Çalışanların mobbing davranışına ilişkin farkındalıkları ve gösterdikleri tepkilerin incelenmesi: Bankacılık sektöründe bir uygulama
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma ile Mobbing konusuna dikkat çekmek ve Mobbing'in doğru algılanmasına katkı sağlamak ayrıca konuya ilişkin olarak araştırmacıları, işletmeleri ve çalışanları bilgilendirici ve yönlendirici bulguların oluşmasına katkıda bulunmak amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda Bolu'da bankacılık sektöründe çalışan kadın ve erkek çalışanların Mobbing davranışlarına ilişkin farkındalıkları ve bu bağlamda gösterdikleri tepkileri incelenmiştir. Bu kapsamda Banka çalışanları tarafından hangi davranışların Mobbing davranışı olarak algılandığı kapsamında yapılan değerlendirmeler çalışmanın esas konusunu oluşturmaktadır. Kavramın doğru anlaşılması çözüm üretilebilmesi açısından önemli bir başlangıcı ifade eder. Bu nedenle bu çalışma, çalışanların hangi davranışları Mobbing olarak algıladığı ve bu algıların ne şekilde doğru olduğunun ve bu kapsamda doğru çözüm yollarının geliştirilebilmesi açısından önem taşımaktadır.Bu bağlamda araştırmada hem nitel hem de nicel araştırma yöntem ve tekniklerinden yararlanılmıştır ve bu iki yöntem sonucu elde edilen bulgular değerlendirilmiştir. Bu araştırmada her iki yöntemin birlikte kullanılması ile konuya ilişkin olarak daha açıklayıcı bir bakış açısının oluşturulmasına katkı sağlanacağı düşünülmektedir.Nicel araştırma kapsamında katılımcılara yöneltilen anket soruları Olumsuz Davranışlar Ölçeği (Negative Acts Questionnaire (NAQ)) kullanılarak hazırlanmıştır. Nitel araştırma kapsamında derinlemesine görüşmelerden yararlanılmıştır. Bu kapsamda, çalışanların Mobbing algısına yönelik olarak araştırmacı tarafından oluşturulan, demografik sorularla birlikte toplam 22 sorudan oluşan yarı yapılandırılmış soru formu kullanılmıştır.Nicel bulgular kapsamında tüm faktörler itibariyle çalışanların cinsiyetlerinin ve yaşlarının Mobbing algılarını farklılaştırmadığı görülmüştür. Bunlardan farklı olarak medeni durum, çalışılan sektör, çalışma süresi ve işletmedeki görevi değişkenleri ve bazı faktörler arasında anlamlı bir farklılığa rastlanmıştır. Yeni başlayan çalışanlar mesleki itibara yönelik davranışlara daha sık maruz kalırken en sık Mobbing'e maruz kalanların 11 yıldan fazla çalışma süresine sahip çalışanlar oldukları dikkat çekmektedir.Derinlemesine görüşmeler kapsamında ise katılımcıların Mobbing algıları değerlendirilmiş bulunmakta ve Mobbing olarak algılanan davranışların tek bir kişiye yöneltilmediği ve banka çalışma düzeninden kaynaklı olarak verilen satış hedeflerinin beraberinde getirdiği hedef baskısından dolayı hedefine ulaşamayan tüm çalışanlara uygulanan davranışlar olduğu tespit edilmiştir. Sonuç olarak nicel bulgular kapsamında Mobbing'e maruz kalma durumları düşük iken, nitel bulgular kapsamında hedef baskısı Mobbing olarak değerlendirilerek, katılımcılar tarafından çoğunluklu olarak Mobbing'e maruz kalındığı düşünülmektedir. Dolayısıyla bu araştırma ile çalışanların Mobbing tanımına ilişkin olarak yeterli bilgiye sahip olmadıkları başka bir ifadeyle hangi davranışların Mobbing olduğuna ilişkin algıları noktasında bir kavram çelişkisinin olduğu sonucuna ulaşılmıştır. This study aims to draw attention on Mobbing, to contribute to the correct perception of it and to contribute to the formation of informative and directing findings for researchers, businesses and employees. In accordance with this purpose, the awareness of male and female employees working in banking sector in Bolu and their reactions concerning mobbing behaviors were researched. In this context, the main subject of the study is the evaluations in terms of which behaviors are perceived as Mobbing behaviors by the Bank's employees. It's the correct understanding of the concept that represents an important beginning for producing solutions. So, this study has an important place in which behaviors employees perceive as Mobbing and how these perceptions are correct and developing correct solutions in this context.In this regard, both qualitative and quantitative research methods and techniques were utilized in the study and the findings obtained from these two methods were evaluated. In this study, it is thought that using both methods together will contribute to a more explanatory perspective on the subject. Survey questions directed to the participants within the context of quantitative research were prepared using Negative Acts Questionnaire (NAQ). Within the context of qualitative research, data collection process was completed by in-depth interviews. In-depth interview question form consists of 22 semi-structured questions.With the quantitative findings obtained with this study; by all factors, it was observed that gender and age of employees did not differentiate their perception of mobbing. However, different from those, a significant difference was found in the variables of marital status, sector of employment, duration of work and duty in the enterprise and some factors. it is noteworthy that while new employees are exposed to behaviors towards professional reputation more frequently, those who are exposed to Mobbing most frequently are employees with more than 11 years of working time.Within In-depth interviews, Mobbing perceptions of participants were evaluated and it was determined that behaviors that are perceived as mobbing is not directed to a single person and these behaviors are applied to all employees who cannot reach their targets due to the pressure brought by the sales targets given by the bank's working order.According to the results of both researches in terms of quantitative findings, exposure to Mobbing was low; but in terms of qualitative findings, It's thought that participants were exposed to Mobbing predominantly because target pressure was evaluated as Mobbing. Therefore, with this research it was reached that employees do not have sufficient information about the definition of Mobbing; in other words, they have a contradiction in their perception about which behaviors are Mobbing.
Collections