of Kocaeli. Participants were applied Demographical Information Form, Parental Acceptance-Rejection Questionnaire Child Short Form Mother and Father Version, Difficulties in Emotion Regulation Scale and Test Anxiety Inventory. Correlation analyses, independent samples t-tests, One-Way analysis of variances (ANOVA), Multivariate analysis of variances (MANOVA) and mediation analyses were performed through the aim of the present study. The findings of the present study revealed that both perceived parental rejection and test anxiety positively correlated with emotion regulation difficulties in addition to positive correlations between some subdimensions of parental rejection, test anxiety, and emotion regulation difficulties. Furthermore, gender, participants' father and mother education level differences were detected in the same measures. Lastly, the mediation analyses carried out showed that the relationship between maternal and paternal acceptance-rejection and test anxiety were mediated by clarity, nonacceptance, goals subdimensions of emotion regulation difficulties, but not awareness, strategies and impulse subdimension. The results of the study were evaluated in the light of the related literature, implications of the study were discussed and limitations of the study and recommendations for future research were explained.
Collections