Bisiklet kullanımının yaygınlaştırılmasında `ulusal bisiklete binme politikalarını oluşturan faktörlerin` incelenmesi (Türkiye örneği: Spor yöneticilerinin görüşleri)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Araştırmanın amacı `Bisiklet kullanımının yaygınlaştırılmasında, ulusal bisiklete binme politikalarını oluşturan faktörler ile ilgili Türkiye'de aktif olarak bisiklet sporu yapmış, halen ulusal ve uluslararası bisiklet organizasyonlarında görevli bisiklet sporu yöneticisi katılımcıların, bisiklet kullanımının yaygınlaştırılmasında Ulusal Bisiklete Binme Politikalarını Oluşturan Faktörlere yönelik görüşlerinin değerlendirilmesidir. Araştırmada nitel araştırma yöntemi seçilmiştir. Araştırma desenini `fenomenoloji (olgubilim)` yaklaşımı oluşturmuştur. Veri toplama yöntemi olarak ise `görüşme yöntemi` seçilmiş ve `yarı yapılandırılmış görüşme formu` kullanılmıştır. Araştırmanın katılımcı (örneklem) seçiminde, `amaçlı örnekleme` yöntemlerinden `ölçüt örneklem` yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada toplam 6 katılımcı ile görüşme yapılmıştır ve nitel analiz yöntemlerinden `betimsel analiz` yöntemi ile `içerik analizi` yöntemleri kullanılmıştır. Araştırmanın bulgularında; katılımcıların, 1. Alt problem olan; `bisikletle tanışma ve kullanma süreçlerine` ilişkin ifadelerinde; a) çocukluk, b) gençlik ve c) yetişkinlik dönemlerine ait ana temalar ve alt temalar ortaya çıkarılmıştır. Bunlar; a) Çocukluk Dönemi: bisiklet kullanmak b) Gençlik Dönemi: yarışmak, kulüp kurmak ve yönetmek, c) Yetişkinlik Dönemi: spor ve uluslararası organizasyon yönetimi. 2. Alt problem olarak: katılımcıların `bisikletin doğası` ile ilgili metaforik (mecazi) tanımlar ortaya çıkarılmıştır. Bunlar; a) Tutku ve Olay (Yaşa bakmaksızın devam etmek) b) İsviçre Çakısı (Her işinizi yapabilir) c) Ağaç (Doğal ve sağlığa yararlı olması) d) Şeytan Arabası (Bisiklete beceri ile düşmeden binebilme) şeklindeki metaforik benzetmelerdir. 3. Alt problemde ise; katılımcıların bisiklet kullanımının yaygınlaştırılmasında ulusal bisiklete binme politikalarını oluşturan faktörlere ilişkin görüşleri ortaya çıkarılmıştır. Bunlar ile ilgili temalar; 1.Eğitim (Eğitim Programları, Eğitmen ve Ders Niteliği), 2. Sağlık (Obezite ve Hareketli Yaşam), 3. Çevre Farkındalığı (Çevreyi Korumak ve Çevreye Duyarlı Şehir), 4. Örgütsel Yapılar (Siyasi Politika), 5. Yasal Çerçeve (Vergi İndirimi, Teşvik ve Cezalar), 6. Spor ve Rekreasyon (Bisiklet Yarışları ve Rekreatif Amaçlı Bisiklet), 7. Bisiklet Turizmi (İç ve Dış Turizmi Güçlendirmek), 8. Kültürel Uyum (Aile ve Toplumsal Yapı, Yaşanılan Çevre/ortam), 9.Ekonomik Bütçe (Finans Kaynakları), 10. Amaç Farkındalığı (Hedef Belirleme ve Stratejik Planlama), 11. Ulaştırma Sistemi (Bisiklet Yol Yapımı ve Güvenlik) şeklinde kodlanmıştır. Araştırmada sonuç olarak; bisikletin kullanımını yaygınlaştırmak için öncelikle çocukluk döneminde çocukların ebeveynleri ve okul öncesi eğitimciler tarafından bisiklet ile tanıştırılmasının ve yetişkinlik dönemine kadar bisiklet farkındalığının oluşturulmasının önemi katılımcılar tarafından altı çizilerek vurgulanmıştır. Ayrıca kısa ve uzun dönem somut hedeflerin oluşturulduğu, bisiklet kullanımını teşvik edici, yaygınlaştırıcı, katılımcı ve koordinatör bir `ulusal bisiklete binme politikasının` olması gerekliliğine dikkat çekilmiştir. Anahtar kelimeler: Spor, bisiklet, bisiklet kullanımını yaygınlaştırma, ulusal bisiklete binme politikası The purpose of this research was to analyse the reviews of sport managers on factors forming the national cycling policies in promoting the use of bicycles. These sport managers were active bicyclists/referees/trainers, and/or sport executives who have taken part in national or international cycling sport institutions and organizations. The method applied in this study was qualitative in nature and the phenomenological approach was used. Data was collected by `interviewing` and `partially-structured interview` form was used. `Purposeful sampling` method and `Criterion sampling` strategy was used. A total of 6 participants were interviewed and `Descriptive analysis` and `Content analysis` methods were used to analyse data. According to the findings main and sub- themes were revealed. Regarding the 1st sub-problem `the process of becoming acquainted with and using a bicycle`, main themes and sub-themes a) childhood, b) youth and c) adolescence were determined. These were: a) Childhood: using a bicycle. b) Youth: competing, establishing and managing a club. c) Adolescence: managing sport and international organizations. As the 2nd sub-problem, the metaphorical definitions of the participants regarding the `nature of the bicycle` were revealed. These were the metaphorical definitions such as a) Passion and Event (Continuing regardless of age) b) Swiss Army Knife (Can do any job) c) Tree (Natural and beneficial to health) d) Devil's Carriage (Riding a biycle skillfully without falling). For the 3rd sub-problem, the participants' views on the factors making up national cycling policies in the promotion of bicycle use were revealed. These were coded as 1. Education (Educational Programs, Educator and Course Quality), 2. Health (Obesity and Active Life), 3. Environmental Awareness (Protecting Environment and Environment Friendly City), 4. Organizational Structures (Political Policy), 5. Legal Framework (Tax Reduction, Incentives and Penalties), 6. Sports and Recreation (Cycling Races and Recreational Cycling), 7. Cycling Tourism (Strengthening Internal and External Tourism), 8. Cultural Cohesion (Family and Social Structure, Living Environment/surroundings), 9. Economical Budget (Financial Resources), 10. Goal Awareness (Goal Setting and Strategic Planning), 11. Transport System (Cyling Road Construction and Security). As a result of the research, participants emphasized the importance of introducing bicycles to children by parents and pre-school educators primarily during childhood and hereby creating bicycle awareness until adulthood in promoting bicycle usage. In addition, it was pointed out that there should be a `national cycling policy` that generates short and long term concrete goals, encourages and promotes bicycle use, participates and coordinates. Key Words: Sport, cyling, promoting cyling, national cycling policy
Collections