Fen öğretiminde yaratıcı zıt düşünme (YAZID) tekniğinin kullanılmasının ortaokul 7. sınıf öğrencilerinin yaratıcılık ve problem çözme becerileri üzerine etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı, ekosistem konusu üzerine yaratıcı zıt düşünme tekniğinin (YAZID) uygulanmasının ortaokul öğrencilerinin yaratıcılık ve problem çözme becerileri üzerine etkisini incelemektir. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden yarı deneysel yöntem ve öntest-sontest kontrol gruplu desen kullanılmıştır. Araştırma, Zonguldak ili Ereğli ilçesindeki Kışla Mahmut Likoğlu Ortaokulu'nda öğrenim gören 7.sınıf öğrencileri ile yürütülmüştür. Araştırmaya deney ve kontrol grubu olmak üzere toplam 39 öğrenci katılmıştır. Deney ve kontrol grupları seçkisiz olarak seçilmiştir. Deney ve kontrol grubu öğrencilerinin cinsiyetleri, 6.sınıf yıl sonu genel başarı puan ortalaması, 7.sınıf I. dönem Fen Bilimleri dersi başarı puan ortalaması ve sayıları açısından denk olduğu belirlenmiştir. Araştırmada 7. sınıf Fen Bilimleri, `İnsan ve Çevre` ünitesi, 4 hafta boyunca deney grubu öğrencileri ile YAZID etkinlikleri, kontrol grubu öğrencileri ile Fen Bilimleri dersi programına dayalı öğretim ile işlenmiştir. Araştırma verilerini toplamak için `Torrance Yaratıcı Düşünme Testi (TYDT) Şekilsel A Formu` ve `Mantıksal Düşünme Grup Testi (MDGT)` kullanılmıştır. Deney ve kontrol grubu öğrencilerine her iki test de öntest-sontest olarak uygulanmıştır. Araştırma verileri, normal dağılım göstermiş olup, SPSS paket programında bulunan bağımlı ve bağımsız gruplar için t-testi analizlerine göre test edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre, yaratıcı zıt düşünme (YAZID) uygulamalarının yapıldığı deney grubu ile Fen Bilimleri dersi programına dayalı öğretimin yapıldığı kontrol grubu arasında toplam yaratıcılık puanı açısından deney grubu lehine anlamlı bir farklılık vardır. Yaratıcılığın alt boyutları olan akıcılık, esneklik, orjinallik ve ayrıntılılık açısından her iki grup arasında anlamlı farklılık vardır. Bütün boyutlar için farklılık deney grubu lehinedir.Yaratıcı zıt düşünme (YAZID) uygulamalarının yapıldığı deney grubu ile Fen Bilimleri dersi programına dayalı öğretimin yapıldığı kontrol grubu öğrencilerinin problem çözme becerisi puanları arasında anlamlı bir farkılılık olmadığı görülmüştür. Ayrıca deney grubunun yaratıcılık öntest ve sontest puanları arasında anlamlı bir farklılık tespit edilirken, problem çözme öntest-sontest puanları arasında anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Elde edilen sonuçlar ışığında yaratıcı zıt düşünme (YAZID) uygulamaları ile öğretimin öğrencilerin yaratıcılık ve problem çözme becerilerini olumlu şekilde değiştirmiş olduğu söylenebilir. This study was intended to examine the effect of using the creative reversal act (CREACT) to teach about ecosystems on middle school students' creativity and problem solving skills. The research was conducted using quasi-experimental design, a quantitative research method, and pretest–posttest control group design. It included 39 students in two groups, an experimental group and a control group, who were seventh graders at Black Sea Ereğli Kışla Mahmut Likoğlu Secondary School in the province of Zonguldak. These experimental and control groups were chosen random. Experimental and control group students determined to be balanced according to their gender, their sixty grade year-end average success scores, seventh grade firs term Science Lesson's average success scores.In this study, 7th Grade Science Education Lesson, `Human and Environment` unit was studied with expermental group students by the creative reversal act (CREACT) handled with control group students by the teaching based on science curriculum for 4 weeks. To get the research's data, Figural Form A Torrance Tests of Creative Thinking (TTCT) and Group Test of Logical Thinking (GTLT) used. Both two tests were applied as pre and post-test to experimental and control group students.Research data were normally distributed and were tested through the analysis of t-test for dependent and independent groups in SPSS software. The research concluded that the total creativity score of the experimental group, who were taught using the creative reversal act (CREACT), was significantly higher than that of the control group, who were taught in accordance with the teaching based on science curriculum. There was a significant difference between each group's sub-scale scores, including fluency, flexibility, originality and detailedness. Each sub-scale score of the experimental group was higher than those of the control group.It has been seen there is no meaningful difference between the scores in problem solving skills of control group students that done teaching based on science curriculumwith experimental group that done creative act (CREACT) appliations. Also while it has been found there is a meaningful difference between creativity pretest-posttest scores of experimental group, it hasn't been found a meaningful difference between problem solving pretest-posttest scores. In the light of results obtained it can be said that education with the creative reversal act (CREACT) changed students' creativity and problem solving skills.
Collections