Üniversite öğrencilerinin serbest zamanlarında fiziksel etkinliklere katılımlarını etkileyen faktörlerin incelenmesi `Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi örneği`
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı, üniversite öğrencilerinin serbest zamanlarında fiziksel etkinliklere katılımlarını etkileyen faktörlerin düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesidir. Araştırmanın örneklemini, Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi'nin merkez yerleşkesindeki (Gölköy Kampüsü) fakülte ve yüksekokullarda öğrenim gören gönüllü 627 lisans öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırma verileri internet üzerinden katılım yoluyla elde edilmiştir. Veri toplama aracı olarak `Orta Doğu Teknik Üniversitesi öğrenci, akademik ve idari personelin serbest zamanlarında fiziksel etkinliklere katılma/katılmama nedenleri` ölçeği (Özbey 1994) kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre, katılımcıların %62,4'ünün serbest zamanlarında fiziksel etkinliklere katıldıkları ve zaman alt boyutunda daha yüksek, aile baskısı-kaygı alt boyutunda ise daha düşük puana sahip oldukları görülmüştür. Yine araştırma sonuçlarına göre, örneklem grubunu oluşturan üniversite öğrencilerinin yaşları ile zaman alt boyutu arasında pozitif ve düşük düzeyde, farkındalık alt boyutu arasında negatif ve düşük düzeyde ve beceri-yetenek alt boyutu arasında ise negatif ve yüksek düzeyde anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir. Araştırma sonuçları genel olarak değerlendirildiğinde ise, öğrenciler yaş, gelir düzeyi, fakülte, sınıf, katılım zamanı, katılım şekli ve katılım türü değişkenleri açısından serbest zaman fiziksel etkinliklerine katılımda istatistiksel olarak anlamlı farklılıklara sahiptir: Fakülte grupları arasında `sosyal bilimlerde okuyan öğrenciler`, sınıf grupları arasında `hazırlık ve birinci sınıf öğrencileri`, maddi durumda `düşük gelire sahip olan öğrenciler`, katılım durumuna göre `bireysel etkinliklere katılan öğrenciler`, katılım türüne göre `arkadaşlarıyla katılan öğrenciler` ve katılım zamanına göre `hafta sonu katılım sağlayan öğrenciler` farklılığı oluşturan gruplar olmuştur. Üniversiteye yeni başlayan öğrencilerin uyum süreci, derslerin yoğunluğu, öğrencilerin mesleki ve gelecek kaygıları, etkinliklerin ve tesislerin yetersizliği ile tesislerin kullanım zaman dilimlerinin kısıtlılığı, araştırmaya katılan öğrencilerin serbest zamanlarında fiziksel etkinliklere katılmalarını etkilediği sonucuna ulaşılmıştır. The purpose of this study was to investigate the level of factors that affects the participation to free time physical activities of the university students in terms of several variables. The sample of this study was composed of 627 undergraduate students at Bolu Abant Izzet Baysal University. Research data were obtained through participation on the internet. Datas were collected via `Middle East Technical University students, academic and administrative staff in their free time` scale developed by Özbey (1994). According to the findings of the study, 62.4% of the participants participated in physical activities in their free time and had higher scores in time sub-dimension and lower scores in family pressure-anxiety sub-dimension. According to the results of the research, a significant and positive relationship was found between the age and time subscale of university students in the sample group, negative and low level of awareness sub-dimension and negative and high level between skill and talent sub-dimension. When the results of the research are evaluated in general, students have statistically significant differences in participating free time physical activities in terms of age, income level, faculty, class, participation time, type of participation and type of participation. 'Students studying in the social sciences' among the faculty groups, 'preparatory and first-class students' among the class groups, `low-income students` among the income level, 'students participating in individual activities' according to attendance level, 'students participating with their friends' within the participation type, 'students participating at weekends' within the participation time were the groups which make up the difference. It was concluded that the adaptation process of the new students to the university, the intensity of the courses, the vocational and future concerns of the students, the insufficiency of the activities and facilities, and the limitation of the time periods of use of the facilities affected the participation of the students to the physical activities in their free time.
Collections