Sosyal kimliğin yardım etme davranışı üzerindeki etkisinin empati ve öznel iyi oluş değişkenlerine göre incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Sosyal kimliğin yardım etme davranışını etkilediği ve insanların yardım ederken kendi ile aynı grupta olan bireylere daha fazla yardım etmeyi tercih ettiği literatürde yer alan araştırma bulguları ile görülmektedir. Bireylerin kendi ile aynı grupta yer alan insanlarla etkileşim içinde olduğunda kendilerini daha mutlu hissetmeleri ve bu üyelere yönelik daha empatik yaklaşmaları, kendini daha mutlu hisseden ve daha empatik yaklaşan insanların daha fazla yardım etmesi bu araştırmanın da temel düşüncesidir.İlk çalışmada, katılımcılar Türk ve Suriyeli olmak üzere iki koşula ayrılmış ve sosyal kimliğin yardım etme davranışı üzerindeki etkisi, bu etkide öznel iyi oluş, empati ve mağdur görmenin düzenleyici rolü incelenmiştir. Sonuçlar incelendiğinde, katılımcıların yardım etme, öznel iyi oluş ve mağdur görme puanlarının gruplararası anlamlı olarak farklılaştığı, sosyal kimliğin yardım etme davranışını etkilediği ve bu etkide empatinin düzenleyici rolü olduğu görülmüştür. İkinci çalışmada, aynı araştırma deseni davranışsal olarak ölçüm alınarak incelenmiştir. Katılımcılar Türk ve Suriyeli olmak üzere iki koşula atanmış ve gönüllü katılımlarından ötürü katılımcı ücreti verilmiştir. Araştırma sonunda ise, araştırmacı tarafından düzenlenen bir yardım kampanyasına katılmak isteyip istemedikleri sorulmuş ve bu yöntem ile davranışsal olarak yardım etme davranışları incelenmiştir. Bulgulara göre, sosyal kimliğe bağlı olarak katılımcıların yardım etme davranışlarının, öznel iyi oluş ve empati düzeylerinin anlamlı olarak farklılaştığı, sosyal kimliğin yardım etme davranışını etkilediği ve bu etkide öznel iyi oluş ve empatinin düzenleyici rolü olduğu görülmüştür. Çalışmanın bulguları davranışsal ve kültürlerarası ölçümlerin katkısı ile literatüre ışık tutmaktadır. Psikoloji alanında sosyal kimlik, yardım etme davranışı, öznel iyi oluş ve empati değişkenlerini araştırmacı tarafından düzenlenen araştırma desenleri bazında inceleyen araştırmaların bulunmaması nedeniyle, alandaki eksikliğin tamamlanması amaçlanmış ve bu nedenle de, araştırma psikoloji alanı için büyük bir öneme sahiptir. It is well-known evidence that social identity can effect helping behavior and an individual tends to help someone in the in-group rather than one in the out-group. In addition to this effect, subjective well-being and empathy can also play a regulatory role fort he relationship between social identity and helping behavior. In the literature the person who feels empathy and subjective well-being are more like to help someone than one who does not feel empathy and subjective well-being.In the first study, the participants were divided into two conditions as Turkish and Syrian, and the effect of social identity on the helping behavior, the effect of subjective well-being, empathy and being a victim were also examined. The scores of the participants, in terms of helping, subjective well-being, and being a victim were significantly different between the social identity conditions, and that social identity influenced the helping behavior and empathy had a moderator role between social identity and helping behavior.In the second study the same research design was carried out except for behavioral measures. The participants were assigned to two conditions, namely Turkish and Syrian. At the end of the research, they were asked whether they wanted to participate in an aid campaign organized by the researcher and behavioral help behaviors were examined with this method. Findings show that helping behavior, subjective well-being and empathy scores were significantly different depending on the social identity, the social identity. Besides, social identity influenced the helping behavior, the subjective well-being and empathy. Moreover, empathy and subjective well-being had regulatory roles between social identity and helping behavior.Taken together, these findings will shed important new lights on the literature.
Collections