Öğrencilerin İngilizce dersi öz yeterlik inancı kaynakları, derse katılım düzeyleri ve algılanan araçsallıklarının öz yeterlik inançları ve tutumları üzerindeki etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı ortaöğretim öğrencilerinin öz yeterlik inancı kaynakları, algılanan araçsallıkları ve katılımlarının öz yeterlik inançları ve tutumları üzerindeki etkisini incelemektir. Çalışmaya 2015-2016 öğretim yılının bahar döneminde Zonguldak ili Ereğli ilçesinde küme örnekleme yoluyla belirlenmiş beş anadolu lisesinde öğrenim gören toplam 1657 ortaöğretim öğrencisi katılmıştır. Veri toplama aracı olarak `Öz Yeterlik İnancı Kaynaklarını Belirleme Ölçeği`, `Öğrenmeye İlişkin Öz Yeterlik Ölçeği`, `İngilizce Dersine Ait Tutum Ölçeği`, `İngilizce Dersine Katılım Ölçeği` ve `Algılanan Araçsallık Ölçeği` kullanılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde aritmetik ortalama, standart sapma, MANOVA testleri, Pearson momentler çarpımı korelasyon yöntemi ve path analizi kullanılmıştır. Araştırmanın sonunda öğrencilerin ilgili değişkenlere ilişkin görüşlerinin orta ve yüksek seviyede olduğu bulunmuştur. Cinsiyet, okul türü ve sınıf seviyelerine ilişkin öğrenci görüşleri arasında anlamlı farklılıklar saptanmıştır. Öğrencilerin İngilizce dersine yönelik öz yeterlik inancı kaynakları, algılanan araçsallıkları ve katılımları, öz yeterlik inançları ve tutumlarının anlamlı yordayıcısı olmuştur. Araştırma sonuçları öğrencilerin öz yeterlik inancı ve tutumlarının en güçlü yordayıcısının öz yeterlik inancı kaynaklarından doğrudan yaşantılar faktörü olduğunu ortaya koymuştur. Ayrıca algılanan araçsallıkları, öz yeterlik inançlarının ve duygusal katılımları ise tutumlarının en güçlü yordayıcısı olduğu sonucuna ulaşılmıştır. The purpose of this research is to investigate the effect of students' sources of self efficacy belief, perceived instrumentality and engagement on their self efficacy beliefs and attitudes toward English course. 1657 high school students participated in the study in Ereğli, Zonguldak during the spring term of the 2015-2016 academic year. As instruments, the scales of sources of self efficacy belief, self efficacy belief, attitude, engagement and perceived instrumentality were used. In the analysis, arithmetic mean, standard deviation, MANOVA tests, Pearson moments multiplication correlation and path analysis were used. According to the findings, the means of the students' opinions related to the relevant variables were moderate and high and changed significantly as a function of gender, school type and class levels. The findings also revealed that students' sources self-efficacy belief, perceived instrumentality and engagement predicted their self-efficacy belief and attitude. As a result, of the sources of self efficacy belief; mastery experiences proved the strongest predictor of their self efficacy belief and attitude. Moreover, while perceived instrumentality was the strongest predictor of their self efficacy belief, emotional engagement was the strongest predictor of their attitude.
Collections