Yurt dışında yaşayan Türk çocukları için hazırlanmış Türkçe ve Türk kültürü ders kitaplarında kültürel ögeler
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada, yurt dışında yaşayan iki dilli Türk çocuklarının ana dili ve kültür öğrenimi için hazırlanmış Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları 1-3. sınıflar, 4-5. sınıflar, 6-7. sınıflar ve 8-10. sınıflar Türkçe ve Türk Kültürü ders kitaplarında yer alan okuma metinlerinde kültür ögelerine ne ölçüde yer verildiğini ve bu ögelerin öğrencilere nasıl aktarıldığını belirlemek amaçlanmıştır. Çalışma, Türkçe ve Türk Kültürü ders kitaplarındaki incelenen eserlerden oluşturmaktadır. Araştırmada, incelenen eserlerin tamamı değerlendirilmiştir. Bu çalışmada, alan yazından faydalanılarak kültür ögeleri listesi oluşturulmuş ve ders kitaplarındaki metinler incelendikçe bu listede değişikliklere gidilmiştir. Listede yer verilmeyen bir kültür ögesiyle karşılaşıldığında bu öge de listeye eklenmiştir. Türkçe ve Türk Kültürü ders kitapları, bu kültür ögeleri listesine göre incelenmiştir. Araştırmanın temelini oluşturan Türkçe ve Türk Kültürü dersi için hazırlanmış ders kitaplarındaki metinlerde yer alan kültürel ögeler, araştırmacı tarafından içerik analizi ile belirlenmiştir.Bu çalışma neticesinde, incelenen ders kitaplarındaki metinlerde dil, din, tarih, örf ve âdetler, aile ve akrabalık ilişkileri, giyim kuşam, sanat, spor, yiyecek, içecek ve beslenme, dini ve millî bayramlarımız, vatan, bayrak ve askerlikle ilgili ögeler, Türkiye coğrafyası ve turistik yerler, millî kurum ve kuruluşlar, evrensel değerler ile ilgili kültür ögelerine yer verildiği tespit edilmiştir. Bu kültür ögelerinin metinler ve resimler aracılığıyla öğrencilere aktarılmaya çalışıldığı belirlenmiştir. In the content of this study, it is aimed to determine to what extent the cultural elements are included and how they are conveyed to students in the Turkish and Turkish Culture coursebooks of grade 1-3. , 4-5. , 6-7. , 8-10. classes The Ministry of Education Publications prepared for the main language and culture learning of bilingual Turkish children living abroad. The study is composed of the works studied in the texts of Turkish Language and Turkish Culture course books. In this study, all the works examined were evaluated.In this study, the list of cultural elements has been formed by making use of literature and as the book has been studied, this list has been reformed. Moreover, when met a cultural element which was not included in the list before, it has been added to the list. Turkish Culture coursebooks have been studied according to this cultural elements list. Cultural elements in the coursebooks prepared for the Turkish and Turkish Culture lesson which is the basis of the research were determined by the researcher through content analysis.As a result of this study it has been established that in this coursebook cultural elements such as language, religion, customs and usages, history, family and relationships with relatives, clothes and finery, arts, sports, food, beverages and nutrition, religional and national feasts, the elements about motherland, flag and soldiering, Turkey geography and touristic places, national institutions and organizations and universal values have all been included. It has been noticed that these cultural elements have been sought to be conveyed to the learners through texts and pictures.
Collections